Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
excel319

Tändsäkring

Rekommendera Poster

På min gasolspis har den ena brännaren börjat krångla i menig att det är svårt att få tändsäkringen att göra sitt jobb. I stället för 2-3 sek behöver jag hålla in gasvredet i ca 10-15 sek, innan lågan hålls vid liv. Någon som har haft samma erfarenhet? Jag har haft av brännarhatten och gjort rent men det gjorde ingen skillnad. Jag antar att det är att köpa ny tändsäkringsenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev 1stPeregrine:

Vad är det för fabrikat?

Just det… jag köpte reservdelar till min Techimpex men jag kan tycka, kan tro att bland annat tändsäkringarna är ganska universella, tyckte att jag kände igen dem från  en Optimus jag hade i förra båten. Men om du googlar ”reservdelar till xxxx gasolspis” hittar du kanske det du söker, eller inte, eftersom du ställer frågan här…?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fabrikatet är Plastimo men det kvittar då det verkar som om tändsäkringarna inte är fabrikatspecifika. Reservdelar har jag hittat. Jag ställde frågan eftersom kunskapsnivån här är hög och jag gillar att fixa problem utan att köpa delar, om det går. Så min tanke var att det kanske går att fixa med skruva lite  här eller där. En tändsäkring kostar inte många kronor, så det är inte kostnaden som är problemet. Vi måste tänka på miljön och inte bara köpa nytt 😊

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev excel319:

Fabrikatet är Plastimo men det kvittar då det verkar som om tändsäkringarna inte är fabrikatspecifika. Reservdelar har jag hittat. Jag ställde frågan eftersom kunskapsnivån här är hög och jag gillar att fixa problem utan att köpa delar, om det går. Så min tanke var att det kanske går att fixa med skruva lite  här eller där. En tändsäkring kostar inte många kronor, så det är inte kostnaden som är problemet. Vi måste tänka på miljön och inte bara köpa nytt 😊

Navinordic på Orust är ju också agenter för Plastimo, men jag ser inte några plastimospisar eller kök i deras sortiment.

Det är ju en säkerhetsgrej, tändsäkringarna, och viktigt att dom fungerar, och dom är inte svåra att byta själv. Bara man är noggrann så att det sedan inte läcker. Kök och spisar är ju rätt dyra så det lönar ju sig att renovera. Se över brännarna samtidigt och byt gasolslangen!

Jag fick byta tändmodulen på mitt kök, och batterihållaren. 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu brinner köket som det ska. Efter tips på ett husvagnsforum, tog jag och knackade på brännaren med bakänden på en skruvmejsel och efter det fungerar den normalt..

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev excel319:

Nu brinner köket som det ska. Efter tips på ett husvagnsforum, tog jag och knackade på brännaren med bakänden på en skruvmejsel och efter det fungerar den normalt..

Spännande!

Knackade du på tändsäkringen vid brännaren eller på själva brännaren?

Fick du någon förklaring vad knackningarna skulle åstadkomma och varför tändsäkringen behövde värmas upp ordentligt för att fungera innan knackningarna eller var tipset helt enkelt "knacka" ?

/Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knackade på själva brännaren. Vet inte varför det hjälpte.

• Tack 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev excel319:

Knackade på själva brännaren. Vet inte varför det hjälpte.

Kanske ör det inte mera mystiskt än att brännaren blev lite renare så att den låga som brinner mot tändsäkringen blir lite effektivare eller så var det någon vätska/gas i tändsäkringen som skakades rätt av knackningarna.

Lite som att man skulle vånda ett "trasigt" ammoniakkylskåp upp och ned fär att "laga" det.

Bra tips hur som helst oavsett varför det fungerar.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...