Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Anders89

Problem med generatorladdning (kass generator)?

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

jag har en VP 4.3 225A.

 

har 2 batterier med en dvsr. problemet nu är att den laddar bara ca 12,3 volt batterierna är bara 2 år gammla så dem borde verklingen inte vara slut? 

laddar jag upp startbatteriet med vanlig laddare går den upp till 12,6-12,7 volt fulladdat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Anders89:

Hej alla!

 

jag har en VP 4.3 225A.

 

har 2 batterier med en dvsr. problemet nu är att den laddar bara ca 12,3 volt batterierna är bara 2 år gammla så dem borde verklingen inte vara slut? 

laddar jag upp startbatteriet med vanlig laddare går den upp till 12,6-12,7 volt fulladdat

 

Jag vet inte vad en dvsr är för någonting.

Men om du mäter över startbatteriets poler då motorn går, vad får du då (12,3?) och vad får du för spänning om du mäter på samma ställe med motorn avstängd?

Spänningen från generatorn bör vara runt 13 volt, men inte mer än14,2 volt.

Om du förlitar dig på voltmetern i motorns panel är den rätt så oexakt, bred visare och grov skala.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Generatorn laddar inte.

Och då tror jag att du får speca vad du har för generator. Och vad som finns mellan denna och batterierna.

En billig voltmeter kan vara bra att

mäta likspänning med. Helt oförstörande om den är inställd för spänningsmätning.

 

En tångamperemeter från Classe är bra. Har även volmeterfunktion.

Köp bara inte BT. Fel på hela batchen.

En tångamperemeters käftar klyper man runt en ledare, kabel. Och så ser man hur stor ström som flyter igenom.

T ex min generator laddar dryga 50 A första minuterna, när jag startar motor.

Spänningen har jag satt till ca 14 Volt.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag vet inte vad en dvsr är för någonting.

Men om du mäter över startbatteriets poler då motorn går, vad får du då (12,3?) och vad får du för spänning om du mäter på samma ställe med motorn avstängd?

Spänningen från generatorn bör vara runt 13 volt, men inte mer än14,2 volt.

Om du förlitar dig på voltmetern i motorns panel är den rätt så oexakt, bred visare och grov skala.

 

dvsr är ett skiljerelä https://www.watski.se/bep-laddningsfordelare-12v24v-11o5K?artnr=200571&gclid=EAIaIQobChMI6ZiBofWBgAMVA6fVCh0cxwV1EAQYAiABEgIIz_D_BwE

 

13 volt på ena batteriet med motor igång och ca 12,4 på ena. man ska väll ha 12,7 alltid om man mäter batteriet? utan motorn på då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Anders89:

dvsr är ett skiljerelä https://www.watski.se/bep-laddningsfordelare-12v24v-11o5K?artnr=200571&gclid=EAIaIQobChMI6ZiBofWBgAMVA6fVCh0cxwV1EAQYAiABEgIIz_D_BwE

 

13 volt på ena batteriet med motor igång och ca 12,4 på ena. man ska väll ha 12,7 alltid om man mäter batteriet? utan motorn på då?

Ett fräscht och nyladdat batteri kan ge 12,7 volt i vila.

När du mäter över batteripolerna med motorn igång mäter du inte batterispänningen, utan generatorspänningen.
 

2F9665B9-E62A-4B63-A311-5B181AB5DE77.jpeg.3abd5cb036c9819642c5790fbf2f32a4.jpeg

 

Du har någonstans mellan skiljereä och batteri nummer två ett spänningsfall på 0,6 volt.

Kolla att polskorna är ordentligt fastdragna. Titta efter suspekta ärjade kabelskor.

(Biltemas skiljerelä är 890 kronor billigare än det som Watski säljer, sannolikt samma produkt).

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ett fräscht och nyladdat batteri kan ge 12,7 volt i vila.

När du mäter över batteripolerna med motorn igång mäter du inte batterispänningen, utan generatorspänningen.
 

2F9665B9-E62A-4B63-A311-5B181AB5DE77.jpeg.3abd5cb036c9819642c5790fbf2f32a4.jpeg

 

Du har någonstans mellan skiljereä och batteri nummer två ett spänningsfall på 0,6 volt.

Kolla att polskorna är ordentligt fastdragna. Titta efter suspekta ärjade kabelskor.

(Biltemas skiljerelä är 890 kronor billigare än det som Watski säljer, sannolikt samma produkt).

Får kolla lite på det igen :) hittade en jord på skiljereläet som verkar vara löst kan det påverka? men startbatteriet borde väll ladda ändon? 

IMG_3731.jpg

IMG_3730.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jord? 🤕

Det var nog så att du fann skiljereläts minuskabel.

Iallafall bra att du fann felet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...