Los_capitanos 21 Postad 13 Juli , 2023 Jag får inte ”fast” gasen på vår segelbåt. Efter att framväxeln lagts in och jag börjar gasa behöver jag komma upp i ca 1500 varv (ca. 20 grader) för att reglaget skall sitta. Under 1500 varv hoppar reglaget tillbaka till tomgång. Det ryktas om att det skall sitta en skruv i botten av handtaget som man skall kunna dra åt men kan det verkligen vara orsaken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 13 Juli , 2023 Du skriver inte vad du har för reglage men om vi antar att det är ett VP, så sitter det bakom kåpan och undertill på reglaget en justeringsskruv som justerar hur trögt reglaget ska gå. När reglaget blir gammalt kan friktionsbromsen bli utsliten och då hålls inte handtaget kvar i önskad possition. På min båt får jag varva upp till 2500 rpm för att spaken glider tillbaka och då hamnar jag på önskade 2000 rpm när spaken stoppar sin kräftgång. Prova att justera skruven så får du se om det är utslitet eller justerbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Los_capitanos 21 Postad 13 Juli , 2023 7 minuter sedan skrev excel319: Du skriver inte vad du har för reglage men om vi antar att det är ett VP, så sitter det bakom kåpan och undertill på reglaget en justeringsskruv som justerar hur trögt reglaget ska gå. När reglaget blir gammalt kan friktionsbromsen bli utsliten och då hålls inte handtaget kvar i önskad possition. På min båt får jag varva upp till 2500 rpm för att spaken glider tillbaka och då hamnar jag på önskade 2000 rpm när spaken stoppar sin kräftgång. Prova att justera skruven så får du se om det är utslitet eller justerbart. Båten (segelbåt) är från 2017 med en Yanmar. Har de samma lösning tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 13 Juli , 2023 (redigerade) 8 minuter sedan skrev Los_capitanos: Båten (segelbåt) är från 2017 med en Yanmar. Har de samma lösning tro? Som @raol skriver så har de flesta reglage en justerskruv för friktionen/trögheten. Mycket vanligt att man får dra åt den lite efter ett par år. Du har ju dessutom själv hört att det "ryktas" om att den finns även i ditt reglage: 34 minuter sedan skrev Los_capitanos: Det ryktas om att det skall sitta en skruv i botten av handtaget som man skall kunna dra åt men kan det verkligen vara orsaken? Ja, du får väl själv lyfta kåpan/kolla på insidan och prova. För det är bara du som kan bekräfta det, vi andra kan bara göra antaganden om det är orsaken.... 😉 Redigerad 13 Juli , 2023 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 13 Juli , 2023 1 timme sedan skrev IngemarE: Som @raol skriver så har de flesta reglage en justerskruv för friktionen/trögheten. Mycket vanligt att man får dra åt den lite efter ett par år. Var skriver han det. Det har jag missat 🤫 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 13 Juli , 2023 38 minuter sedan skrev excel319: Var skriver han det. Det har jag missat 🤫 Äh, hade för många trådar uppe samtidigt.... Det var ju du, @excel319 som skrev det. Ber om ursäkt....😬 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 13 Juli , 2023 40 minuter sedan skrev excel319: Var skriver han det. Det har jag missat 🤫 Andra gången på en vecka som folk tror att jag skrivit utan att jag gjort det! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Los_capitanos 21 Postad 13 Juli , 2023 (redigerade) 2 timmar sedan skrev IngemarE: Som @raol skriver så har de flesta reglage en justerskruv för friktionen/trögheten. Mycket vanligt att man får dra åt den lite efter ett par år. Du har ju dessutom själv hört att det "ryktas" om att den finns även i ditt reglage: Ja, du får väl själv lyfta kåpan/kolla på insidan och prova. För det är bara du som kan bekräfta det, vi andra kan bara göra antaganden om det är orsaken.... 😉 Well well, det jag avsåg ha hört var själva handtagsstoppet (på utsidan). Nu har ett par av er samt lite mer sökande visat att det bör finnas en bromsskruv på insidan vilket ju låter troligt. Tack för klargörandet, nu skall jag bara byta om till orm och krypa in i luckan för att se hur det ser ut….🤓 Redigerad 13 Juli , 2023 av Los_capitanos 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 13 Juli , 2023 2 timmar sedan skrev Los_capitanos: Well well, det jag avsåg ha hört var själva handtagsstoppet (på utsidan). Nu har ett par av er samt lite mer sökande visat att det bör finnas en bromsskruv på insidan vilket ju låter troligt. Tack för klargörandet, nu skall jag bara byta om till orm och krypa in i luckan för att se hur det ser ut….🤓 Om det är samma funktion som på VP-reglaget så får du ta bort spaken och sedan täcklocket för att komma åt justerskruven. Den nås inte från insidan/baksidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Los_capitanos 21 Postad 17 Juli , 2023 2023-07-13 vid 15:28 skrev excel319: Om det är samma funktion som på VP-reglaget så får du ta bort spaken och sedan täcklocket för att komma åt justerskruven. Den nås inte från insidan/baksidan. Verkar vara samma. Hur får jag av täcklocket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 17 Juli , 2023 Om det är samma Yanmar som jag har så kan jag tipsa om en liten fick kniv. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser