Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
batnisse95

Tvåtaktsmotor utan olja Mercury 75hk

Rekommendera Poster

Hej, införskaffade mig en båt för några dagar sedan. När jag drog på gasen så började det att pipa/varna vid gasreglaget, när jag körde powertilten och höjde motorn då slutade det att pipa. Jag trodde att detta ljud var till för att uppmärksamma att man var tvungen att justera motorn för att få en jämn och effektiv gång.

Var ute ikväll och när jag körde började det pipa konstant, efter snabbt googlande så var det oljan som behövde fyllas på. Skruvade upp oljetanken och kollade stickan som var snustorr, hällde givetvis i ny olja och då slutade det att pipa och motorn beter sig normalt. (Åkte hemöver ganska omgående).

 

Summa summarum; Båten har pipit vid gaspådrag, jag har justerat powertilten varav det har slutat. Ikväll började det pipa konstant, jag fyllde på olja och det slutade att varna. Kan motorn ha tagit någon skada? Hur vet man om det läcker olja någonstans? 

 

Tack! 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev batnisse95:

Hej, införskaffade mig en båt för några dagar sedan. När jag drog på gasen så började det att pipa/varna vid gasreglaget, när jag körde powertilten och höjde motorn då slutade det att pipa. Jag trodde att detta ljud var till för att uppmärksamma att man var tvungen att justera motorn för att få en jämn och effektiv gång.

Var ute ikväll och när jag körde började det pipa konstant, efter snabbt googlande så var det oljan som behövde fyllas på. Skruvade upp oljetanken och kollade stickan som var snustorr, hällde givetvis i ny olja och då slutade det att pipa och motorn beter sig normalt. (Åkte hemöver ganska omgående).

 

Summa summarum; Båten har pipit vid gaspådrag, jag har justerat powertilten varav det har slutat. Ikväll började det pipa konstant, jag fyllde på olja och det slutade att varna. Kan motorn ha tagit någon skada? Hur vet man om det läcker olja någonstans? 

 

Tack! 😃

Låter som att tiltningen har gjort så att oljan har runnit så att motorn tillfälligt lyckats få sig en slurk olja och larmet slutat tjuta. Se till att motorn har tillräckligt med olja i oljetanken före varje start !!

Om det läcker olja borde synas, lyft på kåpan och kolla efter kladd. Rinner oljan ut i vattnet syns det garanterat på vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Rascal:

Låter som att tiltningen har gjort så att oljan har runnit så att motorn tillfälligt lyckats få sig en slurk olja och larmet slutat tjuta. Se till att motorn har tillräckligt med olja i oljetanken före varje start !!

Om det läcker olja borde synas, lyft på kåpan och kolla efter kladd. Rinner oljan ut i vattnet syns det garanterat på vattenytan.

Japp, tror också på det. Dum som man är trodde jag att det var ett larm för att kunna "trimma" motorn på bästa sätt... Men rent spontant, borde man inte ha lite marginal till att fylla på olja? Jag menar, man sätter givaren lite ovanför gränsvärdet så det finns lite spelrum till att fylla på innan det blir för sent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev batnisse95:

Japp, tror också på det. Dum som man är trodde jag att det var ett larm för att kunna "trimma" motorn på bästa sätt... Men rent spontant, borde man inte ha lite marginal till att fylla på olja? Jag menar, man sätter givaren lite ovanför gränsvärdet så det finns lite spelrum till att fylla på innan det blir för sent.

Det gör man nog oxå, man räknar inte med att folk ska nonchalera en signal utan att ha läst instruktionsboken först hur motorn fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev pseudonym:

Det gör man nog oxå, man räknar inte med att folk ska nonchalera en signal utan att ha läst instruktionsboken först hur motorn fungerar.

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för min okunskap, detta är min andra båt.

 

 

 

 

Jag var nere nyss och provstartade motorn, startade på andra gången jag vred nyckeln. Kom ganska mycket rök men avtog efter en stund (cirka 20 sekunder). Luktade tvåtaktsavgaser tyckte jag. Hur och när vet man att motorn har skurit? Har blivit väldig orolig över hela situationen ifall motorn har gått sönder på nya båten! 

 

Undrar också över oljestickan, det står "add 1 qt" längst ner och högst upp "add 2 qt". Hur kommer det sig att man ska lägga till mer olja när oljenivån redan är högst upp? 

oljesticka.jpg

Redigerad av batnisse95

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev batnisse95:

Hur och när vet man att motorn har skurit? Har blivit väldig orolig över hela situationen ifall motorn har gått sönder på nya båten! 

Motorn har inte skurit om den startar och går.

Du har nog klarat motorn men det var nära så gör aldrig om detta:angry:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn uppför sig normalt har den nog inte skadats. Kanske lite mer slitage än normalt under tiden den kördes om det verkligen var slut på olja, men uppenbarligen inte så den stannade. Utan smörjning blir det mer friktion mellan metalldelar som rör sig, och det innebär mer värme, och i cylindrarna kan det bli så varmt att kolvarna expanderar så mycket att de nyper fast i cylindrarna. Då stannar motorn.

Innan det går så långt slits dessa ytor mer än normalt. Hur mycket beror på hur länge den var utan olja, hur hårt motorn kördes (högre varvtal ger mer friktionsvärme och slitage), och förmodligen också på vilken olja som användes. En lite bättre olja kanske behåller oljefilmen på ytorna aningen längre än en lite sämre.


Men om jag tolkar det rätt så var det så här:
Pipet kom, du justerade motorns vinkel och det slutade pipa. Jag tolkar det som att det fanns lite olja kvar, men att nivåsensorn var i ett sånt läge att den tog det som nästan tomt (får anta att varningen kommer innan det är helt tomt, lite som tankvarningen i en bil). När du tiltade kom det olja på sensorn igen och den slutade pipa. I det läget var det troligen aldrig tomt på olja till motorn.

Nästa gång stannade du direkt (eller?) när det började pipa, såg att det var slut på olja och fyllde på. I så fall har motorn inte varit utan olja, eller varit det under mycket kort tid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att tvåtaktare ska köras på oljeblandad bensin direkt. En del verkar tycka att det är enklare att bara tanka ren bensin, men just för att man också ska hålla koll på oljan, som ju ändå förbrukas stadigt, så anser jag att det är bättre att den är med hela tiden. När det är slut på olja är det också slut på bensin. Ingen skada skedd!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...