AndreF 1 Postad 1 Juli , 2023 Hej, Jag sitter med ett lite konstigt problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Har en varmvattenberedare på min båt och när det ligger varmvatten i den och vrider på kallvatten i kranen, då kommer varmvatten ibland en gång bara och ibland lite till och från, beroende på hur mycket kranen är öppen. Mindre stråle, fler gånger. Fattar inte riktigt vad som kan vara problemet, har funderat på backventil på blandaren men vet ej. Jag lägger ut en bild på hur min uppsättning är och kanske någon smart person kan hjälpa mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 590 Postad 1 Juli , 2023 Den enda gemensamma punkten är väl kopplingen direkt efter pumpen, där inkommande vatten förgrenar sig till beredare och kallvattenkranar. Så varmvattnet måste ju komma den vägen. Boven kanske är avsaknad av backventil på inkommande vatten till beredaren? Vid vissa tillfällen är väl vattnet i beredaren kallt, antingen för att man tappat ut allt och pump fyllt på med kallt eller så har det kallnat sedan du sist använde båten. När vattnet sedan värms ökar trycket i beredaren och om backventil saknas så ökar trycket även i kallvattenslangarna. När du då öppnar kallvatten kanske det först tappar från beredaren pga det höga trycket innan det sjunker och pumpen slår till. En gissning på möjlig orsak. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 1 Juli , 2023 Är det så att det först kommer varmvatten (alltså varmt, inte ljummet), sedan sjunker temperaturen successivt när du tappar upp kallvatten? Isåfall är det ju inte något ovanligt problem precis, det beror på att det saknas en backventil. sannolikt är det så att uppvärmt vatten rinner tillbaka ut i vv-beredarens tillopp, och sedan ut i kallvattenslangen, och trycks ut i kallvattenkranen när du öppnar den. Så montera en backventil på vv-beredarens tillopp, eller ingång eller vad du vill kalla den, den kan ibland vara märkt med en blå ring. Montera backventilen så att vatten kan pumpas in men inte rinna tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 251 Postad 1 Juli , 2023 Du har en blandnings ventil på 2:a bilden, den ansluter med kallvatten i det "tredje benet" för att blanda ner temperaturen på utgående varmvatten. Har du något läckage på kallvattensidan, en sliten engreppsblandare eller en duschblandare som är avstängd på duschhandtaget så kan det vara ett problem. När trycket ut ifrån varmvattenberedarens är något högre (pga av värmen och ackumulationen), än kallvattnet, blir då kallvattnet tillbakatryckt i "tredje benet". Blandningsventiler är normalt försedda med intern backventil på tredje benet, för att förhindra detta problem i bostäder. Proppa den stålspunna slangen och se om det försvinner, men se upp för risken för skällning på varmvattensidan. Kallvattenkopplad säkerhetsventil(ovanligt i båtar) kan även den ställa till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreF 1 Postad 2 Juli , 2023 Tack alla som svarat! Jag ska prova sätta en backventil till blandaren och ser om det fungerar 😀 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 2 Juli , 2023 2 minuter sedan skrev AndreF: Tack alla som svarat! Jag ska prova sätta en backventil till blandaren och ser om det fungerar 😀 Ja men placera den vid beredarens kallvatteningång, om det inte hjälper så kan du ju sätta upp backventilen vid blandaren, men då får du göra det vid alla tappställen, om du har fler. Sedan, som skrivits, så finns det ju en slags justerbar blandningsventil på beredaren, den blandar in x antal liter kallvatten i utgående varmvatten, detta för att man inte skall skålla sig. Min erfarenhet är också att varmvattnet blir betydligt varmare om man värmt det med elpatronen när man kopplat landström, än då motorns kylvatten värmt upp beredaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 146 Postad 3 Juli , 2023 Du har ju tvinnat slangarna mot varandra på första bilden.. VV värme ju KV. Separera slangarna först tycke jag. // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 3 Juli , 2023 4 minuter sedan skrev Wergis: Du har ju tvinnat slangarna mot varandra på första bilden.. VV värme ju KV. Separera slangarna först tycke jag. // Mats W Den lilla biten spelar kanske inte så stor roll, men klart vi vet ju inte hur det ser ut i resten av båten. Att isolera vv-slangen med en rörskål är ju heller aldrig fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser