Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
JohanSeb

Flaggreglemente

Rekommendera Poster

Jag försöker få koll på en flaggreglementesfråga men kammat noll hittills. Destinationsflagg för jag under styrbord spridare och den förs alltid ensam där. Var för jag då samtidigt signalflagga? Under babord spridare? Någon föreslog på akterstaget. Någon som faktiskt vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Några lagar finns inte, och reglemente är nog ett för strikt ord. Det är bara traditioner, som är helt frivilliga att följa. Med undantag för ett fåtal utomeuropeiska länder av mer diktatoriskt slag som tydligen kräver (inte nödvändigtvis officiellt utan man "ska veta") gästflagga, enligt vad jag läst mig till. Seglar du i Europa kan du strunta i det helt. En kompis från Tyskland var med mig ute med båten, såg en annan, utländsk, båt med en liten svensk flagga under ena spridaren. När jag förklarade vad det var konstaterade hon att det var en märklig grej, för man vet ju var man är. Behövs ingen flagga för det... Och hon hade ju helt rätt.

Spara jobbet, spara pengarna och skippa gästflaggor. Det enda du behöver är en svensk flagga, om båten är svensk, och det bara om du är utanför svenskt territorialvatten. Innanför är det helt valfritt.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gästflagga är en artighetsfras till den nationen man besöker. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar. Jag är medveten om att det inte är några tvingande regler, men jag tycker vetandet för vetandets skull är trevligt och jag gillar traditioner. Därav min fråga. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I hamnen vi ligger nu har alla utländska båtar gästflagga under styrbord spridare. Och så brukar det vara. Vi har också alltid gästflagga ensam under styrbord spridare.

Jag tycker det är en trevlig tradition och alltid lite kul att byta flagga när man byter land. 

Annars är vi inte superduktiga. Vi glömmer  till exempel ofta att ta ner stora flaggan på kvällen. Om inte hamnen signalerar när det är dags. Gästflaggan tar vi inte ner förrän vi lämnar landet även om jag tror den ska tas ner på kvällen också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kopierade detta från nätet.Ronnie

Flaggning till sjöss

Så flaggar du på din båt

Flaggan markerar ägarens nationalitet och under seglats får flaggan vara hissad dygnet runt. När båten är förtöjd och man befinner sig ombord, gäller samma flaggtider som för allmän flaggning. Flaggan hissas kl. 8 och halas vid solnedgång, eller senast kl. 21. Flaggan bör alltid föras när det finns andra båtar inom synhåll och alltid när man befinner sig i utländska farvatten.

Gästflaggor

När man seglar utomlands, är det god sed att följa värdlandets regler. Men man bör alltid använda gästflagga, eller artighetsflagga som det också kallas, och denna bör föras på styrbordssidan, som en artighetsgest mot värdlandet, eftersom det är båtens ”goda” sida.

Flagghälsning

Vid speciella tillfällen kan en båt under seglats utföra en flagghälsning, till exempel när man möter ett örlogsfartyg med befälsvimpel i masttoppen, men man kan även hälsa på civila båtar, som båtar från den egna båtklubben eller liknande. Vid flagghälsning sänker man flaggan långsamt till halv stång och väntar tills den mötande båten besvarar hälsningen. Sedan hissas flaggan i topp igen.

Flagghälsning får bara utföras på nära håll och då omständigheterna tillåter det utan att riskera någons säkerhet.

Att hälsa är helt frivilligt, men att besvara en hälsning är en skyldighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag uppskattar alla svar men tror kanske att min inledande fråga har missförståtts. Det jag undrar är var signalflaggor (t.ex. ”dykning pågår”, ”jag behöver lots”, ”jag svänger babord”, mfl) ska föras när destinationsflagg/artighetsflagg samtidigt förs under styrbord spridare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...