Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Nickeuppsala

Motorbyte nu laddar inte generatorn

Rekommendera Poster

Hej

åkte på motorhaveri för 1,5vecka sedan, har nu stoppat i ny motor i båten blev en b230 där topp insuget avgaslimpa och allt flyttades över från tidigare aq145, allt verkar lita bra förutom att generatorn inte ger nån laddning, sitter ett startbatteri och ett fötbrukningsbatreri I båten inget skiljerelä utan båda är kopplade mot generatorn men generatorn laddar nu inget av betterierna, sitter även ett Bosch laddningsregulator/relä kopplat till generatorn med utgångar d+ d- och df jorden på reläer/regulatorn är jordat på motorblocket som tidigare! Har provat det mesta men endast 12v på tomgång!

 

mvh

nicke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur är det med kontrollampan för laddningen?
Den skall lysa med tändningen på och slockna när generatorn laddar.

Innan start skall det flyta en liten ström genom lampans glödtråd vidare till generatorns fältspole, då bildas det ett magnetfält inne i generatorn, och det inte finns ett sådant magnetfält blir det ingen laddning. När generatorn laddar försörjer den sig själv med ström till detta magnetfält, då slocknar kontrollampan.

Om lampan är trasig, har glappkontakt eller oansluten blir det i gen laddning.

 

Jag har skrivit om detta så himla många gånger att jag nu istället har stulit en text från Skyllermark Sutars.

 

”Om generatorn inte laddar alls finns det ett enkelt test du kan utföra.

Vid start behöver generatorn en magnetiseringsström från tändnyckeln via D+ anslutningen varefter den själv kan generera ström för att hålla sig magnetiserad. Det är inte alltid
den får det.

Ta en kabel från plussidan på något av dina batterier och vidrör D+ på generatorn med den. Det hörs på generatorn om den börjar ladda.

Om generatorn startar vid vidrörandet sitter felet antingen i laddningslampan eller kablarna i kretsen
batteri --> startnyckel-->laddlampa--> D+ och då måste lampa alternativt dåliga kablar och anslutningar mellan tändningslås och D+ bytas ut.

Om inget händer trots tillförd spänning till D+ måste generatorn antagligen repareras eller bytas ut.”

 

Innan du följer dom råden så förvissa dig att kontrollampan är hel och är rätt inkopplad.

Sliljerelä… 

Om det är Bosch skiljerelä du har så kan du läsa mer här.


Men kolla även att du kopplade rätt när du återmonterade generatorn!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, jag missade ordet ”inget” när du skrev om skiljerelä.

Se till att få iordning laddningen, sedan köper du Biltemas skiljerelä och kopplar in det!

 

Men en följdfråga som är av betydelse i detta resonemang; hur är batteristatus? Är batterierna tillräckligt friska för att öht kunna ta emot någon laddning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ursäkta, jag missade ordet ”inget” när du skrev om skiljerelä.

Se till att få iordning laddningen, sedan köper du Biltemas skiljerelä och kopplar in det!

 

Men en följdfråga som är av betydelse i detta resonemang; hur är batteristatus? Är batterierna tillräckligt friska för att öht kunna ta emot någon laddning?

Startbatteriet som är kopplat till startmotor och sen sammankopplat med generator från startmotorns plus är helt nytt från mekonomen, förbrukningsbatteriet är i bra skick det oxå då det hållet länge tidigare vid användning (3v sedan) ska testa har två till batterier i bra skick står iofs 115a/h

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Nickeuppsala:

Hej

åkte på motorhaveri för 1,5vecka sedan, har nu stoppat i ny motor i båten blev en b230 där topp insuget avgaslimpa och allt flyttades över från tidigare aq145, allt verkar lita bra förutom att generatorn inte ger nån laddning, sitter ett startbatteri och ett fötbrukningsbatreri I båten inget skiljerelä utan båda är kopplade mot generatorn men generatorn laddar nu inget av betterierna, sitter även ett Bosch laddningsregulator/relä kopplat till generatorn med utgångar d+ d- och df jorden på reläer/regulatorn är jordat på motorblocket som tidigare! Har provat det mesta men endast 12v på tomgång!

 

mvh

nicke

Normalt har inte AQ145 någon laddningslampa, utan ett motstånd kopplat till D+ på generatorn. Det är en fyrkantig gummiklädd grej med kabel. Har du satt dit den?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Är batterierna tillräckligt friska för att öht kunna ta emot någon laddning?

Om batterierna kan starta motorn lär de vara det.

 

Och nu skrev ju TS dessutom att det bara var kring 12V på batterierna efter start. Spänningen skall ju vara kring 14V, oavsett hur mycket batterierna "slukar i sig", så länge generatorn orkar ge vad batterierna vill ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...