Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
keab

Hjälp med sjövattenrör - AQ120B konverterad till B230

Rekommendera Poster

Hej

Jag får inte ett sjövattenrör att passa och hoppas på lite hjälp.

Kort bakgrund: Jag köpte en båt med rasad AQ120B (B21-block). Har nu byggt en motor baserad på en B230FB, med sjövattendelarna och limpan (m.m.) från den gamla motorn.

Problemet (som är kvar) är vattenröret mellan sjövattenpump och silhus. När jag satt dit det i sjövattenpumpen ser det ut att vara en dryg cm för kort vid silen, och dessutom ser inte vinkeln rätt ut, se närbild. Jag tittade inte supernoga på den gamla motorn när jag skruvade isär den i vintras, men den ska ha gått bra så jag antar att röret passade som det skulle där.

Försöker tänka ut några möjliga orsaker:

1. Deformerat rör. Känns inte sannolikt, om det verkligen var okej innan demontering. Det borde krävas ganska mycket våld.

2. Felmonterad värmeväxlare. Jag kan då inte förstå hur den skulle kunna hamna mer än en centimeter fel när den sitter direkt på limpan, men vem vet...

3. Felmonterad sjövattenpump eller transmissionskåpa. Verkar inte heller finnas möjlighet att sätta annorlunda.

3. Skillnader mellan blocken eller topparna, som påverkar avståndet eller vinkeln mellan delarna. Här hoppas jag att någon har gjort liknande konvertering och kan svara om det borde gå problemfritt. Transmissionskåpan som håller pumpen passade bara i två hål av tre, så den är jag lite misstänksam mot.

4. Oskicklighet hos mekanikern. Högst troligt.

Skickar med lite extra bilder, om någon kanske kan se något tokigt i positioner eller vinklar.

IMG20230701142229.jpg

IMG20230701142308.jpg

IMG20230701142804.jpg

IMG20230701143049.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hittar ingen redigera-knapp, så det får bli ett bonusinlägg med mer information.

På denna bilden har jag tryckt in röret så långt det går i silen.  

IMG20230710150754.thumb.jpg.6ff6b61592324770a511ce33e66c204b.jpg

Även på utloppssidan verkar silen sitta för högt. Inte lika mycket diff som vid pumpen, men det kan bero på hur oljekylaren är vinklad just nu

IMG20230710171200.thumb.jpg.481b212c0ac68f0d2df6d09c2a8072c5.jpg

Redigerad av keab

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ok, så jag vet fortfarande inte om problemet har med bytet till B230 att göra eller om det alltid kan bli om man byter komponenter, men jag löste det med att mjukglödga rörkrökarna, då blev de nästan mjuka som smör och kunde lätt justeras så att rören passade.

Nu hoppas jag bara att rören inte är så mjuka att vattentrycket får dem att krypa ur sätena - rören sitter ju bara instuckna i en ände och skruvade i den andra. 

Mjukglödga = Värm med t.ex. gas så att kopparn glöder och låt sedan svalna långsamt

Redigerad av keab

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill ha rören hårda är det bara att glödga igen och kyla rören i vattnet så blir dom hårda

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...