Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Matte_1

Volvo Penta Aq171a

Rekommendera Poster

Jag har en gammal VP från -86 som jag letar reservdelar till, jag har problem med vakuumklockan som sitter på förgasaren (choken). Den lirar inte som den ska. Jag hittar inga reservdelar för att byta ut denna, är det någon som har tips, jag har läst i andra trådar att den ev inte behövs, är det någon som har erfarenhet av detta?

Motor Aq171a med Solex PAI förgasare. 

 

Skickar med en lånad bild från en annan tråd på forumet.

Skärmavbild 2023-07-10 kl. 12.19.04.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra att köra utan. Du får höja tomgången vid varmkörning manuellt med spaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för infon, då kanske jag måste testa det, för det verkar väldigt svårt att hitta delar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Matte_1:

Ok tack för infon, då kanske jag måste testa det, för det verkar väldigt svårt att hitta delar. 

Motorn är ju rätt gammal nu, och motorer som kommer från fordonsindustrin har en förmåga att få delarna utfasade tidigt, då personbilar har en kort livslängd. Skillnad på motorer som kommer från entrepenad sidan de har lite längre livslängd då det är längre serier än personbilssidan. Den motorn satt i volvo 360 med förgasare och i de övriga modellerna med fuel injection om jag inte missminner mig. Timos motor i Stockholm jobbar med pentas rödblockare, och utvecklar dem, du kan ju höra med honom om ev reservdelar. Vad gäller 151 an så är det betydligt lättare få tag på delar, den var en stor serie, jämfört med 171 an som är en udda fågel i pentas rödblockserie. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...