Sunseeker47 5 Postad 6 Juli , 2023 Hej! Jag har en Sunseeker Camargue 47 med dubbla Caterpillar 3208TA 435 hk/st motorer. Detta är tämligen stora diesel V8or på 10.4 liter styck som alstrar mycket värme under gång. Jag har 3 st motorrums fläktar i motorrummet, två som sitter med friskluftsutblås ganska mitt över och i "utkanten" av respektive maskin (ovanför maskinerna, ganska nära skrovsidorna) dessa två blåser in luft i motorrummet samt en fläkt som sitter längst bak i motorrummet (i takhöjd) bakom dieseltankarna och denna fläkt suger ut luft, så sammanfattningsvis två fläktar som blåser in luft och en som suger ut. Längs skrovsidorna i motorrummet finns också stora friskluftsintag genom skrovet. Pratade med en annan person som har en Sunseeker Manhattan 52 och denna person säger att motorrumsfläktarna på den båten (vet ej hur många det sitter i motorrummet) samtliga dessa fläktar suger ut luft (och tilluften kommer då via friskluftsintagen i skrovet) Kan det vara så att de två motorrumsfläktar som blåser in luft i motorrummet (som sitter ovanför motorerna) är felvända och att de istället ska suga ut luft? (och att då samtliga tre fläktar i motorrummet ska suga ut luft) Eller att de två fläktar som sitter ovanför maskinerna ska suga ut luft och den fläkt som sitter längst bak i motorrummet, denna ska blåsa in luft? Eller annan lösning? Det är ju bara att "vända på strömmen" till fläktarna för att göra eventuella ändringar till-/från luft. Tar tacksamt emot era synpunkter hur ni anser att fläktarna ska vara kopplade gällande till-/från luft i motorrummet. Vänliga hälsningar Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 7 Juli , 2023 Vad jag känner till så använder man bara fläktar till att suga ut luft från motorrummet eftersom man vill ha ett lätt undertryck snarare än övertryck i motorrummet. Övertrycket kan annars orsaka att lukt och kommer ut i båten och är bara luftintagen rätt dimensionerade kommer tillräcklig mängd luft att sugas in och även motorerna hjälper ju till då dessa suger i sig mer luft än vad fläktarna gör, i varje fall när de går över tomgång 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunseeker47 5 Postad 7 Juli , 2023 Hej! Tack för värdefull information och jag vänder nu på de fläktar som blåser in luft, så samtliga fläktar suger ut luft från motorrummet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 7 Juli , 2023 Jo man brukar evakuera uppvärmd luft ur motorrum med större dieselmotorer. Och exakt lika mycket luft måste ju få komma in genom väldimensionerade luftintag. Jag tycker därför det känns konstigt att två fläktar ger tilluft och bara en ger frånluft, fast den som ger frånluft kanske har dubbelt så stor kapacitet som dom andra två? Det är ju inte säkert att det fungerar att polvända sådana här fläktar, alltså koppla om plus och minus. Visserligen snurrar ju då fläthjulet åt andra hållet, men det kan vara så att: 1 fläktmotorn egentligen bara är konstruerad för att roterat åt ett håll. 2 vilket nog är mer troligt; är att fläkthjulet och fläktens kammare är så konstruerade att den inte blåser ut någon luft i egentlig mening om man låter den gå "baklänges". Men om du kan, lägg in en bild på fläkten, fläktarna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 714 Postad 7 Juli , 2023 (redigerade) Lite uppgifter gällande förbränningsluft och ventilation för VP:s motorer. Redigerad 7 Juli , 2023 av Volvo_Penta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunseeker47 5 Postad 7 Juli , 2023 22 timmar sedan skrev Sunseeker47: Hej! Jag har en Sunseeker Camargue 47 med dubbla Caterpillar 3208TA 435 hk/st motorer. Detta är tämligen stora diesel V8or på 10.4 liter styck som alstrar mycket värme under gång. Jag har 3 st motorrums fläktar i motorrummet, två som sitter med friskluftsutblås ganska mitt över och i "utkanten" av respektive maskin (ovanför maskinerna, ganska nära skrovsidorna) dessa två blåser in luft i motorrummet samt en fläkt som sitter längst bak i motorrummet (i takhöjd) bakom dieseltankarna och denna fläkt suger ut luft, så sammanfattningsvis två fläktar som blåser in luft och en som suger ut. Längs skrovsidorna i motorrummet finns också stora friskluftsintag genom skrovet. Pratade med en annan person som har en Sunseeker Manhattan 52 och denna person säger att motorrumsfläktarna på den båten (vet ej hur många det sitter i motorrummet) samtliga dessa fläktar suger ut luft (och tilluften kommer då via friskluftsintagen i skrovet) Kan det vara så att de två motorrumsfläktar som blåser in luft i motorrummet (som sitter ovanför motorerna) är felvända och att de istället ska suga ut luft? (och att då samtliga tre fläktar i motorrummet ska suga ut luft) Eller att de två fläktar som sitter ovanför maskinerna ska suga ut luft och den fläkt som sitter längst bak i motorrummet, denna ska blåsa in luft? Eller annan lösning? Det är ju bara att "vända på strömmen" till fläktarna för att göra eventuella ändringar till-/från luft. Tar tacksamt emot era synpunkter hur ni anser att fläktarna ska vara kopplade gällande till-/från luft i motorrummet. Vänliga hälsningar Jonas 9 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jo man brukar evakuera uppvärmd luft ur motorrum med större dieselmotorer. Och exakt lika mycket luft måste ju få komma in genom väldimensionerade luftintag. Jag tycker därför det känns konstigt att två fläktar ger tilluft och bara en ger frånluft, fast den som ger frånluft kanske har dubbelt så stor kapacitet som dom andra två? Det är ju inte säkert att det fungerar att polvända sådana här fläktar, alltså koppla om plus och minus. Visserligen snurrar ju då fläthjulet åt andra hållet, men det kan vara så att: 1 fläktmotorn egentligen bara är konstruerad för att roterat åt ett håll. 2 vilket nog är mer troligt; är att fläkthjulet och fläktens kammare är så konstruerade att den inte blåser ut någon luft i egentlig mening om man låter den gå "baklänges". Men om du kan, lägg in en bild på fläkten, fläktarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 7 Juli , 2023 ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunseeker47 5 Postad 7 Juli , 2023 Hej! Tack för mycket värdefull information. Samtliga tre fläktar har samma kapacitet och jag ska till båten i helgen, tar foto och lägger in bild på fläkten så ser vi om vi kan få fram information om fläktarna kan polvändas med samma funktionalitet fast "omvänd" Stort tack så länge! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunseeker47 5 Postad 7 Juli , 2023 2 timmar sedan skrev Volvo_Penta: Lite uppgifter gällande förbränningsluft och ventilation för VP:s motorer. Tack för exemplen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunseeker47 5 Postad 7 Juli , 2023 Lite ny här, så vet inte om mitt svar kom fram🙂 Stort tack för exemplen med förbränningsluft och ventilation för VP:s motorer👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser