Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
earendel

AQ130/270 bockhorn problem

Rekommendera Poster

Hej alla hjälpsamma. Vid sjösättning av min båt så läckte vatten in vid bockhornet/avgasslang. Jag misstänkte korrosion på bockhornet och tog bort avgaskröken och slang. Men bockhornet var intakt och ingen korrosion. Däremot var det en vit beläggning på hornet där slangen satt. Slangklämmarna satt hårt. Jag har knackat på hornet och kan inte hitta något fel utan det låter metalliskt. Finns det någon förklaring???

Tack för tips

Alan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ev.porigt ,eller annat som läcker . kolla slang för växelvajer & att klämman är hel, B 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev bemek:

ev.porigt ,eller annat som läcker . kolla slang för växelvajer & att klämman är hel, B 

Om det nu läcker på annat ställe än bockhornet med anslutningar?

Växelkabelns extra slang skall ju mynna ovanför vattenlinjen, men den kan ju vara feldragen.

Vadare är det ju vanligt att bussningarna i styraxeln glappar och läcker.

Vi beläggning, liksom vitt pulver blir det ofta då aluminium korroderar. Om du har båten i västerhavet så kan det även vara en saltbeläggning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När sker läckaget? Endast med motor igång, eller hela tiden med motorn avstängd.
Normalt så ligger vattenlinjen under bockhornets anslutning mot kröken.

Avgaslimpa/ krök rostskadad. Avgasslangen defekt. 

Nu skrev du ju att läckaget kom i nivå med avgasslangen, så då kan man kanske utesluta läckageställen på lägre nivåer tex bockhornets anslutning mot sköld, drivknutsbälg, tätning mellan akterspegel och sköld. Andra ställen har nämnts här ovan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...