Niklas-ES 41 Postad 9 Juli , 2023 Hej! Nu har man fått tagit första "längre" turen för mig med båten. Vart ut till stugan, ca 2 timmar enkel. Höll koll på olja,temp,glykol osv under hela resan och allt såg bra ut. Det ändå problemet som kvarstår (eller kommit) och måste åtgärdas Är att sjövattenpumpen börjat läckt. Såg inte exakt vart, men droppar från axeln in mot motorn, och ner. Vet inte riktigt vart skavellerröret sitter, om det kan komma därifrån. Tanken är att jag tänkte åka ner till hamnen någon kväll och ta loss huset och ta med hem, fick med packboxar med impeller satsen jag köpt tidigare. (Bytte bara impellern). Finns det någon farhågor med detta? Nått jag bör tänka på? Såg att praktiskt båtägande hade en artikel om detta och såg relativt simpelt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 10 Juli , 2023 Dum fråga kanske, men måste man tappa ur olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 10 Juli , 2023 (redigerade) Oljan behöver du inte bry dig om men stäng sjövattenkranen. Kolla PM Redigerad 10 Juli , 2023 av Makro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 10 Juli , 2023 Tackar! En annan grej som jag tänkte. Hur viktigt är det att renovera direkt? Hade ungefär 2,5-3 liter vatten i botten efter 2 timmars körning. Misstänker det är mycket, och förstår allt bör fixas omgående, men allt kylde bra och funderade. Tänkte om man kunde använda båten eller om det måste göras direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 210 Postad 10 Juli , 2023 Min båt hade ganska nybytta sjövattenpumpar (dubbelmontage) när jag köpte den men sannolikt hade de kört ett tag med trasiga pumpar eftersom både generator och servopump samt annat som sitter i närheten var rostigt, så jag hade bytt så snart det går, särskilt om det är saltvatten du åker i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 10 Juli , 2023 Jag förstår, den går i bräckt vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 10 Juli , 2023 Om det läcker så mycket finns det risk för att en del vatten kan passera den bakre tätningen och komma in i motorn. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 10 Juli , 2023 21 minuter sedan skrev sanktanna: Om det läcker så mycket finns det risk för att en del vatten kan passera den bakre tätningen och komma in i motorn. Ingemar Jag tog bort den kväll. Tänkte de var lika bra. tänkte fixa den imorgon. Fråga som uppstod. Vad smörjer jag allt med. Har inge glycerin till impeller, men har crc silikon fett? Tänkte om jag kunde använda det till impeller och packboxar, och marinfett till lagren? Om det är något riktigtmärke så såg att bra ut mot oljesidan. Inga tecken på vatten bara olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 11 Juli , 2023 Lagren smörjs av oljan i motorn. Ingemar 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 13 Juli , 2023 2023-07-11 vid 09:40 skrev sanktanna: Lagren smörjs av oljan i motorn. Ingemar Passade på att byta lager också, även om verkade schyssta. Bara för att klarlägga, såg en film på nätet där säger man skall fetta in hjullagren/lagerbanan med fett innan montering. Det borde inte behövas om lagren är oljesmörd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser