batnisse95 0 Postad 3 Juli , 2023 Hej på er! Har hittat en båt som gått i Östersjön, har fått en bra deal och är väldigt angelägen om att göra affär. Jag tänkte sedan ha den i Vänern. Finns det några fallgropar angående detta, vad ska man tänka/kolla på innan man köper båten? Eller är det rent utav dumstridigt att köpa en båt som gått i bräckt vatten? Kommer att få provköra båten innan, vad ska man kolla efter? Motorn är Mercury 2 takt från 2003/2004, 75 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0123456789 11 Postad 4 Juli , 2023 Ser inget konstigt i att köpa en båt som går i bräckt vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 4 Juli , 2023 Det handlar väl i så fall om att kolla vilken bottenfärg den är målad med och vad som är tillåtet i Vänern. Eventuellt måste den renslipas och målas med godkänd färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JamesCook 34 Postad 4 Juli , 2023 Du bör byta anoder till magnesium också. Sittet antagligen aluminum eller zink idag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batnisse95 0 Postad 4 Juli , 2023 Ok, så det ska inte vara några problem utöver anoder eller bottenfärg? 😃 Förutsätter att ägaren har spolat rent båten innan vinterförvaring osv.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 4 Juli , 2023 1 timme sedan skrev batnisse95: Ok, så det ska inte vara några problem utöver anoder eller bottenfärg? 😃 Förutsätter att ägaren har spolat rent båten innan vinterförvaring osv.. Observera att det inte bara handlar om att måla ny bottenfärg. Om båten idag är målad med giftfärg för Östersjön så måste den färgen slipas bort helt innan du kan måla med insjöfärg (giftfri) som är godkänd i Vänern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 5 Juli , 2023 Jag skulle i detta läge absolut föredragit en båt som antingen aldrig bottenmålats alternativt en båt som endast är epoxibehandlad, just för att slippa jobbet med att sanera botten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morning 5 Postad 5 Juli , 2023 Om kylvattnet tas direkt från sjön och inte är i ett separat kylsystem med värmeväxling, så kommer motorn säkert ha mer korrosion invändigt än motsvarande båt från insjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 5 Juli , 2023 1 timme sedan skrev Morning: Om kylvattnet tas direkt från sjön och inte är i ett separat kylsystem med värmeväxling, så kommer motorn säkert ha mer korrosion invändigt än motsvarande båt från insjö. Det är nog gaska ovanligt med sötvattenkylning på en "Mercury 2 takt från 2003/2004, 75 hk" 2 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 5 Juli , 2023 12 timmar sedan skrev No_jah: Jag skulle i detta läge absolut föredragit en båt som antingen aldrig bottenmålats alternativt en båt som endast är epoxibehandlad, just för att slippa jobbet med att sanera botten. Om båten för övrigt är den båt man drömt om och ser välskött ut så är väl några timmar med en slipmaskin värt mödan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morning 5 Postad 5 Juli , 2023 8 timmar sedan skrev No_jah: Det är nog gaska ovanligt med sötvattenkylning på en "Mercury 2 takt från 2003/2004, 75 hk" Sorry. Missade det helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser