Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Ballistic17

Lossa och montera remskiva till Mercruiser styrservo pump

Rekommendera Poster

Jag måste byta styrservopump men innan jag kan göra det måste jag lossa på remskivan. Mercruiser manualer förusätter 

ett verktyg från KentMoore. Fråga 1) Funkar det att använda Biltemas universalverktyg?  2) Använder man samma verktyg för att 

montera remskivan efter byte av pumpen?

IMG_1157.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste dra i navet på remskivan. Hansen marine har verktyg för demontering och montering till ungefär samma pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anv. du den där kloavdragaren så knäcker du remskivan. 

Som Rollen skriver, det måste till en navavdragare. Monteringsverktyg går att fixa själv en skruv och mutter med rätt gänga plus en lite större bricka. Med gänga menar jag den som är i pumpaxeln.
Man placerar remskivan på axeln och skruvar på muttern på skruven och sedan brickan. Därefter skruvar man in skruven i axeln och håller emot med en fastnyckel och skruvar in muttern mot remskivan, kommer att gå lite tungt då det är presspassning. bara att pressa på tills man kommer till rätt nivå på skivan-axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på den här satsen. Liknande verkar användas på Youtube-filmer där man beskriver avmontering/montering

IMG_1225.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan funka, är dock lite lurigt då det kan vara lite olika diametrar på greppet i navet och även olika gängor i axeln.

Men den kanske sväljer olika diametrar, svårt att se på bilden. Verkar vara med flera gängtyper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...