Gå till innehåll
söndag 18 augusti 2024
Georg_Ohm

Tanka rätt!

Rekommendera Poster

Kustbevakningen har under den gånga veckan och fram till söndag en ökad kontroll av båtbränslet.

Alltså, grön diesel som är lågbeskattad är inte miljödiesel, om man har det i sina tankar kan man åka på en sanktionsavgift samt betala mellanskillnaden på vad färgad och ofärgad diesel kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara säga att man råkade hälla grön karamellfärg i tanken? 😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är nyfiken på vad de har för provtagningsutrustning. Det är nog närmare två meter från påfyllningshålet på däck ner till överytan på dieseln i tanken i vår båt. Har de en två meter lång pipett? :D

Nåja, vi har kristallklar och ren diesel, så för min del spelar det ingen roll.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev raol:

Jag är nyfiken på vad de har för provtagningsutrustning. Det är nog närmare två meter från påfyllningshålet på däck ner till överytan på dieseln i tanken i vår båt. Har de en två meter lång pipett? :D

Nåja, vi har kristallklar och ren diesel, så för min del spelar det ingen roll.

En lång sugsond, gissar jag.

Men vad jag förstår av dom som är oroliga, är det tydligen himla svårt att få bort den gröna färgen bara genom att späda ut med legal blankdiesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det ska ju aldrig ha varit färgad diesel i en fritidsbåtstank, så jag förstår inte riktigt problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

En lång sugsond, gissar jag.

Men vad jag förstår av dom som är oroliga, är det tydligen himla svårt att få bort den gröna färgen bara genom att späda ut med legal blankdiesel.

Om det är så så gäller det ju också att bevisa vem som har fyllt i den gröna dieseln, jag menar det kan ju lika väl vara förra ägare? Eller är det så att säga själva innehavet av grön diesel som är olaglig, och inte att man gjort sig skyldig till skatteekonomisk brottslighet när man tankade?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Om det är så så gäller det ju också att bevisa vem som har fyllt i den gröna dieseln, jag menar det kan ju lika väl vara förra ägare? Eller är det så att säga själva innehavet av grön diesel som är olaglig, och inte att man gjort sig skyldig till skatteekonomisk brottslighet när man tankade?

Just det så är det, det är inte förbjudet att sälja denna diesel på sjömacken, och det är för privatperson inte tillåtet (utan att skatta för den) att lagra och att använda den. Jag får alltså köpa grön diesel men jag får inte lagra den... någon form av moment 22.

Sedan vem som en gång köpte denna färgade diesel är ju då inte relevant.

 

Och så här skriver Kustbevakningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag är nyfiken på vad de har för provtagningsutrustning. Det är nog närmare två meter från påfyllningshålet på däck ner till överytan på dieseln i tanken i vår båt. Har de en två meter lång pipett? :D

Nåja, vi har kristallklar och ren diesel, så för min del spelar det ingen roll.

Många förfilter/vattenavskiljare har en genomskinlig "glaskopp" så där blir det enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev excel319:

Många förfilter/vattenavskiljare har en genomskinlig "glaskopp" så där blir det enkelt.

Inte enkelt att öppna utan att spilla massa. Dit hade jag inte låtit nån komma till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Då gäller det ju att man kontrollerar detta när man är spekulant på tex. begagnad bil/båt med dieselmotor eller villa med oljeeldad värmepanna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev excel319:

Många förfilter/vattenavskiljare har en genomskinlig "glaskopp" så där blir det enkelt.

Ja efter tanken finns ju sådana grejer, men inte mellan påfyllningsgenomföringen och tanken väl?

8 minuter sedan skrev raol:

Inte enkelt att öppna utan att spilla massa. Dit hade jag inte låtit nån komma till.

 

Man kan ju leda ned påfyllningsslangen i en separat plastdunk med blankdiesel, men jag tror nog att Kbv överlistar alla sådana knep.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Inte enkelt att öppna utan att spilla massa. Dit hade jag inte låtit nån komma till.

 

Varför ska man öppna om det finns en genomskinlig kopp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja efter tanken finns ju sådana grejer, men inte mellan påfyllningsgenomföringen och tanken väl?

I min värld är det så att det som tankas i tanken kommer att passera genom vattenavskiljaren på väg till motorn. Jag förstår faktiskt inte vitsen med frågan 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev excel319:

Varför ska man öppna om det finns en genomskinlig kopp?

Den genomskinliga koppen är inte nåt att lita på. Koncentrationen av färg är så låg att den kan vara närmast omöjlig att se i ett så litet vätskedjup. Dessutom skulle den kunna vara svagt lilafärgad för att "släcka" grön färg...

Nä, den måste öppnas om det är där man vill ta provet, men det är, som sagt, ett utomordentligt dumt ställe att göra det på.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Jag är nyfiken på vad de har för provtagningsutrustning. Det är nog närmare två meter från påfyllningshålet på däck ner till överytan på dieseln i tanken i vår båt. Har de en två meter lång pipett? :D

Nåja, vi har kristallklar och ren diesel, så för min del spelar det ingen roll.

Troligtvis orkar de inte bry sig om oss med små segelbåtar och riktar in sig på större motorbåtar. Man skall vara bra jävla snål om man riskerar böter mm för de få kronor man sparar per år genom att tanka den lilla skvätt diesel man gör av med i en sådan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ska bli intressant att höra hur många båtar de har kontrollerat och hur många misstänkta fall av färgad diesel som man funnit :)
Inget roligt jobb för kustbevakarna kan jag tro, undrar hur många gånger de får höra "har ni inget bättre för er än att jaga vanligt folk........." och så vidare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev raol:

Den genomskinliga koppen är inte nåt att lita på. Koncentrationen av färg är så låg att den kan vara närmast omöjlig att se i ett så litet vätskedjup. Dessutom skulle den kunna vara svagt lilafärgad för att "släcka" grön färg...

Nä, den måste öppnas om det är där man vill ta provet, men det är, som sagt, ett utomordentligt dumt ställe att göra det på.

 

Ja, måste man öppna så är det tvärdumt att göra det där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att man byter plats på locken till "Fuel" och "Waste" när man ser att kustbevakningen närmar sig, då kanske dom tröttnar på sina provtagningar. 😜  

  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla, upplys mig om vad respektive bränslevariant kostar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev Rammsee:

Snälla, upplys mig om vad respektive bränslevariant kostar....

Kan du inte söka upp den infon själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att Kustbevakningens fartyg är så lätta att hitta på MarinTraffic,

 

DD951402-8074-4119-B27E-CC5AF1C41250.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev anuba:

Synd att Kustbevakningens fartyg är så lätta att hitta på MarinTraffic,

 

DD951402-8074-4119-B27E-CC5AF1C41250.png

De kör inte alltid med AIS:en på. I synnerhet inte de små RIB:arna som de också kör med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Den genomskinliga koppen är inte nåt att lita på. Koncentrationen av färg är så låg att den kan vara närmast omöjlig att se i ett så litet vätskedjup. Dessutom skulle den kunna vara svagt lilafärgad för att "släcka" grön färg...

Nä, den måste öppnas om det är där man vill ta provet, men det är, som sagt, ett utomordentligt dumt ställe att göra det på.

 

 

Man ser det tydligt i den genomskinliga koppen, lita på mig!

Hur jag vet det? Jo, jag blev "lurad" vid tankning i Mollösund för 8-10 år sedan där man pekade på pumpen utan inblandning. Jag fick betala för skattad diesel men den var likafullt grönfärgad.

 

Och det tog många tankningar (5-10 st) innan dieseln började anta normal färgton. Och  vi tankar bara nere på rött, dvs när det återstår 20-25% så det krävs rejäl utspädning för att inte synas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rammsee:

Snälla, upplys mig om vad respektive bränslevariant kostar....

Exempelvis om man tankar en sån båt jag har  full tankvolym  3 gånger  så kostar grön diesel 10 000:- mindre än blank .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkar vara runt fem kronor billigare per liter. För vår förbrukning en säsong skulle jag tro att det skulle handla om 300-400 kr.

Jag läste i en Fb-grupp nyss att de gör provtagningen genom att plocka bort bränslefiltret på motorn, dvs finfiltret. Då hade de fått med mig att göra. I helvete att de hade fått göra det på min båt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Den verkar vara runt fem kronor billigare per liter. För vår förbrukning en säsong skulle jag tro att det skulle handla om 300-400 kr.

Jag läste i en Fb-grupp nyss att de gör provtagningen genom att plocka bort bränslefiltret på motorn, dvs finfiltret. Då hade de fått med mig att göra. I helvete att de hade fått göra det på min båt.
 

Gör dom det på en båt med dubbla maskiner och dubba tankar så som på min  kan det bli en intressant historia att lufta och få tätt  efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tankat grön diesel två gånger med nuvarande båt. 
Första gången för kanske 12 år sedan och andra för ca 8 år sedan då macken inte hade ”blankdiesel” kvar den sena hösten.

Kan meddela att det tar lång tid innan färgen försvinner ur tanken. Är dock inte orolig för egen del trots att det säkert finns några liter grön diesel kvar i tanken sen dess.

Sen tror jag inte personalen på KBV är korkade utan deras provtagning bör kunna ske utan demontering av filter eller annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag läste i en Fb-grupp nyss att de gör provtagningen genom att plocka bort bränslefiltret på motorn, dvs finfiltret. Då hade de fått med mig att göra. I helvete att de hade fått göra det på min båt.

https://www.kustbevakningen.se/for-dig-pa-sjon/ar-gron-diesel-tillatet/fragor--svar/

 

Fråga: Om jag tankat märkt bränsle utomlands, kan jag fortfarande få betala en sanktionsavgift i Sverige?

Svar: Om du har tankat i ett land där det är tillåtet att tanka märkt bränsle i båt, som exempelvis Norge, får du köra på det i Sverige. Tänk då på att kunna visa upp kvittot som kan styrka att du tankat där. Om sådant inte finns tar vi prov på bränslet och överlåter till Skatteverket att utreda omständigheterna och om det är aktuellt med sanktionsavgift.

 

Fråga: Hur går en kontroll till?

Svar: Kustbevakningen behöver komma åt båtens tank, eller på annat sätt kunna kontrollera bränslet ombord, till exempel i ett bränslefilter. I de fall det kan tänkas handla om märkt bränsle, det vill säga om bränslet är grönfärgat, missfärgat eller grumligt, och det inte finns något som säger att du får använda det, tar vi ett bränsleprov och skickar det för analys till Nationellt forensiskt centrum, NFC, på Polismyndigheten. Säger provsvaret att det handlar om märkt bränsle meddelar vi det till Skatteverket som inom ramen för sitt uppdrag utreder ärendet och eventuellt fattar beslut om sanktionsavgift.

Ser bränslet ut som det ska vid kontrollen, tackar vi för oss.

 

Fråga: Kan jag vägra att släppa ombord Kustbevakningen på min båt?

Svar: En kustbevakare kan gå ombord en båt, utan föregående misstanke, för att utföra en tillsyn av märkt bränsle. Kustbevakaren har rätt att få tillträde till låsta utrymmen samt till de upplysningar, handlingar och prov som behövs för att utföra tillsynen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

För vår förbrukning en säsong skulle jag tro att det skulle handla om 300-400 kr.

Gör du av med 60-80 liter diesel/säsong i segelbåten..? 😳

Det var fan inte dåligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...