arzobispo 0 Postad 5 Juli , 2023 (redigerade) Hej på er! Jag har blivit med båt! En liten 460 med en 2 takts Johnson på 50 häst. Motorn är från 1995 men har gått väldigt sparsamt sista 15 åren. Båten behöver en ordentlig uppfräschning. Har varit och köpt epoxygrund och spackel för reparation av skrov men i övrigt vill jag inte göra större uppoffringar innan jag provat den i sjön. Problemet är att trim/tilt fungerar inte. Utan motorn står som den gör och förra ägaren har kört så. Hydraulmotorn fattas enligt bilder, ersättare kostar 2500-3000. Men vet inte om pump och kolven hela. Det går inte lyfta motorn manuellt pga mottryck så kolven är nog tät. Är det värt o köpa ny motor för testa? Köp annan båtmotor? Säg vad ni tycker! Redigerad 5 Juli , 2023 av arzobispo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0123456789 11 Postad 5 Juli , 2023 Du kanske kan hitta en begagnad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arzobispo 0 Postad 5 Juli , 2023 Ja jag antar att det bara är till och hålla ögonen öppna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 5 Juli , 2023 (redigerade) https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard/50hp/j50beleod-1995/power-trim-tilt Fattas nog lite grejor. Trimmet ska ha en releaseventil som kan öppnas så att motorn kan lyftas sänkas (kolla sprängskiss). Lyft den och kolla att den inte sjunker. En eftermarknadspump kostar 2000 kr. Knappast lönt att köpa beg. Redigerad 5 Juli , 2023 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arzobispo 0 Postad 5 Juli , 2023 Releaseventilen sitter där. Det jag menade med begagnad var en komplett trim/tilt anordning. Jag vet ju inte vad som fungerar av det övriga. Den har fått mycket vatten i sig. ELLER byta hela båtmotor.. Skriv gärna hur ni resonerar, är en sådan värd besväret ect. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arzobispo 0 Postad 9 Juli , 2023 Är det värt att satsa på en gammal johnson 50 hk. Med satsa menar jag lägga 5-10 000 på ny trim/tilt Eller lägga pengarna på en nyare 4 t ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0123456789 11 Postad 10 Juli , 2023 Jag själv hade bytt till en fyrtaktare,men det beror ju på vad du vill lägga emellan så klart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser