Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Los_capitanos

Växel-gasreglage ”hoppar” tillbaka till tomgång.

Rekommendera Poster

Jag får inte ”fast” gasen på vår segelbåt. Efter att framväxeln lagts in och jag börjar gasa behöver jag komma upp i ca 1500 varv (ca. 20 grader) för att reglaget skall sitta. Under 1500 varv hoppar reglaget tillbaka till tomgång. Det ryktas om att det skall sitta en skruv i botten av handtaget som man skall kunna dra åt men kan det verkligen vara orsaken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vad du har för reglage men om vi antar att det är ett VP, så sitter det bakom kåpan och undertill på reglaget en justeringsskruv som justerar hur trögt reglaget ska gå. När reglaget blir gammalt kan friktionsbromsen bli utsliten och då hålls inte handtaget kvar i önskad possition. På min båt får jag varva upp till 2500 rpm för att spaken glider tillbaka och då hamnar jag på önskade 2000 rpm när spaken stoppar sin kräftgång. Prova att justera skruven så får du se om det är utslitet eller justerbart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev excel319:

Du skriver inte vad du har för reglage men om vi antar att det är ett VP, så sitter det bakom kåpan och undertill på reglaget en justeringsskruv som justerar hur trögt reglaget ska gå. När reglaget blir gammalt kan friktionsbromsen bli utsliten och då hålls inte handtaget kvar i önskad possition. På min båt får jag varva upp till 2500 rpm för att spaken glider tillbaka och då hamnar jag på önskade 2000 rpm när spaken stoppar sin kräftgång. Prova att justera skruven så får du se om det är utslitet eller justerbart. 

Båten (segelbåt) är från 2017 med en Yanmar. Har de samma lösning tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev Los_capitanos:

Båten (segelbåt) är från 2017 med en Yanmar. Har de samma lösning tro?

Som @raol skriver så har de flesta reglage en justerskruv för friktionen/trögheten. Mycket vanligt att man får dra åt den lite efter ett par år.

 

Du har ju dessutom själv hört att det "ryktas" om att den finns även i ditt reglage:

 

34 minuter sedan skrev Los_capitanos:

Det ryktas om att det skall sitta en skruv i botten av handtaget som man skall kunna dra åt men kan det verkligen vara orsaken?

Ja, du får väl själv lyfta kåpan/kolla på insidan och prova. För det är bara du som kan bekräfta det, vi andra kan bara göra antaganden om det är orsaken.... 😉

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Som @raol skriver så har de flesta reglage en justerskruv för friktionen/trögheten. Mycket vanligt att man får dra åt den lite efter ett par år.

Var skriver han det. Det har jag missat 🤫

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev excel319:

Var skriver han det. Det har jag missat 🤫

Äh, hade för många trådar uppe samtidigt....

Det var ju du, @excel319 som skrev det. Ber om ursäkt....😬

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev excel319:

Var skriver han det. Det har jag missat 🤫

Andra gången på en vecka som folk tror att jag skrivit utan att jag gjort det! :D

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Som @raol skriver så har de flesta reglage en justerskruv för friktionen/trögheten. Mycket vanligt att man får dra åt den lite efter ett par år.

 

Du har ju dessutom själv hört att det "ryktas" om att den finns även i ditt reglage:

 

Ja, du får väl själv lyfta kåpan/kolla på insidan och prova. För det är bara du som kan bekräfta det, vi andra kan bara göra antaganden om det är orsaken.... 😉

Well well, det jag avsåg ha hört var själva handtagsstoppet (på utsidan). Nu har ett par av er samt lite mer sökande visat att det bör finnas en bromsskruv på insidan vilket ju låter troligt.

 

Tack för klargörandet, nu skall jag bara byta om till orm och krypa in i luckan för att se hur det ser ut….🤓

Redigerad av Los_capitanos
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Well well, det jag avsåg ha hört var själva handtagsstoppet (på utsidan). Nu har ett par av er samt lite mer sökande visat att det bör finnas en bromsskruv på insidan vilket ju låter troligt.

 

Tack för klargörandet, nu skall jag bara byta om till orm och krypa in i luckan för att se hur det ser ut….🤓

Om det är samma funktion som på VP-reglaget så får du ta bort spaken och sedan täcklocket för att komma åt justerskruven. Den nås inte från insidan/baksidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-13 vid 15:28 skrev excel319:

Om det är samma funktion som på VP-reglaget så får du ta bort spaken och sedan täcklocket för att komma åt justerskruven. Den nås inte från insidan/baksidan.

Verkar vara samma. Hur får jag av täcklocket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är samma Yanmar som jag har så kan jag tipsa om en liten fick kniv.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...