Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Skettlandssnipan

Elschema Volvo Penta AQ140A i en Fjord - behöver hjälp att förstå

Rekommendera Poster

Hej,

 

Försöker förstå hur elen är kopplad i min båt, men behöver lite hjälp från någon mer kunnig.

 

Se bifogat kopplingsschema jag ritat upp samt bilder med tillhörande frågor.

 

Frågor: 

- Är reläet kopplat korrekt?

- Genom vilken kabel skickar generatorn ström till batteriet? Ser bara att reläet är kopplad till generatorn, som jag antar styr när reläet ska koppla till/från.

- Var är förbrukarn a såsom lanternor, mm. kopplade? Dessa fungerar ej om strömbrytaren är avslagen så måste vara efter denna någonstans.

- Har jag förstått rätt att länspumpen är direkt kopplad på batteriet med den tunna kabeln, då denna fungerar även när strömbrytaren är avslagen.

- Har jag identifierat startmotorn korrekt?

- Vad är det för säkring som sitter vid startmotorn? Huvudsäkringen?

 

Sedan mer generellt:

- Har jag ritat upp kopplingsschemat korrekt?

- Vad jag förstår är reläet förbikopplat just nu, då batterierna är parallellkopplade, misstänker att detta är för att 1) Reläet är trasigt, 2) startbatteriet är för klent för att orka starta motorn själv. Hur verifierar jag detta?

 

Antar att jag egentligen bara behöver koppla ifrån parallellkopplingen mellan batterierna för att få det "som det ska vara", inte sant?

 

Upplys mig gärna i övrigt om hur elsystemet fungerar som ni ser att jag kanske har missat att tänka på! När jag får klur på detta o sett till att det är kopplat "rätt" så är planen framåt att :

 

1) Koppla in ett extra förbrukningsbatteri

2) Koppla in solpanel + regulator på förbrukningsbanken 

3) Koppla på kylskåp på förbrukningsdelen på regulatorn 

 

 

Slide1.png

Slide2.png

Slide3.png

Slide4.png

Slide5.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Det är litet svårt att svara på frågorna utan att själv ha krupit runt och ryckt i kablarna.

Det du ritat är ju mer ett blockschema än ett kopplingsschema.

Relän brukar inte gå sönder, du kan testa detta litet grovt genom att koppla bort de klena kablarna och koppla plus och minus till anslutningarna, då skall man höra ett tydligt klick. Däremot är det ju vanligt att dåligt omhändertagna batterier lägger av

Sedan om du är bekväm med en multimeter så kan du ohm-mäta eller använda pipfunktionen och då koppla instrumentet över de grövre anslutningarna då skall det visa noll ohm eller pipa när du lägger spänning på det klena anslutningarna.

 

Batterier… ja hur vet man om dom är bra… jo man skall ju mäta spänningen i vila och under belastning, det finns speciella mätinstrument till det.

 

1 koppla isär de batterier du nu har, koppla det ena till enbart startmotorn. Det andra till all övrig el ombord, se till att båda har en batterifrånskiljare eller huvudbrytare, jag ser bara en på bilderna.

 

2 solcellspanel kopplas med bra kablar till en MPPT regulator, sedan med två lika bra kablar till förbrukningsbatteriet poler, alltså innan batterifrånskiljaren, så att du får laddning även om batteriet är avskiljt från elsystemet. Pluskabeln skall ha en säkring väldigt nära batteriets pluspol, det kan ju vara bra med en säkring omedelbart efter panelen också. 

 

3 nej! Kylskåpet kopplas över säkring till förbrukarbanken.

Jag ser ingen vits med att koppla det till regulatorns direktanslutning, då kan det ju tänkas att det stängs av när solen går ner, beroende på hur regulatorn är programmerad.

 

För att kunna ha nytta av kylskåp och solcellsladdning tillsammans skall du ha ett strömsnålt kompressorkylskåp, minst 100, gärna 200 Ah batterikapacitet och minst 100 watt solcellspanel och en modern MPPT-regulator. Då är du självförsörjande under en normal sommar, jag hade en gång bara en 50 wattspanel och ett 42 liters strömsnålt kylskåp och det fungerade si så där, då krävdes det motorgång under minst en timma varje dag eller landström i hamn.

 

Om du skall utöka batteribanken på förbrukarsidan köper du två nya och identiska batterier, parallellkopplar dessa och kopplar sedan in via batterifrånskiljare till elsystemet. Förslagsvis 2 x 100 Ah.
Så sparar du det bästa av de batterierna som nu sitter i båten och använder som startbatteri. Om det inte håller måttet köper du ett nytt startbatteri, det är skillnad på startbatterier och sådana till förbrukning.

Startbatteriet kan ge stora strömmar under kort tid, medan det är tvärtom med förbrukarbatterier.

 

Nedre bilden till vänster:

Ja det är startmotorn som du pekat ut.

Ja det är säkringar, när den löser ut så flyttar du kabeln till nästa position efter det att du åtgärdat felet. Men Volvo-Penta har övergivit den modellen för automatsäkring istället.

 

Bild 3, D- om sådan finns är då minus, om D- inte finns har generatorn minus i godset, likadant med motorn. 
 

Bild 2 skiljerelät är kopplat så, eller skall vara kopplat så att det drar när generatorn laddar och kopplar då ihop batterierna så att båda får laddning, men när generatorn slutar att ladda faller relät och kopplar isär batterierna, så att du nu kan förbruka ström ur förbrukarbatteriet och lugnt kan räkna med att ha kapacitet kvar i startbatteriet så du inte förbrukar det också. Om nu dina båda batterier är permanent ihopkopplade är det ju kört om du förbrukar dom, då kan du inte starta motorn.

 

Nä den primära delen av det elsystemet måste få sig en överhalning!

Hur ser restan av båtens elsystem ut?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Det är litet svårt att svara på frågorna utan att själv ha krupit runt och ryckt i kablarna.

Det du ritat är ju mer ett blockschema än ett kopplingsschema.

Relän brukar inte gå sönder, du kan testa detta litet grovt genom att koppla bort de klena kablarna och koppla plus och minus till anslutningarna, då skall man höra ett tydligt klick. Däremot är det ju vanligt att dåligt omhändertagna batterier lägger av

Sedan om du är bekväm med en multimeter så kan du ohm-mäta eller använda pipfunktionen och då koppla instrumentet över de grövre anslutningarna då skall det visa noll ohm eller pipa när du lägger spänning på det klena anslutningarna.

 

Ok så jag skall koppla pluspol och minuspol från ett batteri till reläet och därmed höra ett klick? Men måste inte motorn vara igång då?

 

 

Citat

Batterier… ja hur vet man om dom är bra… jo man skall ju mäta spänningen i vila och under belastning, det finns speciella mätinstrument till det.

 

1 koppla isär de batterier du nu har, koppla det ena till enbart startmotorn. Det andra till all övrig el ombord, se till att båda har en batterifrånskiljare eller huvudbrytare, jag ser bara en på bilderna.

 

Har ännu svårt att förstå vilken sladd som går till övrig el, tror jag identifierat den som går till länspumpen men förstår ej vilken som går till övrig el?

 

Jag ska alltså ha en strömbrytare mellan startmotor och förbrukningsbatteri samt en mellan övrig el och förbrukningsbatteri?

 

Citat

 

2 solcellspanel kopplas med bra kablar till en MPPT regulator, sedan med två lika bra kablar till förbrukningsbatteriet poler, alltså innan batterifrånskiljaren, så att du får laddning även om batteriet är avskiljt från elsystemet. Pluskabeln skall ha en säkring väldigt nära batteriets pluspol, det kan ju vara bra med en säkring omedelbart efter panelen också. 

Har en 6mm2 kabel från min regulator med en 10A säkring nära batteriet på plussidan, dock är kabeln till säkringen något tunnare, men borde vara OK har jag förstått?

 

Citat

3 nej! Kylskåpet kopplas över säkring till förbrukarbanken.

Jag ser ingen vits med att koppla det till regulatorns direktanslutning, då kan det ju tänkas att det stängs av när solen går ner, beroende på hur regulatorn är programmerad.

 

För att kunna ha nytta av kylskåp och solcellsladdning tillsammans skall du ha ett strömsnålt kompressorkylskåp, minst 100, gärna 200 Ah batterikapacitet och minst 100 watt solcellspanel och en modern MPPT-regulator. Då är du självförsörjande under en normal sommar, jag hade en gång bara en 50 wattspanel och ett 42 liters strömsnålt kylskåp och det fungerade si så där, då krävdes det motorgång under minst en timma varje dag eller landström i hamn.

 

Om du skall utöka batteribanken på förbrukarsidan köper du två nya och identiska batterier, parallellkopplar dessa och kopplar sedan in via batterifrånskiljare till elsystemet. Förslagsvis 2 x 100 Ah.
Så sparar du det bästa av de batterierna som nu sitter i båten och använder som startbatteri. Om det inte håller måttet köper du ett nytt startbatteri, det är skillnad på startbatterier och sådana till förbrukning.

Startbatteriet kan ge stora strömmar under kort tid, medan det är tvärtom med förbrukarbatterier.

 

Nedre bilden till vänster:

Ja det är startmotorn som du pekat ut.

Ja det är säkringar, när den löser ut så flyttar du kabeln till nästa position efter det att du åtgärdat felet. Men Volvo-Penta har övergivit den modellen för automatsäkring istället.

Ok den säkringen "går" inte, utan den alternerar bara sida då om jag förstått rätt? Är det denna som är huvudsäkringen?

 

Citat

Bild 3, D- om sådan finns är då minus, om D- inte finns har generatorn minus i godset, likadant med motorn. 
 

Bild 2 skiljerelät är kopplat så, eller skall vara kopplat så att det drar när generatorn laddar och kopplar då ihop batterierna så att båda får laddning, men när generatorn slutar att ladda faller relät och kopplar isär batterierna, så att du nu kan förbruka ström ur förbrukarbatteriet och lugnt kan räkna med att ha kapacitet kvar i startbatteriet så du inte förbrukar det också. Om nu dina båda batterier är permanent ihopkopplade är det ju kört om du förbrukar dom, då kan du inte starta motorn.

 

Nä den primära delen av det elsystemet måste få sig en överhalning!

Hur ser restan av båtens elsystem ut?

Har ej bra koll på resten av elsystemet, har börjat med att försöka förstå denna delen, något speciellt du tycker jag borde titta på?

 

Tack för att du tog dig tid att svara.

 

Redigerad av Skettlandssnipan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort svar:

32 minuter sedan skrev Skettlandssnipan:

Ok så jag skall koppla pluspol och minuspol från ett batteri till reläet och därmed höra ett klick? Men måste inte motorn vara igång då?

Ditt skiljerelä ser ut att vara rättkopplat, under förutsättning att var och en av de två grova på skruvanslutningen går till resp. batteris pluspol (vilket de ser ut att göra). I dagsläget finns ingen anledning att labba med det och testa, då funktionen på reläet ändå är åsidosatt genom att batterierna är parallellkopplade. Skulle det inte funka efter all övrig omkoppling så tar du den biten då.

 

Så första steget är koppla isär batteriplussar, koppla in ytterligare en huvudbrytare (du ser bara ut att ha en) så varje batteribank har varsin, samt gärna komplettera med en huvudsäkring på varje bank i serie med strömbrytaren.

 

34 minuter sedan skrev Skettlandssnipan:

Jag ska alltså ha en strömbrytare mellan startmotor och förbrukningsbatteri samt en mellan övrig el och förbrukningsbatteri?

Nej. Målet är ju att Motorn med starten skall ha sitt egna batteri - "Motor/startbatteriet" - och via en strömbrytare (och gärna huvudsäkring, inet att sammanblanda med säkringar på motorn).

Motorn kopplas alltså till Motorbatteriet och alla Förbrukare till Förbrukarbatteriet. Inget mer än skiljereläet för laddning skall förena de två.

 

Men detta har du ju egentligen redan fått info om i en annan tråd. Så ditt nästa steg här tycker jag är att rita ett elschema så som du vill/tror det skall vara utifrån synpunkter och svar du fått, och sedan bolla detta med forumpanelen. För det är en hel del du bör göra. Då kommer du framåt 😉

 

Om du sedan söker finns också massor av liknande trådar med tips om hur motsvarande del av elsystemet bör utformas. Läs och inspireras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev IngemarE:

Kort svar:

Ditt skiljerelä ser ut att vara rättkopplat, under förutsättning att var och en av de två grova på skruvanslutningen går till resp. batteris pluspol (vilket de ser ut att göra). I dagsläget finns ingen anledning att labba med det och testa, då funktionen på reläet ändå är åsidosatt genom att batterierna är parallellkopplade. Skulle det inte funka efter all övrig omkoppling så tar du den biten då.

Alright!

Citat

 

Så första steget är koppla isär batteriplussar, koppla in ytterligare en huvudbrytare (du ser bara ut att ha en) så varje batteribank har varsin, samt gärna komplettera med en huvudsäkring på varje bank i serie med strömbrytaren.

 

Nej. Målet är ju att Motorn med starten skall ha sitt egna batteri - "Motor/startbatteriet" - och via en strömbrytare (och gärna huvudsäkring, inet att sammanblanda med säkringar på motorn).

Motorn kopplas alltså till Motorbatteriet och alla Förbrukare till Förbrukarbatteriet. Inget mer än skiljereläet för laddning skall förena de två.

 

Ok, skall göra så. Men är inte riktigt med på var du menar att en ytterligare strömbrytare skall sitta? Mellan relä och förbrukningsbatteri? Tänker att den första strömbrytaren ska bryta kretsen mellan startbatteri och startmotor, den andra skall bryta kretsen mellan förbrukningsbatteri och förbrukare? Lyckas ännu ej förstå vilken sladd som går till mina förbrukare...

 

Har du förslag på typ av huvudsäkring? Gissar att det kanske inte är optimalt med en hängsäkring där från biltema t.ex.? Har satt en sådan på sladden från min solcellsregulator där den kanske känns mer lämplig.

 

Citat

Men detta har du ju egentligen redan fått info om i en annan tråd. Så ditt nästa steg här tycker jag är att rita ett elschema så som du vill/tror det skall vara utifrån synpunkter och svar du fått, och sedan bolla detta med forumpanelen. För det är en hel del du bör göra. Då kommer du framåt 😉

 

Om du sedan söker finns också massor av liknande trådar med tips om hur motsvarande del av elsystemet bör utformas. Läs och inspireras.

 

Yes, sorry för min ängslighet, är lite osäker på detta med el och vill att det ska bli rätt så frågar hellre en gång för mycket än för lite.

Redigerad av Skettlandssnipan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Skettlandssnipan:

Tänker att den första strömbrytaren ska bryta kretsen mellan startbatteri och startmotor, den andra skall bryta kretsen mellan förbrukningsbatteri och förbrukare?

Helt rätt !

Och nära batterierna var sin huvudsäkring av bladsäkringstyp (s.k. ANL). I alla fall på förbrukarsidan, om det även är nödvändigt på motorsidan diskuteras ofta. Men jag har det och förespråkar att säkra även motorsidan. Lossnar pluskabeln på starten t ex är det bara få cm till att kortslutas mot blocket/minus. Då är man glad att en säkring går istället för att kabeln brinner.

 

Vi talar ju om kraftiga säkringar, så en hängsäkring av "flatstifttyp" som du nämner funkar bra till solpanelen men passar - helt riktigt - inte här. Om du inte har tunga förbrukare (ankarspel, bogpropeller) så borde något kring max 100-150A vara fullt tillräckligt på förbrukare. Och kanske 300A på motorsidan. Den sistnämnda skall ju orka startmotorn.

 

Sedan hänger säkringsstorleken inte bara ihop med max förbrukning, då säkringen egentligen är ett kabelskydd för kablarna efter säkringen. Dvs blir det en kortslutning eller fel så skall kabeln "ovanför" felet klara den ström och tid som närmaste säkring före den behöver för att brinna av innan kabeln blir för varm (så t ex plastisoleringen börjar smälta). Efter din huvudsäkring måste alltså kablarna fortfarande vara grova nog, i förbrukarfallet fram till nästa "säkringsnivå" som brukar vara där alla småsäkringar för respektive olika förbrukare sitter. Med nämnda strömmar talar vi minst 16mm² kabel, lite beroende på hur lång den blir.

 

På motorsidan brukar det lösa sig självt, då kabeln till motorn (starten oftast) redan är grov nog. Annars blir det för mycket spänningsfall och svårt att starta.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Skettlandssnipan:

 

Ok så jag skall koppla pluspol och minuspol från ett batteri till reläet och därmed höra ett klick? Men måste inte motorn vara igång då?

 

 

 

Har ännu svårt att förstå vilken sladd som går till övrig el, tror jag identifierat den som går till länspumpen men förstår ej vilken som går till övrig el?

 

Jag ska alltså ha en strömbrytare mellan startmotor och förbrukningsbatteri samt en mellan övrig el och förbrukningsbatteri?

 

Har en 6mm2 kabel från min regulator med en 10A säkring nära batteriet på plussidan, dock är kabeln till säkringen något tunnare, men borde vara OK har jag förstått?

 

Ok den säkringen "går" inte, utan den alternerar bara sida då om jag förstått rätt? Är det denna som är huvudsäkringen?

 

Har ej bra koll på resten av elsystemet, har börjat med att försöka förstå denna delen, något speciellt du tycker jag borde titta på?

 

Tack för att du tog dig tid att svara.

 

Det ser ut som du fått bra svar även från @IngmarE, men ok…

Ett relä kan liknas vid en fjärrstyrd strömbrytare, ett relä kan många gånger bryta mycket större strömmar än vad en vanlig strömbrytare klarar av.

Relä har ett antal kontakgrupper, detta skiljerelä har bara en kontaktgrupp. Sedan finns det en manöverapole, egentligen en elektromagnet som manövrerar kontaktgruppen när den får spänning.

Skiljerelät får spänning när generatorn börjar att ladda.

Om du nu vill testa så koppla plus och minus till de anslutningar som heter 85 och 85, men se upp så du inte ordnar en kortis, kolla om det är 85 eller 86 som nu är kopplad till minus (ja du behöver ju bara lägga plus på den anslutningen som inte är minus… vanligtvis brukar man koppla plus till 86 och minus till 85, men det det spelar ingen roll, så kolla noga hur det är kopplat!)

 

Nej! du skall ha en huvudbrytare/batterifrånskiljare mellan startbatteriets pluspol och kabeln som går iväg till startmotorn, vanligtvis är generatorn kopplad dit också. Visst säkring är bra… men det är inte alltid motortillverkarna, eller motorinstallatören brytt sig om att sätta upp en sådan.

 

Sedan skall du ha en likadan batteifrånskiljare mellan förbrukarbatteriets pluspol och restan av båtens elsystem, även här är en huvudsäkring nödvändig, vilket även @IngmarEpåpekat.


Ja 6mm2 är säkerligen bra, det är ju egentligen längden på avståndet mellan solpanel-regulator-batteri x 2 i relation till hur mycket ström som kan genereras av solcellspanelen som avgör kabelarean. x 2? Ja du har ju två kablar plus och minus! Men det är ju aldrig fel att överdimensionera litet.

Webbplatsen 24volt.eu har många bra tips, här är en kalkylator där du kan räkna ut lämplig kabelarea. 
Om en liten bit är av annan dimension har ingen större betydelse, klart det kan bli en flaskhals, men om du väljer ”typ” 2,5 mm2 så känns det som det inte är någon fara, säkringen i sig utgör ju också en liten flaskhals. Men det är en insammanhanget betydelselös förlöst.

 

Säkringen på motorn… ja det är ju fyra olika trådar som utgör säkringar, när en tråd har brunnit av flyttar man kabeln till nästa, när alla fyra har brunnit av ersätter man den med en vanlig hederlig hängsäkring. Jag misstänker nämligen att denna som originaldel från VP är snuskigt dyr, men jag har inte kollat. 


Jag tycker de där båda batterierna ser litet vissna ut… ja det ser man ju inte från utsidan… men två olika batterier som är parallellkopplade brukar aldrig vara bra.

I mina senast fyra begagnade båtar som jag köpt, de senaste fyrtio åren har batterierna antingen varit kassa eller så där halvdåliga. I flera inlägg på detta forum berättar andra båtägare ungefär sammas sak, ibland har dessutom säljaren eller förre ägaren berättat att batterierna minsann är inköpta förra säsongen…. Men vad hjälper det om dom inte fått den vård dom behöver, laddning över vintern exempelvis.

 

Som jag tidigare skrivit så anser jag att du behöver omkring 100-200Ah till förbrukarbanken, eller jag kanske inte skrev det? Nu gör jag det iallafall. Nu vet jag inte vad du har för kylskåp, men det brukar ju var det som bestämmer förbrukarbatteribankens storlek.

 

Till en sexcylindig dieselmotor på omkring tre liter brukar ett 100Ah startbatteri räcka, men till en tvåliters bensinare kan 75-80Ah kännas lagom, om motorn är lättstartad.
Ah är en förkortning för amperetimmar. I teorin kan du ha exempelvis en lampa som drar en ampere tänd i 100 timmar om du har ett 100Ah batteri, men det är i teorin, i praktiken skall man aldrig ladda ur vanliga bly-syrabatereier mer än till 50%, så då kan ju den där lampan få lysa i femtio timmar.

Framförallt startbatterier, men även andra brukar ha ett annat värde angivet också, CCA, CCA betyder ”Cold Cranking Amperes”. Det är ett mått på den ström ett fulladdat nedkylt batteri kan leverera vid -18°C under minst 30 sekunder innan batteriet når så låg spänning som 7,2V… 

Tja… ju större det värdet är på startbatteriet desto bättre. Men det är väl ordentligt sällan vi startar våra motorer när det är minusgrader..?

 

Om du vill betala överpris på batterier så köper du dom i en båttillbehörsbutik. Om du vill betala något mindre än normalpris så köper du dom av Batteriexperten eller Batterilagret, båda har fysiska butiker på flera orter. En del köper batterier billigt från Tyskland, jag har aldrig gjort det, men det finns deltagare här som gjort så och blivit nöjda.

Just nu har jag ett AGM startbatteri och ett reservbatteri från Biltema, dom fungerar bra!

Mina förbrukarbatterier är ju litet speciella… det är batterier till sådana där elektriska golfbilar.  Dom är på 180Ah och sägs tåla litet djupare urladdningar, men dom är bara på 6 volt, varför två är seriekopplade till 12 volt, och då blir kapaciteten fortfarande 180Ah. Men dessa är ”öppna” alltså man måste ha litet koll på syranivån i dem, jag brukar fylla på dest.vatten två-tre gånger varje säsong, och nång gång vintertid. Man får många Ah per hundralapp när man köper sådana, men dom skall ju då underhållas. Dom är inköpta på Batterilagret.

