Glykol 14 Postad 2 Juli , 2023 Jag har en del ärgade kablar i båten. Koppartrådarna har ett svart lager på sig. När jag kapar av några cm så är det fortfarande svart. Är hela kabeln kass eller ska man kapa bort flera dm för att oförstörd koppar ska komma fram? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 2 Juli , 2023 För likspänning spelar det nog ingen roll eftersom hela tvärsnittet leder. För växelspänning sker mer och mer av elektronrörelserna på ytan ju högre frekvensen är, så där kan det säkert påverka rejält. T ex för en antennkabel eller högtalarkabel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glykol 14 Postad 2 Juli , 2023 Tack raol, kan det vara så att man blandat två material på ett ofördelaktigt sätt där man satt på "extraplinten" Den gamla plinten är ju ren men ytorna mot extraplinten verkar ha reagerat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 2 Juli , 2023 Ö 1 timme sedan skrev Glykol: Jag har en del ärgade kablar i båten. Koppartrådarna har ett svart lager på sig. När jag kapar av några cm så är det fortfarande svart. Är hela kabeln kass eller ska man kapa bort flera dm för att oförstörd koppar ska komma fram? Det finns ju en anledning till att man alltid ska använda förtennade kablar med förtennade ringkabelskor i båtsammanhang, och du har upptäckt den anledningen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 2 Juli , 2023 1 timme sedan skrev raol: För likspänning spelar det nog ingen roll eftersom hela tvärsnittet leder. För växelspänning sker mer och mer av elektronrörelserna på ytan ju högre frekvensen är, så där kan det säkert påverka rejält. T ex för en antennkabel eller högtalarkabel. Nja, den s.k. skineffekten gör sig inte gällande förrän vid ganska höga frekvenser, så upp till åtminstone över det hörbara området är inträngningsdjupet fortfarande större än ledartjockleken. Men här har den inget med saken att göra heller, oavsett. För det svarta är oxid som ligger utanpå kopparn, och där håller sig varken AC eller DC. Ungefär som om det vore en plastisolering på ledaren. Så t.o.m. en antennkabel som ser ut så leder alldeles utmärkt.....OM signalen bara kommer in och ut ur kopparn. För det är ju det som är problemet - alldeles oavsett AC eller DC - att få kontakt med en oxiderad kopparledare vid en anslutning. Det går ev. att rengöra om det är mycket opraktiskt att byta ledningen, även om det bästa är att byta. Sedan bör man använda kontaktfett (i värsta fall funkar vaselin) och en bra klämning i anslutningarna. Fettet gör att luft/syre håller sig borta och korrosionen lindras, och en bra klämning är f.ö. gastät. Men du skall givetvis ha rent material när du gör klämningen. Är bara "änden" bra gjord spelar det sedan mindre roll om kabeln blir lite svart med tiden 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 2 Juli , 2023 2 timmar sedan skrev Glykol: Tack raol, kan det vara så att man blandat två material på ett ofördelaktigt sätt där man satt på "extraplinten" Den gamla plinten är ju ren men ytorna mot extraplinten verkar ha reagerat? Jag har haft samma problem i förra båten. Så länge man inte behöver göra något med kabeln kan den vara ok, men om man vill göra en ny koppling eller klämma på en kabelsko blir det sällan bra. Så om du har möjlighet byt dessa "svarta" kablar någon gång, kanske som ett planerat vinterjobb. Kablar som är förtennade blir inte svarta, och det sägs på detta forum att man kan skydda den oisolerade delen av kabeln med vaselin eller liknade, då efter det att man kopplat in den i en plint. men kabeländar med korrekt pressade kabelskor, överdragna med krympslang med lim i ger ett bra skydd och en kabelsko ger bättre kontakt på eller i en plint. Min erfarenhet är den att det är kablar som mynnar ovan däck, "utomhus" som drabbas av "svartdöden" som mina till lanternorna och till tutan. Sedan den där kopplingsplinten... den ser ut att höra hemma på landbacken, i torr miljö. Jag vill minnas att jag sett sådana i "proppskåp" en plint man där kopplar in kablarna till skyddsjorden på. Och två ihoptvinnade kablar under samma klämma... om dom inte skapar problem nu så kommer dom att göra det senare. Så för allt i världen, byt ut den pliten till en som är anpassad till marin miljö. helst en sådan med skruvar för ringkabelskor. Det är ju så att de flesta elfelen ombord i fritidsbåtar sannolikt orsakas av kontaktproblem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jernhand 55 Postad 2 Juli , 2023 Att ha olika färger till samma sida känns igen. Jag har precis bytt ut det mesta till 2,5 mm2 förtent med ny kopplingsplint och säkringspanel där jag även märkt upp allt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser