MotorOskar 1 Postad 3 Juli , 2023 Hej där! Jag har köpt en utombordare, Yamaha 9.5 som jag kommit fram till är från 1980 Den har ej gnista och jag misstänker att det är pga två kablar (honor) som kommer från svänghjulet. Jag kan inte hitta vart dom ska sitta och har därför försökt hitta en manual till motorn på nätet, det verkar dock omöjligt att hitta något för motorer äldre än 1984? Är det någon som har en liknande motor som kan hjälpa mig, eller som har en aning om vart jag kan hitta ett elschema? Bifogar bild på kablar + identifikationsbricka. Tack på förhand. Oskar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 3 Juli , 2023 Tror det kan vara ett villospår. Vill minnas att jag också haft lösa sladdar i mina Yamaha. Dock större än din. Sedan kan det vara så att din är från 1978, men det spelar ju knappast någon roll. Tror du får bättre svar om kablarna om en liten stund ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 3 Juli , 2023 Troligen går ledningarna till en belysningsspole. Det som kommer ut är växelström. Lämnar kanske 4 A vid 12 V. Mäter du AC, så bör det vara ca 20 V. Vid belastning sjunker spänningen rejält. Instansat U = 1978 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MotorOskar 1 Postad 3 Juli , 2023 (redigerade) 10 timmar sedan skrev rejas: Tror det kan vara ett villospår. Vill minnas att jag också haft lösa sladdar i mina Yamaha. Dock större än din. Sedan kan det vara så att din är från 1978, men det spelar ju knappast någon roll. Tror du får bättre svar om kablarna om en liten stund ... Jag tyckte mig se lösa kablar på vissa youtubeklipp när jag sökt på liknande motorer. Får kolla in dödarknappen och göra rent jordkopplingar och se om det ger resultat först och främst. 7 timmar sedan skrev guestsson: Troligen går ledningarna till en belysningsspole. Det som kommer ut är växelström. Lämnar kanske 4 A vid 12 V. Mäter du AC, så bör det vara ca 20 V. Vid belastning sjunker spänningen rejält. Instansat U = 1978 Tack för information, vet du vad det är tänkt att användas till? Tackar båda för svar. Redigerad 3 Juli , 2023 av MotorOskar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 4 Juli , 2023 3 timmar sedan skrev MotorOskar: Jag tyckte mig se lösa kablar på vissa youtubeklipp när jag sökt på liknande motorer. Får kolla in dödarknappen och göra rent jordkopplingar och se om det ger resultat först och främst. Tack för information, vet du vad det är tänkt att användas till? Tackar båda för svar. Belysningsstolpe är ju vad det låter som, till för belysning när motorn är igång, lanternor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser