Ballistic17 0 Postad 11 Juli , 2023 Jag måste byta styrservopump men innan jag kan göra det måste jag lossa på remskivan. Mercruiser manualer förusätter ett verktyg från KentMoore. Fråga 1) Funkar det att använda Biltemas universalverktyg? 2) Använder man samma verktyg för att montera remskivan efter byte av pumpen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 11 Juli , 2023 Du måste dra i navet på remskivan. Hansen marine har verktyg för demontering och montering till ungefär samma pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 11 Juli , 2023 Anv. du den där kloavdragaren så knäcker du remskivan. Som Rollen skriver, det måste till en navavdragare. Monteringsverktyg går att fixa själv en skruv och mutter med rätt gänga plus en lite större bricka. Med gänga menar jag den som är i pumpaxeln. Man placerar remskivan på axeln och skruvar på muttern på skruven och sedan brickan. Därefter skruvar man in skruven i axeln och håller emot med en fastnyckel och skruvar in muttern mot remskivan, kommer att gå lite tungt då det är presspassning. bara att pressa på tills man kommer till rätt nivå på skivan-axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballistic17 0 Postad 12 Juli , 2023 Funderar på den här satsen. Liknande verkar användas på Youtube-filmer där man beskriver avmontering/montering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 12 Juli , 2023 Kan funka, är dock lite lurigt då det kan vara lite olika diametrar på greppet i navet och även olika gängor i axeln. Men den kanske sväljer olika diametrar, svårt att se på bilden. Verkar vara med flera gängtyper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballistic17 0 Postad 12 Juli , 2023 Lutar nog åt Hansen Marines kit, den lär ju funka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser