Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Matiasl

Problem: Fritt fall med Biltema Bruce Kopia (Ryds 23DC)

Rekommendera Poster

Hej,

 

Skall försöka hålla mig kort. :) 

 

Köpt en båt, Ryds 23 DC. Båten har ett fungerande ankarspel med en tallrikankare på 11,7kg (vägde den precis) Tyckte att den var ganska värdelös där det ej var mjuk botten (västkusten), så införskaffade mig denna (7,5kg) innan jag hade vägt tallriken. : https://www.biltema.se/bat/ankra-baten/ankare/ankare-2000042226?gbraid=0AAAAADowiYjTmLQhI7QTvAKl_sty1KqpJ&gclid=CjwKCAjw2K6lBhBXEiwA5RjtCcey5kIY8RngUIXtLT1n3wHYvH153EMVLejSaokgQZsCpiTF-JQk1BoCGbQQAvD_BwE

 

Problemet med att ankaret släpper är helt puts väck, sitter som en fluga på klister när jag ankrar. Däremot, så får jag inte till fritt fall som jag hade med tallriksankaret. Bild hur ankaret sitter i hållaren kommer bifogat.

Vikten på tallriksankaret var ju mer koncentrerad utåt sett med ett smalt järnrör. Biltema-ankaret jag köpte behöver manuell hjälp för att orka sig förbi vinkeln till fritt fall, men så försvinner ju hela idén med ett ankarspel om jag skall behöva ta mig till ankaret för att putta förbi det för hand.

 

Någon vänlig själ som har idéer på lösning? Alla tips mottages gärna, sätter helst inte tillbaka tallriken och har svårt att se hur en tyngre Biltema-ankare hade löst problemet då konstruktionen skiljer sig mellan tallriksankaret och Biltema-ankaret och därmed viktfördelningen för att orka förbi nivån för fritt fall. 

 

Tusen Tack 

IMG_1807.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns nog inget enkelt att göra där. Möjligen en rulle placerad så den hamnar en bit in på "armen" på ankaret, som "puttar upp" och gör att ankaret får en annan vinkel i indraget läge, så att det ramlar ut naturligt. Men den rullen behöver så klart också ha en bygel runt så inte linan kan hamna utanför.

Ny rulle i lila i min skiss:

image.png.4a8b221fba492ac34a71bec5eb31bd70.png

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan, det är ju inget som hindrar att du matar ut ankaret en halvmeter så det hänger fritt precis under rullen, när du ändå släpper säkringslinan inför ankring.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det är nu blir ju jobbigt🤪 

Att gå akterut och förbereda inför ankring.

Tar dessutom dyrbar tid.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pröva att inte dra in ankaret så långt in mot spelet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till nästa säsong kan du ju byta ankarhållaren till en som passar Bruce-kopian bättre eller försöka ändra

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att om det går, att vinkla ankardäverten så att ankaret "rinner" ut lättare, liknande raols lösning. Ett annat alternativ kanske kan vara en rulle med större diameter så att ankaret inte går lika långt in, alternativt att du borrar ett hål rakt genom ankaret och sätter en bult som stopp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tankar! Har tänkt på samtliga. Åker ju helst inte med en ”lös” ankare som slår i gelcoat och teaken (Tex om jag inte skulle dra in den hela vägen) Kör nog på detta manuella krux säsongen ut och byter därefter ut ankarhållaren. Tänkte också tanken med att vinkla ankarhållaren neråt så att man får den vertikala linjen för frifall men då uppstår problemet att ankaren tar i vattnet vid minsta lilla sjö och dylikt vilket jag helst undviker :) 

 

Tack för alla goda tankar! 
 

Trevlig båtsommar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Matiasl:

Åker ju helst inte med en ”lös” ankare som slår i gelcoat och teaken (Tex om jag inte skulle dra in den hela vägen)

Hade samma ”problem” tidigare när jag bytte till Bruce-kopia och för mig räckte det med 3 cm (typ).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev Matiasl:

Åker ju helst inte med en ”lös” ankare som slår i gelcoat och teaken (Tex om jag inte skulle dra in den hela vägen) 

Fast tanken är ju inte att du ska köra runt med löst ankare. Du har ju en säkringslina till ankaret och den måste du ju släppa innan du kan fälla ankaret. Så när du kommer fram till ankringsplatsen klargör du ankaret och släpper samtidigt ut det 20 cm så det hänger över rullen. Sen kör du in, släpper ankaret som vanligt. Tvärt om när du tar upp, då hivar du sista biten när du sätter fast säkringen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Makro:

Till nästa säsong kan du ju byta ankarhållaren till en som passar Bruce-kopian bättre eller försöka ändra

Det är så att Bruce och dess kloner fastnar i ganska många "stävbeslag" eller vad de nu heter.

5 timmar sedan skrev No_jah:

Jag tänker att om det går, att vinkla ankardäverten så att ankaret "rinner" ut lättare, liknande raols lösning. Ett annat alternativ kanske kan vara en rulle med större diameter så att ankaret inte går lika långt in, alternativt att du borrar ett hål rakt genom ankaret och sätter en bult som stopp.

Det skall vara ett stävbeslag med minst två, gärna tre rullar, och det skall även vara ledat, så delen med rullarna (=vaggan) skall kunna vinklas nedåt/uppåt.  Rullarna måste dessutom rulla lätt för att det skall funka med Bruce.

Brucanankarets ten (=skaft), är så himla kantig och den är ju dessutom "konisk",  och kanske värre med kopiorna, så om man drar upp det hårt i beslaget så fastnar det där. Jag vet! jag har haft samma problem, det har hänt att jag tagit hjälp av vinkelslipen och slipat bort kanterna på en bruskopia, och dessutom vässat flyna, men då slipar man ju även bort galvet.

 

Erlandsons kallar beslaget för "ankarrulle"  och jag kan tänka mig att det är ungefär en sådan här du skall ha.

 

Annars tycker jag att Bruce funkar bra på de flesta bottnarna i Bohuslän, det är ofta mjukbotten eller grus. Det händer att det är en berghäll, men där får man ju inte fäste med något ankare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir att byta ankarrulle till nästa säsong. En relativ billig och bra lösning, lika bra att göra det ordentligt. :)  Får ju huvudvärk när man väl har ett ankarspel som man manuellt måste preppa. Tallriken åker på säsongen ut, blir inte naturhamnar ändå med den lille i år. 
 

Glad båtsommar och tack för alla tankar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det  ingen app som lossar ankaret och sköter ankringen, får gärna lägga fast förtamparna med.😁

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför dessa hån mot ankarspel? Jag förstår att det är med glimten i ögat men ändå. Finns det en kontrovers angående ankarspel som jag missat?

 

Själv har jag inget ankarspel, men skulle gärna ha det om jag bara kunde hitta en vettig lösning på installation. Jag har akterruff och behöver således utföra diverse atletiska konster för att hoppa över akterruffen ToR för att fälla ankaret. Och om det då blåser i fel riktning riskerar båten att ligga i en helt annan riktning när jag är tillbaka vid förarplatsen än vad den gjorde när jag lämnade. Och i en trång gästhamn kan det medföra stora problem när man har roder och saknar bogpropeller. Visst kan man hitta andra finurliga lösningar och förbereda så man håller i ankarlinan från förarplats osv. Men ett ankarspel skulle i alla fall underlätta mitt båtliv när jag inte har lämplig gast ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hånar iaf inte ankarspelet i sig!

Jag har två stycken ett i fören och ett i aktern men för min säkerhetsskull så är båda ankarna säkrade under färd så jag måste masa mej till ankaret för att lossa säkringen när jag ska ankra.

Förliga ankaret måste jag hjälpa lite i början för att kunna ankra.

Ankaret i aktern sköter sig själv. 

Men oavsett vilket ankare jag vill använda så förbereder jag ankaret i god tid innan ankring på fritt vatten.

När jag tar upp  ankaret så står jag oftast så att jag har uppsikt över hur ankarspelet sköter sig och det inte följer med en massa konstigheter ner i kättingboxen.

Ligger sällan i gästhamn, men dom få gånger jag gör det så halar jag in ankaret från förarplatsen, så att det hänger vid ytan och drar upp sista biten på fritt vatten och säkrar ankaret.

Skulle inte chansa på att åka i marchfart utan att ankaret är säkrat mot oavsiktlig ankring.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev FinaKillen:

Varför dessa hån mot ankarspel? Jag förstår att det är med glimten i ögat men ändå. Finns det en kontrovers angående ankarspel som jag missat?

 

Själv har jag inget ankarspel, men skulle gärna ha det om jag bara kunde hitta en vettig lösning på installation. Jag har akterruff och behöver således utföra diverse atletiska konster för att hoppa över akterruffen ToR för att fälla ankaret. Och om det då blåser i fel riktning riskerar båten att ligga i en helt annan riktning när jag är tillbaka vid förarplatsen än vad den gjorde när jag lämnade. Och i en trång gästhamn kan det medföra stora problem när man har roder och saknar bogpropeller. Visst kan man hitta andra finurliga lösningar och förbereda så man håller i ankarlinan från förarplats osv. Men ett ankarspel skulle i alla fall underlätta mitt båtliv när jag inte har lämplig gast ombord.

Du behöver inte släppa ankaret från aktern! Jag åker också båt med akterruff (Saga 27ac) och har i alla år släppt mitt ankare ut över babords skarndäck, det sjunker ner till botten där också, bara att låta linan löpa fritt över kanten medan man sakta kör in till bryggan/stranden och bromsar. Därefter går jag fram till fören och förtöjer, sedan bak till aktern med ankartampen och sträcker upp. Färdigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...