 

Tja… resten av båtens elsystem på förbrukarsidan, säkringsdosor, belysning, lanternor, pumpar, mobilladdare,  minusplintar och sådant, skall bi ta det i ”del två”..?

 

Tog mig tid, hade ändå ingenting att göra, det ösregnar och blåser en himla massa, så jag sitter bara hemma ändå.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Helt rätt !

Och nära batterierna var sin huvudsäkring av bladsäkringstyp (s.k. ANL). I alla fall på förbrukarsidan, om det även är nödvändigt på motorsidan diskuteras ofta. Men jag har det och förespråkar att säkra även motorsidan. Lossnar pluskabeln på starten t ex är det bara få cm till att kortslutas mot blocket/minus. Då är man glad att en säkring går istället för att kabeln brinner.

 

Vi talar ju om kraftiga säkringar, så en hängsäkring av "flatstifttyp" som du nämner funkar bra till solpanelen men passar - helt riktigt - inte här. Om du inte har tunga förbrukare (ankarspel, bogpropeller) så borde något kring max 100-150A vara fullt tillräckligt på förbrukare. Och kanske 300A på motorsidan. Den sistnämnda skall ju orka startmotorn.

 

Sedan hänger säkringsstorleken inte bara ihop med max förbrukning, då säkringen egentligen är ett kabelskydd för kablarna efter säkringen. Dvs blir det en kortslutning eller fel så skall kabeln "ovanför" felet klara den ström och tid som närmaste säkring före den behöver för att brinna av innan kabeln blir för varm (så t ex plastisoleringen börjar smälta). Efter din huvudsäkring måste alltså kablarna fortfarande vara grova nog, i förbrukarfallet fram till nästa "säkringsnivå" som brukar vara där alla småsäkringar för respektive olika förbrukare sitter. Med nämnda strömmar talar vi minst 16mm² kabel, lite beroende på hur lång den blir.

 

På motorsidan brukar det lösa sig självt, då kabeln till motorn (starten oftast) redan är grov nog. Annars blir det för mycket spänningsfall och svårt att starta.....

Tack för bra förklaring!

 

Jag har en grassäkring efter regulatorn på solpanelen, men det kanske funkar? Eller vad är fördelen mellan flatstiftstyp mot glassäkringar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Skettlandssnipan:

Tack för bra förklaring!

 

Jag har en grassäkring efter regulatorn på solpanelen, men det kanske funkar? Eller vad är fördelen mellan flatstiftstyp mot glassäkringar?

Det är lättare att få tag på flatstiftssäkringar, jag har ibland sett att sådana säljs i ICA- butiken i ett kustsamhälle… Glasrörssäkringar  ju litet ”Lucas” alltså britternas motsvarighet till Bosch… Det sägs att firma Lucas hade patent på glappkontakt och mörker… Lucas electronics tillverkar ju liksom Bosch även vitvaror, kylskåp, det är därför britterna dricker ljummet öl… Det brukar sitta glasrörssäkringar i äldre brittiska bilar, om en VW hade ett tiotal säkringar hade en BMC mini (hundkoja) tre eller högts fyra… som dessutom satt i hållare med bleck av stål.

 

Nä glasrörsäkringar gillar jag inte, dels svårare att få tag på, och själva säkringen som dess hållare har i allmänhet lättare att oxidera. Det är tätare i kontaktytorna på flatstiftssäkringarnas hållare, varför det är svårare att få oxid där. Jag anser också att det är lättare att se om en flatstiftssäkring är hel, i glasrörssäkringen är ju tråden ibland så himla tunn att det kan vara svårt att se om den är hel.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter nu glasrörssäkringen där och den funkar så låt den vara så länge. Om du sedan vill byta den mot flatstift så visst är det lättare att få tag på sådana säkringar. Men glasrör sitter i nästan varenda elektronikapparat och går att köpa på Kjell, Clas Ohlson, Biltema o.s.v. Faktiskt även på vår lokala ICA-butik 😉.

 

Men du har mycket viktigare saker att ändra om först....

 

(Sedan var det nog så att Lucas uppfann mörkret, när man såg till att främst de brittiska bilarna fick plusjord. Mycket blev "mörkt" när intet ont anande ägare försökte kombinera med eller använda kunskaper och prylar från andra bilar än de som Lucas varit inblandade i.

Men han som uppfann glappkontakten, han var definitivt italienare och jobbade på Fiat. Det är jag helt säker på !)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev IngemarE:

Sitter nu glasrörssäkringen där och den funkar så låt den vara så länge. Om du sedan vill byta den mot flatstift så visst är det lättare att få tag på sådana säkringar. Men glasrör sitter i nästan varenda elektronikapparat och går att köpa på Kjell, Clas Ohlson, Biltema o.s.v. Faktiskt även på vår lokala ICA-butik 😉.

 

Men du har mycket viktigare saker att ändra om först....

 

(Sedan var det nog så att Lucas uppfann mörkret, när man såg till att främst de brittiska bilarna fick plusjord. Mycket blev "mörkt" när intet ont anande ägare försökte kombinera med eller använda kunskaper och prylar från andra bilar än de som Lucas varit inblandade i.

Men han som uppfann glappkontakten, han var definitivt italienare och jobbade på Fiat. Det är jag helt säker på !)

Toppen nu har jag en bra plan framåt och har lärt mig en hel del av era svar, mycket uppskattat att ni tagit er tid att lära en gröngöling!

 

Dock kvarstår frågan vilken sladd som går till mina förbrukare, kanske svårt att se på bilderna men jag lyckades inte förstå det när jag var där senaste o pillade i motorrummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Skettlandssnipan:

Dock kvarstår frågan vilken sladd som går till mina förbrukare, kanske svårt att se på bilderna men jag lyckades inte förstå det när jag var där senaste o pillade i motorrummet.

Ett tips är ju att gå från andra hållet. Du har väl "småsäkringar" någonstans, ofta framme kring förarplatsen i båten (någon annan vet kanske mer exakt var de sitter på din modell). Dessa säkringsplintar matas av en förbrukar-plus som normalt skall komma direkt från förbrukarbrytaren och huvudsäkringen.

Men i ditt fall går den kanske någon annanstans, så följ den "bakåt". Eftersom batterierna är ihopkopplade kan det ju vara så galet att någon hängt på ledningen på startmotor-plus. Nej, så illa är det säkert inte....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev IngemarE:

Ett tips är ju att gå från andra hållet. Du har väl "småsäkringar" någonstans, ofta framme kring förarplatsen i båten (någon annan vet kanske mer exakt var de sitter på din modell). Dessa säkringsplintar matas av en förbrukar-plus som normalt skall komma direkt från förbrukarbrytaren och huvudsäkringen.

Men i ditt fall går den kanske någon annanstans, så följ den "bakåt". Eftersom batterierna är ihopkopplade kan det ju vara så galet att någon hängt på ledningen på startmotor-plus. Nej, så illa är det säkert inte....

 

Okej jag ska kolla...

 

Undrar också vilken sladd det är som generatorn laddar startbatteriet från, tycker det går en tjockade röd från generatorn men den verkar gå via startmotorn, eller har jag fel?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Skettlandssnipan:

Undrar också vilken sladd det är som generatorn laddar startbatteriet från, tycker det går en tjockade röd från generatorn men den verkar gå via startmotorn, eller har jag fel?

Nej, det är rätt. Så är det oftast kopplat på en motor.

 

Den skall ju ändå till motorbatteriets plus, och den finns ju (även) på startmotorn. Dessutom går det ju redan en mycket kraftig kabel från starten till motorbatteriet, så att dra en till gör man sällan. Motorn levereras ofta till båten som ett färdigkopplat "paket", och därför är det också naturligt att det är ihopkopplat redan på motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, det är rätt. Så är det oftast kopplat på en motor.

 

Den skall ju ändå till motorbatteriets plus, och den finns ju (även) på startmotorn. Dessutom går det ju redan en mycket kraftig kabel från starten till motorbatteriet, så att dra en till gör man sällan. Motorn levereras ofta till båten som ett färdigkopplat "paket", och därför är det också naturligt att det är ihopkopplat redan på motorn.

 

Nu börjar bilden klarna! Ska bara identifiera vilken kabel som går till förbrukarna sen är det dags att börja koppla om. Ska bli intressant att se om det går att få igång motorn på bara startbatteriet eller om det behöver bytas ut. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, det är rätt. Så är det oftast kopplat på en motor.

 

Den skall ju ändå till motorbatteriets plus, och den finns ju (även) på startmotorn. Dessutom går det ju redan en mycket kraftig kabel från starten till motorbatteriet, så att dra en till gör man sällan. Motorn levereras ofta till båten som ett färdigkopplat "paket", och därför är det också naturligt att det är ihopkopplat redan på motorn.

Har nu varit nere vid båten o testat. 

 

1) Kopplade bort det nedre batteriet. Gick fint att starta. Startbatteriet verkar alltså i sig själv ha tillräcklig kapacitet för att utföra ditt uppdrag. 

2) Det andra batteriet, som nu är bortkopplat, är av samma typ som ett annat batteri jag har sedan innan hemma och lyser grönt. Så dessa kommer bli bra att koppla ihop till en förbrukar-batteribank sen. 

3) Bekräftat att tunna röda kabeln går till länspumpen. 

 

Dock kvarstår frågan var förbrukarna är inkopplade. De fungerar så fort jag slår på strömbrytaren, de är med andra ord i dagslöget kopplade på startbatteriet. Men jag kan inte härleda någon sladd direkt från batteriet till dessa. Funderar på om de eventuellt är kopplade på startmotorn. Spelade in en video, kanske någon kan se mer än jag?

 

https://streamable.com/98u54j

 

Redigerad av Skettlandssnipan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Skettlandssnipan:

Har nu varit nere vid båten o testat. 

 

1) Kopplade bort det nedre batteriet. Gick fint att starta. Startbatteriet verkar alltså i sig själv ha tillräcklig kapacitet för att utföra ditt uppdrag. 

2) Det andra batteriet, som nu är bortkopplat, är av samma typ som ett annat batteri jag har sedan innan hemma och lyser grönt. Så dessa kommer bli bra att koppla ihop till en förbrukar-batteribank sen. 

3) Bekräftat att tunna röda kabeln går till länspumpen. 

 

Dock kvarstår frågan var förbrukarna är inkopplade. De fungerar så fort jag slår på strömbrytaren, de är med andra ord i dagslöget kopplade på startbatteriet. Men jag kan inte härleda någon sladd direkt från batteriet till dessa. Funderar på om de eventuellt är kopplade på startmotorn. Spelade in en video, kanske någon kan se mer än jag?

 

https://streamable.com/98u54j

 

Länk som fungerar, insåg att ovan länk kommer dö inom några dagar. 

 

@Georg_Ohm @IngemarE

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt - följ förbrukarkabeln framifrån till vart den tar vägen i motorrummet. Ingen annan än du kan ta reda på detta (om du inte anlitar någon att kolla i din båt förstås 😉 ).

 

Sedan - lita inte för mycket på det "gröna ögat". Det visar bara densitet i en enda av de sex cellerna, och säger heller inte mycket om t ex sulfatering (en slags åldring).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev IngemarE:

Som sagt - följ förbrukarkabeln framifrån till vart den tar vägen i motorrummet. Ingen annan än du kan ta reda på detta (om du inte anlitar någon att kolla i din båt förstås 😉 ).

 

Sedan - lita inte för mycket på det "gröna ögat". Det visar bara densitet i en enda av de sex cellerna, och säger heller inte mycket om t ex sulfatering (en slags åldring).

Det var det jag försökte göra men den försvinner ju under motorn. Tänkte om det fanns något vanligt ställe den kunde vara kopplad till, som tex. Startmotorn. Måste väl nästan vara den då elen fungerar när startmotorn fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
33 minuter sedan skrev IngemarE:

Som sagt - följ förbrukarkabeln framifrån till vart den tar vägen i motorrummet. Ingen annan än du kan ta reda på detta (om du inte anlitar någon att kolla i din båt förstås 😉 ).

 

Sedan - lita inte för mycket på det "gröna ögat". Det visar bara densitet i en enda av de sex cellerna, och säger heller inte mycket om t ex sulfatering (en slags åldring).

Här är kopplingsschemat från instruktionmanualen för min motor. Ser det inte ut som förbrukarna är kopplade på startmotorn?

IMG_0563.png

IMG_0564.png

IMG_0566.png

Redigerad av Skettlandssnipan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som jag skrev innan är motorn ett "paket" som köps in av båttillverkaren. Hur dessa sedan kopplar in annat vet ju inte motortillverkaren, de kan i sin manual bara (ibland) hinta om hur man KAN göra - din sista bild om förslag hur man kopplar in "optioner". Observera dock att denna manual är motortillverkarens, inte båttillverkarens.

 

Men din båttillverkare levererade säkert med en dokumentation av övrig el från början. Men sedan har ju bevisligen kreativa båtägare genom åren ändrat och modifierat, så den hade nog inte stämt speciellt bra i alla fall.

 

Du får väl titta på startmotorn eller andra ställen och se. Av kablar som "lämnar" startmotorn bör där  vara en grov kabel till strömbrytaren och det som kommer bli Motorbatteriet, samt en lite klenare till generatorn.

Lite udda att använda starten som kopplingpunkt i så fall, men det finns ju mer "udda" i din båts kopplingar....

 

Edit: Den extra ytterligare kabeln du har från startmotorn är ju för motorrelaterad elektronik, glömde den. Du ser ju att den går via säkringsblock "C" till kontaktdonet för motorns instrumentpanel. Inga "förbrukare" är inkopplade på startmotorn.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...