Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
bjornsyse

LiFePO4 uppgraderingar, lite frågor kring DC/DC-laddare

Rekommendera Poster

Nu har jag kört Victron Orion XS i båten med motorn, på riktigt. Batteriet var på 80% och kunde ta emot max ström.

Jag körde några minuter på tomgång på lägsta vartalet, 800rpm. Sedan varvade jag upp till 1000rpm. Testa upp till 1500rpm men det gjorde ingen skillnad. Den laddade då med 50A och spänningen låg kvar på 14V.

Det uppförde sig inte riktigt som jag hade tänkt mig. Generatorn lastade ner mer än vad trodde men Orion tog ändå emot 46A vid 13.5V vilket det inte gjorde med nätaggregatet. 

Den fungerade ungefär som jag har sett tidigare när man försökte ladda blysyrabatterierna vid tomgång. Det gav inte heller maxström förrän man varvade upp lite.

Jag vet inte hur varm generatorn blev. Får testa det en annan gång. 

image.png.27df514d1297a819a9beb2fdb0e1176d.png 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika generatorer beter sig förmodligen lite olika, men så här levererar den generator vi har, enligt manualen. Maxström för olika varvtal, motorvarvtal här.

bild.thumb.png.47fc7b983fa82fe874e03483ab56fc2f.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev anuba:

Det uppförde sig inte riktigt som jag hade tänkt mig.

Förstår inte riktigt vad som var annorlunda än du tänkt dig?

Förstår inte heller nedanstående.

10 timmar sedan skrev anuba:

Generatorn lastade ner mer än vad trodde men Orion tog ändå emot 46A vid 13.5V

Orion tar inte emot något. Den omvandlar och skickar till batteriet - och litium-batterier slukar ju i princip vad de kan få. Klart att generatorn blir belastad.

Jag kanske missar något här men tycker detta är precis vad jag hade förväntat mig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Förstår inte riktigt vad som var annorlunda än du tänkt dig?

Förstår inte heller nedanstående.

Orion tar inte emot något. Den omvandlar och skickar till batteriet - och litium-batterier slukar ju i princip vad de kan få. Klart att generatorn blir belastad.

Jag kanske missar något här men tycker detta är precis vad jag hade förväntat mig.

Om du läste mitt tidigare inlägg så kunde jag få för mig Orion laddar med en ström som är proportionell mot differensen mellan Vstart och Vshutdown och att strömmen blir max när Vstart blir lika 14V. Min förväntan var att Vstart skulle hamnat någonstans mellan 13.5V och 14V. Det är inte omöjligt att inkopplingen av startbatteriet komplicerar det hela. Det är trots att lite olika förutsättning mot när jag bara körde labbaggregatet som källa. 

2 timmar sedan skrev ChristerN:

Orion tar inte emot något. Den omvandlar och skickar till batteriet - och litium-batterier slukar ju i princip vad de kan få. Klart att

Du tror inte att en apparat måste ta emot något innan den omvandlar och skickar vidare? Menar du att den är icke-kausal? 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev anuba:

Du tror inte att en apparat måste ta emot något innan den omvandlar och skickar vidare? Menar du att den är icke-kausal?

@ChristerN har en poäng här. Den tar emot en spänning. Ström kan däremot inte tvingas att ta emot, det är något som den (den förbrukande enheten) drar från källan, genom att belasta den. Ström är alltså något som levereras efter behov.

Kanske lättare att förstå skillnaden om man ser det som att "kravet" kommer nerifrån och upp Inte ett "erbjudande" uppifrån och ner: DC/DC-omvandlaren drar i sig en ström som funktion av vad dess förbrukare (utgången) i sin tur drar, så den kan leverera vidare den energi som behövs. Drar dessa ingenting så drar ju DC/DC:n heller (i princip) ingenting - även om strömmen finns tillgänglig.

Tänk Ohms lag och att strömmen (I) är en funktion av belastningen (R) vid en given spänning - I = U/R. Och belastningen står Li-batterierna (via DC/DC:n) för, i det här fallet.

Kanske kan verka som hårklyveri och ingen skillnad, men en principiell skillnad är det.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan skrev IngemarE:

@ChristerN

Kanske kan verka som hårklyveri och ingen skillnad, men en principiell skillnad är det.

@IngemarE Ni är ännu roliga pajsare. Ni tappar verkliga tråden. Det är inte direkt en formell doktorsavhandling jag har skrivit. Det fanns ju trots allt en graf där det tydligt står "Output current". Om man besitter någon typ av intuitiv förmåga och begreppet ström nämns i texten med med samma belopp som står i grafen borde väl en intelligent  gissning var att jag avser laddströmmen? Med tanke på att verkningsgraden är 98% så borde jag väl inte syfta till DCDC-omvandlare förbrukar 46A. 
Jag blir mer förvånat att ni förstått något över huvudlaget  utan att jag ritat ett korrekt kretsschema. Det visat att ni ändå hänger med trots dessa beskrivningmissar.

Jag tror bara ni är avundsjuka för att ni inte gjort samma mätning själva. 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju alltid svårt att uttrycka sig i text utan att man ser mottagaren av budskapet framför sig och kan tolka hur denne uppfattar vad man säger.
Min poäng, utan att gräva tillbaka i tidigare inlägg, är att det du visar i din graf är något som jag helt förväntat mig. Det som är LFPs särskilda fördel, förutom den lägre vikten, som ju också kan vara en nackdel, är att de tar så oerhört mycket mer laddning än vanliga bly/syra. Nackdelen är att detta då anstränger generatorn som lätt blir överhettad. Allt det där vet du säkert mer än väl.

När jag skrev att jag inte förstod vad du menade med 

18 timmar sedan skrev anuba:

Generatorn lastade ner mer än vad trodde men Orion tog ändå emot 46A vid 13.5V

så betyder det just att jag inte förstod och öppnade för dig att ge en förklaring på vad du menade. Du valde att inte förklara utan ägnade dig åt påhopp istället.

Låt mig då förklara mig.

Jag tänker så här.
Orion ger max 50A. Oklart om det är den effekt den drar eller laddeffekt dock. (Kan jag säkert läsa mig till men jag har inte det behovet och det är nog oväsentligt i sammanhanget.) Om den ger 46A laddeffekt redan vid 13,5V betyder det ju att batteriet vill ha den laddningen redan vid dessa 13,5V. Det är ju i båten den kommer tjänstgöra så det är ju det viktiga. Om din generator klarar att leverera detta någon längre stund utan att bli överhettad får du ju ta reda på.

Och, som sagt, förvånad över resultatet är jag inte.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...