Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Niklas-ES

Rinner diesel ur genomföring

Rekommendera Poster

Hej

Behöver lite experthjälp. Var ute idag och märkte att det rinner diesel ur genomföring på skrovet på barbordssida.

Detta har hänt en gång på land. Då var tanken toppfylld. Slangade ur ca 50 liter Diesel och tänkte att det var därför. Allt var bra sedan dess.

Jag trodde jag stängde bort barbordtank. (enligt bild) Och har tankat ca 50 liter i styrbord tank. Märkte då att barbordtank är åter toppfylld. Så på någotvis kommer det till den tanken ändå.

Vad gör jag för fel?

IMG_20230704_162428.jpg

IMG_20230704_145455.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De rör/kranar som du markerar ser ju ut att vara från vilken tank motorn skall ta sitt bränsle. De ligger väl så högt att fyllning av styrbords tank ändå inte skulle kunna åka upp dit av sig självt och sedan rinna ner i babords - OM nu kranen skulle varit öppen dit ?

 

Men längre ner - har du ingen utjämningsslang/rör emellan dem och kranar där som står öppna ?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rören med ventilerna verkar sitta högt, typ i ovankant av tankarna, eller?

Om det är så finns det säkert också ett lågt sittande rör som kopplar ihop tankarna, så du kan ha dem helt separata eller fritt kommunicerande. Sök längre ner efter ett rör och se om det finns en ventil på det, som säkert då är öppen. Någon annan förklaring kan jag inte se.

 

Edit: He he såg att du han få svar medan jag skrev mitt😀

 

Redigerad av Boanjohan
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Tycker mig ha sökt tidigare men inte funnit nått. Oavsett. Borde ligga så den ligger i botten på tankarna ca? Och ja, dessa sitter högt, jämns med tankarna. Men om den skulle vara öppen förklarar det väll inte hur jag kan toppfylla en tank? Försvinner ju själva funktionen med balanseringen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Men om den skulle vara öppen förklarar det väll inte hur jag kan toppfylla en tank? Försvinner ju själva funktionen med balanseringen 

Det räcker med att båten lutar ytterst lite, för ju mer det blir i ena tanken, desto mer lutar det ditåt. Och när du tycker du fyllt "den ena" tanken så är den andra överfull.

 

Sedan borde avluftningen sitta i sådan höjd och med sådan "svanhals" att det inte kan rinna ut något ens om tanken är överfull. Så förutom att leta utjämningsslang/rör (som alltså borde sitta nära botten) så bör du kanske kolla avsluftningsslangarnas dragning också.

 

(Jag har f.ö. min utjämning stängd).

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkliga är båten tycks ligga åt styrbord generellt. 

Men skall försöka forska lite detta ikväll.

Tanken var så toppfullt att det forsade ur när jag öppnade tanklocket på bb sida. Så allt hamnar där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl en returledning från insprutningspumpen som oxo har fördelningskranar till respektive tank...dessa måste ställas lika som tilloppsledningarna, annars får du detta beteende på tankarna..

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall titta vad jag kan se. 

Men i övrigt info så fyller jag på 25liter diesel igår. Innan dess så har det inte hänt, så förmodligen vart det pricken över i:et för tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok. Så det vart ytterligare en helkväll i båten.

Sökte en ev. Utjämningsslang precis överallt utan att hitta något. Det jag dock märkte var att returslangen gick direkt till bb sida's tank. Den var skarvad på ett ställe så kopplade lös och lade den i en petflaska och startade motorn. 

Det kom så pass mycket att jag förstår varför bb sida tanken blir full. 

Misstänker att tidigare ägaren (tyvärr avliden) vill att man skall använda denna tank. Switchade över till denna tank nu, (50-50 gammalt och ny diesel) gick lite ojämnt på tomgången, men fint på varv). Tror ni man måste slang ut allt och fylla nytt? 

Trodde inte returen skickade på så mycket. Snoy verkar haft huvudet på spiken här.

Redigerad av Niklas-ES
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Trodde inte returen skickade på så mycket.

Det är stora marginaler på flödet i en diesel, så man kan räkna med att du får tillbaka minst lika mycket i returen som motorn förbrukar. Alltså att matarsidan pumpar det dubbla mot vad som kommer gå åt vid olika varvtal. Ofta ännu mera.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Det är stora marginaler på flödet i en diesel, så man kan räkna med att du får tillbaka minst lika mycket i returen som motorn förbrukar. Alltså att matarsidan pumpar det dubbla mot vad som kommer gå åt vid olika varvtal. Ofta ännu mera.

Ja, det märktes.

Räknade lite snabb på detta igår och tiden jag använt båten iår, samt det jag har tankat så är det logiskt att den tanken blivit fylld via returen. 

Använder jag den tanken så borde inte vara samma problem då jag har förbrukningen och tillförseln till samma tank.

Tur det upptäcktes, dock tråkigt då jag tänkte ta henne till stugan på fredag, ca 2 timmars båttur.

Nu vet jag inte om jag törs då den dieseln till åtminstone hälften inte är färskt. Utan lär behöva testa mycket vid hemmahamn innan jag kan bege ut på riktigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...