Anders89 10 Postad 9 Juli , 2023 Hej alla! jag har en VP 4.3 225A. har 2 batterier med en dvsr. problemet nu är att den laddar bara ca 12,3 volt batterierna är bara 2 år gammla så dem borde verklingen inte vara slut? laddar jag upp startbatteriet med vanlig laddare går den upp till 12,6-12,7 volt fulladdat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 9 Juli , 2023 7 minuter sedan skrev Anders89: Hej alla! jag har en VP 4.3 225A. har 2 batterier med en dvsr. problemet nu är att den laddar bara ca 12,3 volt batterierna är bara 2 år gammla så dem borde verklingen inte vara slut? laddar jag upp startbatteriet med vanlig laddare går den upp till 12,6-12,7 volt fulladdat Jag vet inte vad en dvsr är för någonting. Men om du mäter över startbatteriets poler då motorn går, vad får du då (12,3?) och vad får du för spänning om du mäter på samma ställe med motorn avstängd? Spänningen från generatorn bör vara runt 13 volt, men inte mer än14,2 volt. Om du förlitar dig på voltmetern i motorns panel är den rätt så oexakt, bred visare och grov skala. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 9 Juli , 2023 (redigerade) Generatorn laddar inte. Och då tror jag att du får speca vad du har för generator. Och vad som finns mellan denna och batterierna. En billig voltmeter kan vara bra att mäta likspänning med. Helt oförstörande om den är inställd för spänningsmätning. En tångamperemeter från Classe är bra. Har även volmeterfunktion. Köp bara inte BT. Fel på hela batchen. En tångamperemeters käftar klyper man runt en ledare, kabel. Och så ser man hur stor ström som flyter igenom. T ex min generator laddar dryga 50 A första minuterna, när jag startar motor. Spänningen har jag satt till ca 14 Volt. Redigerad 9 Juli , 2023 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 9 Juli , 2023 33 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Jag vet inte vad en dvsr är för någonting. Men om du mäter över startbatteriets poler då motorn går, vad får du då (12,3?) och vad får du för spänning om du mäter på samma ställe med motorn avstängd? Spänningen från generatorn bör vara runt 13 volt, men inte mer än14,2 volt. Om du förlitar dig på voltmetern i motorns panel är den rätt så oexakt, bred visare och grov skala. dvsr är ett skiljerelä https://www.watski.se/bep-laddningsfordelare-12v24v-11o5K?artnr=200571&gclid=EAIaIQobChMI6ZiBofWBgAMVA6fVCh0cxwV1EAQYAiABEgIIz_D_BwE 13 volt på ena batteriet med motor igång och ca 12,4 på ena. man ska väll ha 12,7 alltid om man mäter batteriet? utan motorn på då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 9 Juli , 2023 Hej! denna generatorn "orginal" https://www.marineparts.se/reservdelar/inombordare/volvo-penta/motordelar/produkter/generator-for-volvo-penta-typ-9-rec3884950/?gclid=EAIaIQobChMI_4rm7fWBgAMVsgcGAB3Nzw9REAQYASABEgLTl_D_BwE får kolla upp vad som är imellan men antar det är det vanliga, startmotor och sen till batteriet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 9 Juli , 2023 (redigerade) 1 timme sedan skrev Anders89: dvsr är ett skiljerelä https://www.watski.se/bep-laddningsfordelare-12v24v-11o5K?artnr=200571&gclid=EAIaIQobChMI6ZiBofWBgAMVA6fVCh0cxwV1EAQYAiABEgIIz_D_BwE 13 volt på ena batteriet med motor igång och ca 12,4 på ena. man ska väll ha 12,7 alltid om man mäter batteriet? utan motorn på då? Ett fräscht och nyladdat batteri kan ge 12,7 volt i vila. När du mäter över batteripolerna med motorn igång mäter du inte batterispänningen, utan generatorspänningen. Du har någonstans mellan skiljereä och batteri nummer två ett spänningsfall på 0,6 volt. Kolla att polskorna är ordentligt fastdragna. Titta efter suspekta ärjade kabelskor. (Biltemas skiljerelä är 890 kronor billigare än det som Watski säljer, sannolikt samma produkt). Redigerad 9 Juli , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 9 Juli , 2023 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Ett fräscht och nyladdat batteri kan ge 12,7 volt i vila. När du mäter över batteripolerna med motorn igång mäter du inte batterispänningen, utan generatorspänningen. Du har någonstans mellan skiljereä och batteri nummer två ett spänningsfall på 0,6 volt. Kolla att polskorna är ordentligt fastdragna. Titta efter suspekta ärjade kabelskor. (Biltemas skiljerelä är 890 kronor billigare än det som Watski säljer, sannolikt samma produkt). Får kolla lite på det igen hittade en jord på skiljereläet som verkar vara löst kan det påverka? men startbatteriet borde väll ladda ändon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 10 Juli , 2023 Jord? 🤕 Det var nog så att du fann skiljereläts minuskabel. Iallafall bra att du fann felet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser