Brandten 29 Postad 1 Juli , 2023 Skulle stoppa in lite prylar i stuvfacket idag och såg en hög med vitt pulver / mjöl. Väldigt finkornig. Det var inte sand så vad kan det vara? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 2 Juli , 2023 (redigerade) Luktar det någonting? Den första tanke jag får är att det ser ut som pulver från en pulversläckare, någon form av bikarbonat. Bikarbonat smakar salt (om du vågar ta en knivsudd av detta på tungan). Den andra tanken är att det kan vara någon form av mögel, men då sitter det ihop mer, inga, eller få lösa korn kanske mer trådformat, men det finns flera olika sorters vitmögel. Googla på "vitmögel" så får du upp några olika bilder (och bild på någon fransk delikatessost...) och se om det kan vara något sådant mögel. Det ser ut som om det kommer från höger i bild, en hög mot skottet där. Finns det något hål eller någon springa som det kommit in igenom? och isåfall vad finns på andra sidan? Men slipdamm? har du slipat någonting i båten? Sand... tja kanske... 8(ag förvarar barnbarnens sandleksaker i en plastback för att slippa få ut kvarvarande sand i hela båten). Redigerad 2 Juli , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 3 Juli , 2023 Jag tänker direkt att det kan ha varit insekter som ätit av träet ovanför... Fuktig och härlig miljö för några trägnagande larver i en båt.. Hade en olycka med en pulversläckare i bilen för några veckor sedan och det pulvret ser inte ut så, det är mycket finare och renare. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 3 Juli , 2023 Ta en skopa och lägg i ett glas vatten och se vad som händer. Om det flyter eller sjunker. Om det ändrar färg, storlek eller form. Om det löser upp sig. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 57 Postad 3 Juli , 2023 har sett liknande pulver i samband med korrosion 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 3 Juli , 2023 9 timmar sedan skrev mikaojje: har sett liknande pulver i samband med korrosion Ja om det är aluminium någonstans som korroderat. 10 timmar sedan skrev Dava: Jag tänker direkt att det kan ha varit insekter som ätit av träet ovanför... Fuktig och härlig miljö för några trägnagande larver i en båt.. Hade en olycka med en pulversläckare i bilen för några veckor sedan och det pulvret ser inte ut så, det är mycket finare och renare. Termiter? Brandsläckningspulver. Jo, så är det nog. Det pulvret letar sig in precis överallt. 9 timmar sedan skrev raol: Ta en skopa och lägg i ett glas vatten och se vad som händer. Om det flyter eller sjunker. Om det ändrar färg, storlek eller form. Om det löser upp sig. Bra idé! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandten 29 Postad 3 Juli , 2023 Tack för alla tips. Regnar så mycket här nu att jag inte tar mig ner till båten så fixar så fort jag kan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 3 Juli , 2023 Flytskum och möss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandten 29 Postad 3 Juli , 2023 Åh fy fan!! Kunde inte hålla mig så drog ner. Har ju regnat så planen att dammsuga upp pulvret sprack. Verkar inte klumpa i vatten. Tryckte till mot det gamla skummet uppe vid styrkonsollen och det ramlade ner en miljon myror. 🤮🤢 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandten 29 Postad 3 Juli , 2023 1 timme sedan skrev pseudonym: Flytskum och möss. Flytskum verkar det vara + myror. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandten 29 Postad 3 Juli , 2023 Så här ser det ut på andra sidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 3 Juli , 2023 Flytskum är godis för de flesta arter av ohyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 3 Juli , 2023 ”Holabandola” Kolla med Anticimex, Nomoore eller annat bekämpningsföretag hur du skall då bukt med dom hör odjuren. Det kanske är svårt att administrera Myrr i eller i närheten av flytskummet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 3 Juli , 2023 2 minuter sedan skrev Georg_Ohm: ”Holabandola” Kolla med Anticimex, Nomoore eller annat bekämpningsföretag hur du skall då bukt med dom hör odjuren. Det kanske är svårt att administrera Myrr i eller i närheten av flytskummet? Rök eller kvävgas funkar säkert. Myror brukar fly från eld och rök. Kvävgas kan vara lite svårare att få tag på. Man kanske kan hyra en myrslok från nått zoo nånstans? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 452 Postad 3 Juli , 2023 Det här vet jag är effektivt mot myror har utrotat flera myr bon i krukor m.m. https://www.jemfix.se/myrdosa-effekt/2191/9023086/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandten 29 Postad 3 Juli , 2023 12 minuter sedan skrev Georg_Ohm: ”Holabandola” Kolla med Anticimex, Nomoore eller annat bekämpningsföretag hur du skall då bukt med dom hör odjuren. Det kanske är svårt att administrera Myrr i eller i närheten av flytskummet? Nejdå det är öppet och mycket plats så blir att hänga på låset kl06 imorgon på K-Rauta och köpa ett gäng Myrdosor. Sen är väl frågan om man ska göra något i förebyggande syfte, typ spruta på någon ny icke godis skum? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandten 29 Postad 14 Juli , 2023 Började med två dosor myrr. Gav helt ok effekt efter ett par dagar. Köpte dock en sprayflaska "Kvitt" på Plantagen och sprutade in i hela utrymmet. Allt dock inom några timmar så nu är det rent och fint i utrymmet. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandten 29 Postad 14 Juli , 2023 Allt dog (skulle det stå) inom några timmar så nu är det rent och fint i utrymmet. 🙏👌 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser