Gå till innehåll
torsdag 12 september 2024
Georg_Ohm

Tanka rätt!

Rekommendera Poster

Tidigt denna sommar tanka jag på en sjömack där det låg många båtar o vänta på att tanka. Jag blev framvinkad till en pump och fyllde tanken. På kvittot stod det fartygs-diesel. Jag har kontrollerat filter och dieseln är färgad. På mitt kvitto står det att jag betalat moms. Dieseln kosta nästan 20kr litern. Om jag skulle bli kontrollerad av KBV, kan jag få åka på att jag har obeskattad diesel trots att jag har betalat moms? Jag har kvitto på att att moms/skatt är betalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev douakh:

Tidigt denna sommar tanka jag på en sjömack där det låg många båtar o vänta på att tanka. Jag blev framvinkad till en pump och fyllde tanken. På kvittot stod det fartygs-diesel. Jag har kontrollerat filter och dieseln är färgad. På mitt kvitto står det att jag betalat moms. Dieseln kosta nästan 20kr litern. Om jag skulle bli kontrollerad av KBV, kan jag få åka på att jag har obeskattad diesel trots att jag har betalat moms? Jag har kvitto på att att moms/skatt är betalt.

Det behövs nog mer än ett kvitto för att bevisa sin oskuld.

Ett kvitto är inte svårt att få tag på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev douakh:

Tidigt denna sommar tanka jag på en sjömack där det låg många båtar o vänta på att tanka. Jag blev framvinkad till en pump och fyllde tanken. På kvittot stod det fartygs-diesel. Jag har kontrollerat filter och dieseln är färgad. På mitt kvitto står det att jag betalat moms. Dieseln kosta nästan 20kr litern. Om jag skulle bli kontrollerad av KBV, kan jag få åka på att jag har obeskattad diesel trots att jag har betalat moms? Jag har kvitto på att att moms/skatt är betalt.

Poängen är att du oavsett kvitto och goda intentioner inte får köra på färgad diesel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev douakh:

Tidigt denna sommar tanka jag på en sjömack där det låg många båtar o vänta på att tanka. Jag blev framvinkad till en pump och fyllde tanken. På kvittot stod det fartygs-diesel. Jag har kontrollerat filter och dieseln är färgad. På mitt kvitto står det att jag betalat moms. Dieseln kosta nästan 20kr litern. Om jag skulle bli kontrollerad av KBV, kan jag få åka på att jag har obeskattad diesel trots att jag har betalat moms? Jag har kvitto på att att moms/skatt är betalt.

Då har du köpt rätt så dyr gröndiesel. Här i Bohuslän har jag sett priser på 22 kr för vitdiesel när den varit som billigast.

Om du blir kontrollerad av KBV får du betala en saftig avgift, vill minnas att det var 10.000 kr förra säsongen, men det går att googla på det. Det blir inga böter men man får betala en uppskattad skattesats plus en avgift.

Dessvärre är den där gröna färgen svår att bli av med trots att man hela tiden späder ut med ofärgad diesel. 
I år har jag bara sett att KBV kontrollerat hastigheten, senast i Hjerteröränna söder om Skärhamn, där det numera är fem knop under säsongen. Men man vet ju aldrig, förra våren sades det att KBV fått en provtagningsutrustning som kunde bestämma halten av gröndiesel i tanken.

Jag har rent mjöl… eller snarare ren diesel i tankarna, men kollar alltid på AIS var KBV befinner sig, i år har jag inte sett att dom seglar med släckt AIS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

men kollar alltid på AIS var KBV befinner sig, i år har jag inte sett att dom seglar med släckt AIS.

Deras RIB:ar kör ibland med släckt AIS, har jag sett. När de inte gör det ser jag dem köra imponerande snabbt. 55-60 knop.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev raol:

Deras RIB:ar kör ibland med släckt AIS, har jag sett. När de inte gör det ser jag dem köra imponerande snabbt. 55-60 knop.

 

Nu ser jag att jag uttryckt mig med ett slags syftningsfel, klart att man inte ser någon som kör med avstängd AIS, iallafall på plotterns bildskärm.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

matolja då?

tar dom prov på mig kan dom ju laga nåt gott om dom har ett kök ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkvärda tankar i tråden… ger bränsle till diskussioner… 🤭

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...