kristoffer78 9 Postad 4 Juli , 2023 Hej på er alla. Jag har läst de flesta inläggen ang landstörm här på forumet, men som de flesta som skriver så har jag en jänkar båt 110V-30A, Bayliner 2855. Jag läste i några trådar om en "trafo", det syftar väl på transfornator?, jag hade hittat en plåtlåda under slasken, och undrar om det kan vara så att båten är redan "omvandlat" till 220V/ 16A. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 576 Postad 4 Juli , 2023 (redigerade) Med största sannolikhet är den inte konverterad. Transformatorn på bilden är antagligen en full/isolationstransformator dvs 110V in/ut som gör att man bryter den galvaniska/metalliska förbindelsen mot bryggans el. Detta för att lyfta och avskilja från bryggans nolla och skyddsledare och slippa alla problem med elektrolytisk korrosion. Lite märkligt dock att det dessutom sitter en "Zincsaver", vilken inte skall behövas med en skiljetrafo. OM det är rätt kopplat, vill säga, och man inte har kopplat ihop landströmsskyddsledaren med skyddsjordledarna i båten i alla fall. Ser misstänkt ut, och är det så, så har man i princip förstört funktionen av isolertrafon. Men installationen som sådan är under all kritik, om inte t.o.m. direkt livsfarlig: Transformatorn sitter helt naken och är väldigt dåligt fastsatt, dessutom under vasken (!). Starkströmsledningarna är skarvade med kabelskor och isolerade enbart med eltejp. Vidare är intaget inte godkänt för 230V och "centralen" som du visar bild på är inte ok för den här sidan Atlanten. 230V/16A skall du nog inte fundera på, det är max 10A som är rimligt. Men dit har du en bra bit, för med den väldigt amerikanska installationen som du verkar ha är en omdragning av hela starkströmssidan och anskaffande av en vettig central+intag för dagens och europeiska krav nästan nödvändigt. Skulle det - mot förmodan - ändå vara så att trafon dessutom är spänningsomvandlande från 230>115V, så är det i mina ögon ändå absolut no-no att använda denna installation. I alla fall om du är det minsta rädd om ditt och de dinas liv. Redigerad 4 Juli , 2023 av IngemarE 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 4 Juli , 2023 Gör om-gör rätt! Skall inte strö salt i såren, men ... ja bara att konstatera att begravningar och gravstenar kan bli väldigt dyra... för de efterlevande... Men elpanelen är ju snygg! frågan är ju om dom brytarna/automatsäkringarna som sitter i den går att återanvända om du eller helst en elektriker som förstår sig på landström i fritidsbåtar vill bygga om systemet för 230 volt. Jag kan ana av ditt sätt att skriva på att du inte har så jättebra koll inom detta område, men var inte ledsen över det, du är långt ifrån ensam. Förvisso finns det ju även andra transformatorer, som är ordentligt kapslade, som gör om 230 till 115 volt som @IngmarE redan antytt. Men det kan ju vara en vinst att slippa en sådan tung trafo. Sedan det där intaget... bättre att skruva loss det och ersätta det med ett EU-anpassat uttag md CCE kontakt och samma sak på landströmskabeln. 99,9% av alla gästhamnar (av dom jag känner till) har nu bryggstolpar med CCE-don. Så här kan ett intag med CCE-don se ut, men det finns flera olika utföranden. Så här ser en kabel med CCE-don ut, hane och hona i var sin ända.. av kabeln då alltså... Detta är standard, och passar då i uttaget på bryggstolpen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 576 Postad 4 Juli , 2023 Säkringarna måste vara 2-poliga, och det ser de inte ut att vara. Dessutom klassade för 230V. Och det bör ändå in JFB m.m., så bättre att skaffa en infälld DIN-central och göra en snygg platta/ram. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 4 Juli , 2023 En sådan där ”zink saver” gör den någon nytta egentligen? vill minnas vi har haft uppe det tidigere. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 576 Postad 4 Juli , 2023 3 minuter sedan skrev Georg_Ohm: En sådan där ”zink saver” gör den någon nytta egentligen? vill minnas vi har haft uppe det tidigere. Vill minnas att SXK gjorde mätningar, och med vår berggrund m.m. här i Skandinavien så är spänningsskillnaden som en Zincsaver ger med sina dioder för liten i de allra flesta fall för att fungera som tänkt. I USA och kring Medelhavet - ja, eventuellt. Men inte här. Sedan är jag inte vän av att kapa skyddsjorden och skicka den genom elektronik, oavsett vad det vara må. I en husinstallation t ex är det normalt inte tillåtet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 493 Postad 4 Juli , 2023 10 timmar sedan skrev IngemarE: Transformatorn på bilden är antagligen en full/isolationstransformator dvs 110V in/ut som gör att man bryter den galvaniska/metalliska förbindelsen mot bryggans el. Detta för att lyfta och avskilja från bryggans nolla och skyddsledare och slippa alla problem med elektrolytisk korrosion. Jag tycker inte det ser ut som en isotrafo som jag känner dem, men jag har bara erfarenhet från två installationer. Dessa har båda två varit inbyggda i en större burk och vägt uppemot 25 kg. Men det finns tydligen andra isotrafos som inte bygger på torsion (tror jag det heter). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 576 Postad 4 Juli , 2023 23 minuter sedan skrev ChristerN: Jag tycker inte det ser ut som en isotrafo som jag känner dem, men jag har bara erfarenhet från två installationer. Dessa har båda två varit inbyggda i en större burk och vägt uppemot 25 kg. Men det finns tydligen andra isotrafos som inte bygger på torsion (tror jag det heter). Jag bygger det på att den har två separata lindningar, i samma färg på skyddsslangen och med bara änduttag utdragna. En spänningsomvandlingstrafo har ofta något mittuttag, någon form av märkning/kodning så man inte förväxlar lindningarna o.s.v. Sedan är det en vanlig standardtrafo med s.k. EI-kärna, och finns inga kraftiga förbrukare i båten (den verkar ju sakna det på 115V) så behöver trafon heller inte vara så stor fysiskt. Men säker kan man inte vara på trafotypen utan att se någon beteckning eller etikett på den. En del amerikanska fabriksgjorda installationer såg fortfarande - om de gjordes fram till för ett tiotal år sedan - inte sällan ut som hemmabyggen.... Men vad man kan vara säker på är att installationen är farlig och inte enligt standarden som gäller numera och i Skandinavien. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kristoffer78 9 Postad 5 Juli , 2023 Hej alla. Jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att skriva/svara. Jag kom fram till att jag RIVER ut det som är monterat och har redan inhandlat ett landströmskit på Hjertmans som jag sätter i. Är det farligt för mig att riva ut allt, även om båten inte är inkopplad till landstöm på bryggan? MVH Kristoffer 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 576 Postad 5 Juli , 2023 10 minuter sedan skrev kristoffer78: Är det farligt för mig att riva ut allt, även om båten inte är inkopplad till landstöm på bryggan? Det är väl snarast då det är som mest ofarligt att riva ut allt, den skall ju definitivt inte vara inkopplad medan du river i det i alla fall. Och inte till 230V 😝. Det jag tror du menar är väl om du som "lekman" kan riva i det utan att ställa till någonting. Jag skulle vilja säga "ja", om du använder och har lite sunt förnuft. Och tänk starkström, hemma-el på allt. Och att allt när du sedan rivit klart måste vara ofarligt även för den mest klåfingriga unge. Sedan får du fundera på vilket av det du har som idag kan gå på landström (115V) som du absolut vill kunna köra, och då kanske fundera på en omvandlingstrafo. VVB är ju en sådan sak, men här vete katten om det inte vore det bästa att hitta en elpatron för 230V till den du har. Eller på sikt byta ut den. Det är ju praktiskt med flera uttag kanske, men dra då kabeln till dessa på samma sätt som du skulle gjort i ett hus - i skyddsrör/slang och sätt gärna dosor som uttagen monteras i. Då blir det "pillsäkert" även från baksidan. Tänk sedan på att alla säkringar skall vara 2-poliga, dvs bryta både fas och nolla, eftersom man i en båt som är stickproppsansluten inte vet vilken som blir fas. Till skillnad från elskåpet i villan eller lägenheten. I centralerna man köper i Båtbutiken sitter det oftast bara (i bästa fall) en separat dubbel 10A. Ibland är säkringen t.o.m. ihopbyggd med JFB till en s.k. Personskyddsautomat. Jag föredrar ju separata säkringar, för då kan man t ex enkelt fimpa den till VVB när båten är på land och utan vatten. Ungefär som "tavlan" du har idag. Men det viktigaste är att det finns överhuvudtaget och att du har en JFB i båtens central. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 5 Juli , 2023 5 timmar sedan skrev kristoffer78: Hej alla. Jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att skriva/svara. Jag kom fram till att jag RIVER ut det som är monterat och har redan inhandlat ett landströmskit på Hjertmans som jag sätter i. Är det farligt för mig att riva ut allt, även om båten inte är inkopplad till landstöm på bryggan? MVH Kristoffer Det finns ju några olika system som är ”plug and play”, färdiga enheter som även icke el-kunniga kan koppla ihop, det finns några olika tillverkare, Defa är ett av dessa, säkert väldigt bra men också rätt dyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 5 Juli , 2023 2023-07-04 vid 09:30 skrev kristoffer78: Hej på er alla. Jag har läst de flesta inläggen ang landstörm här på forumet, men som de flesta som skriver så har jag en jänkar båt 110V-30A, Bayliner 2855. Jag läste i några trådar om en "trafo", det syftar väl på transfornator?, jag hade hittat en plåtlåda under slasken, och undrar om det kan vara så att båten är redan "omvandlat" till 220V/ 16A. Det där kan mycket väl vara en 220/110 10A trafo. Jag har sålt många sådana förr och den ser ut precis som de jag sålde bortsett från att de hade sockerbitar monterade för inkoppling av kablar. Tillverkade av en lindarverkstad i Sverige Mät in och ut så får du svar Den typen av uttag är standard på de flesta båtar i Europa och även på många svensktillverkade båtar så det finns ingen anledning att byta ut Om du inte har allt för många prylar som går på 110V i båten så finns det ingen anledning att behålla trafon Tänk på att du måste byta ut 110V prylarna när du tar bort trafon(om det nu är en 220/110) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 576 Postad 5 Juli , 2023 2 timmar sedan skrev Capitan: Det där kan mycket väl vara en 220/110 10A trafo. Jag har sålt många sådana förr och den ser ut precis som de jag sålde bortsett från att de hade sockerbitar monterade för inkoppling av kablar. Tillverkade av en lindarverkstad i Sverige Mät in och ut så får du svar Att den "ser ut" precis som något annat är ingen ledtråd för någonting. Om du sålt trafo så borde du veta att det där som sagt är en transformatorstomme modell standard EI-kärna, och nog det vanligaste utseendet på transformatorer i världen - oavsett hur de sedan är lindade (vilket man inte säkert kan avgöra genom att titta på dem). Förr kunde man t.o.m. köpa trafostommen som byggsats och linda själv för att få precis de lindningar och data/funktion man ville (från Svebry i Skövde t ex). Men alldeles oavsett om det nu skulle vara en 220/110V så är det en farlig installation som inte skall förekomma i en båt. 2 timmar sedan skrev Capitan: Den typen av uttag är standard på de flesta båtar i Europa och även på många svensktillverkade båtar så det finns ingen anledning att byta ut Gissar att du menar intag. Och det är knappast denna typ som är standard i Europa, då denna ju inte är godkänd för 230V. Att det sedan finns snarlika är inte alls samma sak, då material och isolationsavstånd m.m. kan skilja. För skulle de vara samma så hade ju redan det TS har varit godkänt för den högre spänningen. Jag kanske låter negativ, men starkström är inte att leka med. Och bara för att det "ser ut" som något godkänt så är det inte alls säkert det är ok. En märkning är en märkning, och är en sak inte märkt eller märkt för en lägre spänning skall den inte användas för en högre. Byt och gör om. Så är det bara, inget att kompromissa om ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 6 Juli , 2023 Har då samma modell av båt (Bayliner 2855 -95). Ja, det satt en liknande i min, och ja, det är mycket riktigt att det är en trafo (ska sitta en plåtkåpa över den). Nu så har jag bara AC och VVB som går på 120V. Köpte och satte in denna istället då min inte klarade AC och VVB samtidigt. Min är på 4000W. Men jag använder absolut inte intaget för landström som sitter orginal, uppdaterad version från Svenska båt firmor fick det bli. Resten av elen går via elcentral med svensk standard (dubbla säkringar och JFB) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kristoffer78 9 Postad 7 Juli , 2023 Hej. Jag vågade inte lita på det jag hade i båten, så jag rev ut allt och köpte istället en landströmskit som jag satte i samma dag, dock bara med ett uttag, men med tiden kan man säkert byta ut el-centralen och installera mer uttag i båten. Än en gång tack för alla svar och all hjälp. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 12 Juli , 2023 2023-07-05 vid 20:52 skrev IngemarE: Att den "ser ut" precis som något annat är ingen ledtråd för någonting. Om du sålt trafo så borde du veta att det där som sagt är en transformatorstomme modell standard EI-kärna, och nog det vanligaste utseendet på transformatorer i världen - oavsett hur de sedan är lindade (vilket man inte säkert kan avgöra genom att titta på dem). Förr kunde man t.o.m. köpa trafostommen som byggsats och linda själv för att få precis de lindningar och data/funktion man ville (från Svebry i Skövde t ex). Men alldeles oavsett om det nu skulle vara en 220/110V så är det en farlig installation som inte skall förekomma i en båt. Gissar att du menar intag. Och det är knappast denna typ som är standard i Europa, då denna ju inte är godkänd för 230V. Att det sedan finns snarlika är inte alls samma sak, då material och isolationsavstånd m.m. kan skilja. För skulle de vara samma så hade ju redan det TS har varit godkänt för den högre spänningen. Jag kanske låter negativ, men starkström är inte att leka med. Och bara för att det "ser ut" som något godkänt så är det inte alls säkert det är ok. En märkning är en märkning, och är en sak inte märkt eller märkt för en lägre spänning skall den inte användas för en högre. Byt och gör om. Så är det bara, inget att kompromissa om ! Oj det var väldans vilket humör man kan vara på Jag skriver mät in och ut så får han reda på om det är en 220/110 eller ej men du kanske missade den biten när du fokuserade på uttag/intag Och ja det landströmsintaget är inga som helst problem att använda trots märkningen på det(ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag skrev landströmsuttag...) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 576 Postad 12 Juli , 2023 4 minuter sedan skrev Capitan: Och ja det landströmsintaget är inga som helst problem att använda trots märkningen på det Varför tror du i så fall detta bara är godkänt för 110V och inte 230V (så tillverkaren skulle kunnat använda samma modell för hela marknaden) ? Och OM något skulle hända med landströmmen som skulle koppla in ett försäkringsbolag, så tror jag knappast TS kan hänvisa till att "någon på ett forum sade att det var inga som helst problem" i sin argumentation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 12 Juli , 2023 30 minuter sedan skrev IngemarE: Varför tror du i så fall detta bara är godkänt för 110V och inte 230V (så tillverkaren skulle kunnat använda samma modell för hela marknaden) ? Och OM något skulle hända med landströmmen som skulle koppla in ett försäkringsbolag, så tror jag knappast TS kan hänvisa till att "någon på ett forum sade att det var inga som helst problem" i sin argumentation. Sedan är den typen av kontaktdon inte speciellt bra. Jag tycker som @IngemarE, byt till ett godkänt CEE intag och då motsvarande på landströmskabeln, som jag tidigare föreslagit. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 12 Juli , 2023 Jag hade nog fokuserat på den där transformatorn och löst det först. Sen kan du i lugn å ro välja landströmsintag 😃 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 30 Juli , 2023 2023-07-12 vid 09:34 skrev IngemarE: Varför tror du i så fall detta bara är godkänt för 110V och inte 230V (så tillverkaren skulle kunnat använda samma modell för hela marknaden) ? Och OM något skulle hända med landströmmen som skulle koppla in ett försäkringsbolag, så tror jag knappast TS kan hänvisa till att "någon på ett forum sade att det var inga som helst problem" i sin argumentation. Gissar att de enbart såldes på amerikanska marknaden Tusentals båtar talar för mitt påstående. Sen att du inte gillar det är en annan sak Hade det varit tvärtom att där stod tex 10A 230V så skulle jag inte råda en amerikan att trycka i 30A 125V Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser