skeppparn 10 Postad 3 Juli , 2023 Hej! Ja, jag misstänker detta iallafall. När jag luftat den så kan den puttra och gå ett tag, en halvtimme i något enskilt fall. Ofta stannar den inte utan det är när jag ska dra igång den nästa gång som problemet uppstår. Då kan den gå någon minut, bara för att sedan döden dö. Sen är det kört. Då får man segla ända in i hamnen. Åtgärden är sen alltså att lufta systemet igen och så kan proceduren börja om. Det är lite vanskligt om man ska in i okänd hamn och man inte får igång motorn Någon som har haft liknande erfarenhet? Finns det något särskilt ställe där det mer sannolikt drar in luft? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 206 Postad 3 Juli , 2023 Pressade banjokopplingar och gamla slangar är väl bra att se över och byta ut till att börja med. Packningar till filter ett annat ställe. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 3 Juli , 2023 Slangen från tanken var sprucken på min. Syntes väl når man böjde Köp på t ex Hydroscand EJ BT 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 3 Juli , 2023 Finns flera ställen det kan läcka och dra in luft. Men börja med att kontrollera alla banjokopplingar och slangar. Luftningsskruven på finfiltret och ev förfilter är också vanliga felkällor. Om du inte har det så kan du montera en "Bränsleblåsa" direkt efter tanken tillfälligt så du kan trycksätta lite under felsökningen. är det ett lite större läckage så bör det läcka när du pumpar med den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skeppparn 10 Postad 4 Juli , 2023 Det läcker ur regulatorn såg jag så jag börjar där. Liiiite motstånd att skruva isär saker man inte tafsat på förut men som tur är finns ju dåligt upplösta servicemanualer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skeppparn 10 Postad 4 Juli , 2023 20 timmar sedan skrev LuminaL: Finns flera ställen det kan läcka och dra in luft. Men börja med att kontrollera alla banjokopplingar och slangar. Luftningsskruven på finfiltret och ev förfilter är också vanliga felkällor. Om du inte har det så kan du montera en "Bränsleblåsa" direkt efter tanken tillfälligt så du kan trycksätta lite under felsökningen. är det ett lite större läckage så bör det läcka när du pumpar med den. Tack för tipset! Där bränslet läcker ut kan naturligtvis luft läcka in. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skeppparn 10 Postad 18 Juli , 2023 En uppdatering! Efter byte av diverse slangar så är systemet tätt. Vilket också var själva problemet. Slangen som ska släppa in luft i tanken var full med bôs som vi säger i Värmland. Skräp är det riktiga ordet. Nu är den rensad och förhoppningsvis kan man ge sig ut och segla igen. Tack för all hjälp! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 19 Juli , 2023 Här en värmlänning till. Full tankat. Körde motor typ en halvtimme. Knöt fast på Ravis. Motorn gick på tomgång typ 10 minuter. Plötslig började motorn sacka allt mer under typ 2 minuter. Bränslefel. Men vad och vart? Öppnade tankpåfyllning. Typ gick varvet upp till normal tomgång... Ja, det var bös i luftslangens nippel på aktern. Fixat här också😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skeppparn 10 Postad 19 Juli , 2023 2 timmar sedan skrev Hybro: Här en värmlänning till. Full tankat. Körde motor typ en halvtimme. Knöt fast på Ravis. Motorn gick på tomgång typ 10 minuter. Plötslig började motorn sacka allt mer under typ 2 minuter. Bränslefel. Men vad och vart? Öppnade tankpåfyllning. Typ gick varvet upp till normal tomgång... Ja, det var bös i luftslangens nippel på aktern. Fixat här också😊 En värmländsk företeelse alltså!😁 Gött att det löste sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser