Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
batnisse95

Båt i bräckt vatten till sötvatten

Rekommendera Poster

Hej på er!

Har hittat en båt som gått i Östersjön, har fått en bra deal och är väldigt angelägen om att göra affär. Jag tänkte sedan ha den i Vänern.

Finns det några fallgropar angående detta, vad ska man tänka/kolla på innan man köper båten? Eller är det rent utav dumstridigt att köpa en båt som gått i bräckt vatten? Kommer att få provköra båten innan, vad ska man kolla efter? Motorn är Mercury 2 takt från 2003/2004, 75 hk. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar väl i så fall om att kolla vilken bottenfärg den är målad med och vad som är tillåtet i Vänern. Eventuellt måste  den renslipas och målas med godkänd färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör byta anoder till magnesium också. Sittet antagligen aluminum eller zink idag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så det ska inte vara några problem utöver anoder eller bottenfärg? 😃 Förutsätter att ägaren har spolat rent båten innan vinterförvaring osv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev batnisse95:

Ok, så det ska inte vara några problem utöver anoder eller bottenfärg? 😃 Förutsätter att ägaren har spolat rent båten innan vinterförvaring osv..

Observera att det inte bara handlar om att måla ny bottenfärg.

Om båten idag är målad med giftfärg för Östersjön så måste den färgen slipas bort helt innan du kan måla med insjöfärg (giftfri) som är godkänd i Vänern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle i detta läge absolut föredragit en båt som antingen aldrig bottenmålats alternativt en båt som endast är epoxibehandlad, just för att slippa jobbet med att sanera botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om kylvattnet tas direkt från sjön och inte är i ett separat kylsystem med värmeväxling, så kommer motorn säkert ha mer korrosion invändigt än motsvarande båt från insjö. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Morning:

Om kylvattnet tas direkt från sjön och inte är i ett separat kylsystem med värmeväxling, så kommer motorn säkert ha mer korrosion invändigt än motsvarande båt från insjö. 

Det är nog gaska ovanligt med sötvattenkylning på en "Mercury 2 takt från 2003/2004, 75 hk"

  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev No_jah:

Jag skulle i detta läge absolut föredragit en båt som antingen aldrig bottenmålats alternativt en båt som endast är epoxibehandlad, just för att slippa jobbet med att sanera botten.

Om båten för övrigt är den båt man drömt om och ser välskött ut så är väl några timmar med en slipmaskin värt mödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev No_jah:

Det är nog gaska ovanligt med sötvattenkylning på en "Mercury 2 takt från 2003/2004, 75 hk"

Sorry. Missade det helt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...