Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
bjornsyse

Snabbkoppling av batteri mellan elmotor och laddning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, tänkte köpa ett LiFePO4 batteri jag vill kunna lyfta mellan min elmotor i jollen och in i stora båten för att ladda via dc/dc-laddare. Är det någon som har tips på vilken typ av kopplingsdon jag kan köpa för att göra den process smärtfri. Gärna vattentät på något sätt då så kan jag använda samma koppling i jollen. Är MC4 ett bra val?

 

image.png.f91c4d63323a64c4b597097fb7b27210.png

 

vanligt 12V uttag är väl ingen bra idé?

 

image.png.77a0c86179b8501ccc39401ad9bb7971.pngimage.png.2801a3a1b9db7d20a0221f6089dabd5d.png

 

Hälsningar

 

Björn

Redigerad av bjornsyse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur många Ampere behöver det kunna gå genom kontakten? Mao vad drar motorn som mest eller om laddaren kanske kan ge mer än vad motorn kan dra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga. DC/DC-laddaren är märkt på 18A, och motorn tror jag kan dra upp emot 50A, så jag tänkte 4mm2-kabel. Om jag gör dom korta typ 1 meter. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MC4 är ju inte helt lätt att snabbt koppla i/ur. Men största begränsningen är maxströmmen på 30A. Vad är det för motor du har mer exakt ?

 

Bättre är då någon form av "truckkontakt", typ Anderson eller liknande. Inte vattentät, men så öppen att vattnet garanterat rinner ur fort: https://www.cardevikmotorsport.com/produkt/anderson-kontakt/

 

Glöm sedan inte att sätta en säkring nära batteriet, t ex en AGU hängsäkring (sådana som bilstereofolket ofta använder till sina slutsteg)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev IngemarE:

MC4 är ju inte helt lätt att snabbt koppla i/ur. Men största begränsningen är maxströmmen på 30A. Vad är det för motor du har mer exakt ?

 

Bättre är då någon form av "truckkontakt", typ Anderson eller liknande. Inte vattentät, men så öppen att vattnet garanterat rinner ur fort: https://www.cardevikmotorsport.com/produkt/anderson-kontakt/

 

Glöm sedan inte att sätta en säkring nära batteriet, t ex en AGU hängsäkring (sådana som bilstereofolket ofta använder till sina slutsteg)

aha, nej det kanske du har rätt i. Har aldrig haft nån MC4 bara stött på dom i solcellsammanhang. 

 

Har inte köpt motorn än men något i den här stilen kollar jag på: https://www.moory.se/p/trollingmotor-el-neraus-x-55-624-w-kort-rigg-utan-batteri/

 

Den låda jag köpt har inbyggd säkring, kan det dugligt? https://www.moory.se/p/batterilada-minn-kota-430-x-230-x-350-mm/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Säkert ok.

Automatsäkringarnas kvalitet kan ju variera, men med den lösningen har du ju allt samlat.

Faktiskt, ser nu att jag kanske nöjer mig med ringkabelskor i ändarna på både motor och en tåt ifrån dc/dc-laddaren och sen skruvar fast i batteriboxen. 

 

Tack för snabbt svar och idé dock! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bjornsyse:

Bra fråga. DC/DC-laddaren är märkt på 18A, och motorn tror jag kan dra upp emot 50A, så jag tänkte 4mm2-kabel. Om jag gör dom korta typ 1 meter. 

Min mellanstora elmotor (näst största storleken från Motorguide) drar 42 A vid max pådrag. 
Jag har säkrat av dess kablar med 50A automatsäkring, den har löst ut nån enstaka gång då vi hade kört på grunt vatten och fått in sjögräs i propellern. Så minst 50 A, sannolikt mer, borde ju en sådan snabbkoppling tåla.


Jag har löst detta genom att snickra en egen batterilåda, ur denna sticker det ut två M8 mässinsskruv som på insidan är anslutna till batteriet via en säkring och en shunt till en Victronic av någon enklare modell som ”blivit över” på utsidan finns det mässingsbrickor och vingmuttrar att ansluta till motorns ringkabelskor. 

Det där med mässing var ju bra första säsongen… nu skall jag byta dessa skruvar till skruvar i ”syrafast” stål. Sannolikt en hel det spänningsfall över dessa lätt oxiderade mässingsskruvar då dom blir rätt varma under gång.

 

Nu laddar jag inte genom dessa skruvar, utan jag har en vanlig 230 ac-dc laddare inuti lådan, med en vanlig stickkontakt som kopplas till en inverter, växelriktare, det är verkligen att gå över ån efter vatten, men vatten har jag gått om, många amperetimmar. Jag har även förberett en 50-watts solcellspanel med regulator som kan ladda jollebatteriet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Min mellanstora elmotor (näst största storleken från Motorguide) drar 42 A vid max pådrag. 
Jag har säkrat av dess kablar med 50A automatsäkring, den har löst ut nån enstaka gång då vi hade kört på grunt vatten och fått in sjögräs i propellern. Så minst 50 A, sannolikt mer, borde ju en sådan snabbkoppling tåla.


Jag har löst detta genom att snickra en egen batterilåda, ur denna sticker det ut två M8 mässinsskruv som på insidan är anslutna till batteriet via en säkring och en shunt till en Victronic av någon enklare modell som ”blivit över” på utsidan finns det mässingsbrickor och vingmuttrar att ansluta till motorns ringkabelskor. 

Det där med mässing var ju bra första säsongen… nu skall jag byta dessa skruvar till skruvar i ”syrafast” stål. Sannolikt en hel det spänningsfall över dessa lätt oxiderade mässingsskruvar då dom blir rätt varma under gång.

 

Nu laddar jag inte genom dessa skruvar, utan jag har en vanlig 230 ac-dc laddare inuti lådan, med en vanlig stickkontakt som kopplas till en inverter, växelriktare, det är verkligen att gå över ån efter vatten, men vatten har jag gått om, många amperetimmar. Jag har även förberett en 50-watts solcellspanel med regulator som kan ladda jollebatteriet.

 

 

Låter som en väldigt fin lösning! Tack för input.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bjornsyse:

Låter som en väldigt fin lösning! Tack för input.

B539DC44-69DF-4A0B-81A0-3D14736D4E8B.thumb.jpeg.31296f2cccbf39194e33be8b230bcd98.jpeg4092E99F-6EE5-443F-B400-9DBC31BED58E.thumb.jpeg.531a02a6e356dd71d02362d621a34b3f.jpeg

 

 

Ingen orsak!

Billgt var den också. Lådan är gjord av vattensäker formplywood. Det är rätt tung, men då har jag gort den så stor så att den kan klämmas fast mellan gummibåtens tuber.

Så här ser den ut efter några säsongers användning. Trutar, små hundar och barnbarn gillar att göra sönder liggunderlaget från Jula som jag klistrat fast på locket. Nu är den under lätt renovering inte helt färdig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...