EmilA 1 Postad 1 Juli , 2023 (redigerade) Hej! Min Far och jag var ute med båten förra helgen, helt plötsligt bara dog motorn vi fick bli bogserade in till närmaste hamn. När vi började med att kolla bränslefiltren så såg vi att dieseln var väldigt vit/grå. Nu så har vi tömt hela tanken och det visade sig vara så att all diesel var vit. Någon som vet vad som kan ha hänt med dieseln? Tanken fylldes innan den togs upp i höstas och har ca. 20 drifttimmar sedan dess. Tror ni att det är säkert att försöka använda tanken då det troligtvis är ett par liter kvar av den här dieseln i tanken? Det finns inga synliga partiklar i dieseln utan den verkar endast vara missfärgad. (Bild) Spoiler Vi misstänkte att detta hade kunnat sätta igen finfiltret så vi bytte det till ett nytt och luftade systemet och tog ny fräsch diesel direkt från en dunk men motorn ville ändå inte starta... (Bild) Spoiler Vi började med luftskruven på finfiltret och handpumpade tills endast diesel kom ut ur skruvhålet. Sedan körde vi med startmotorn för att lufta innan injektionspumparna. När vi sedan skulle lufta efter injektionspumparna så kom det inte ens ut en droppe diesel, eller luft för den delen, och där är vi fast nu.Vi monterade bort rören som går mellan pumparna och spridarna för att se om det överhuvudtaget hände något men det gjorde det inte. (Bild) Spoiler Vi har alltså försökt att lufta i den här ordningen: (Bild) Spoiler Vi finner det otroligt att samtliga 4 pumpar har blivit igensatta eller gått sönder, men samtidigt har vi ingen aning hur vi ska gå vidare när vi inte ens kan få ut en droppe diesel eller luftbubbla efter pumparna. Finns det någon som har några idéer om något vi har missat eller hur vi ska gå vidare? Vi kan egentligen ingenting om dieselmotorer så tydlighet uppskattas! Tack på förhand! Redigerad 1 Juli , 2023 av EmilA 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 1 Juli , 2023 Hej! Har du/ni bara pumpat med handpumpen? Det skulle jag inte gjort, nu har jag visserligen en motor av annat fabrikat där den där pumpen drivs av en kam på kamaxeln, beroende kammens position kan pumpverkan vara väldigt liten, det känner man på pumpen då pumparmens slaglängd är liten. Gör istället så att skruva loss en eller flera bränsleledningar uppe vid spridarna, och kör runt motorn med hjälp av startmotorn, då skall det komma fram diesel inom några sekunder, samla upp dieseln med sådan där oljesugsmatta eller likande. Om det då inte kommer fram någon diesel får vi ta till nya funderingar. Sedan har den motorn väl inte fyra dieselpumpar, utan en med fyra pumpkammare en till varje cylinder. Lombardinis motorer har ju ofta en oljebytarpump, det är väl inte den du pumpat på…? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 1 Juli , 2023 (redigerade) Lombardini LDW 2204M) Den har väl inga spridare utan injektorer,den kan ni inte lufta som en med spridare.Sätt gasreglaget på ca halvgas och kör på startmotorn,då ska den fixa det av sig själv.Viktigt allt ska vara kopplat,inga lösa anslutningar .Det är höga tryck,kan orsaka skador,på person. Ronnie Redigerad 1 Juli , 2023 av Ronnienr10 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EmilA 1 Postad 2 Juli , 2023 9 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Hej! Har du/ni bara pumpat med handpumpen? Det skulle jag inte gjort, nu har jag visserligen en motor av annat fabrikat där den där pumpen drivs av en kam på kamaxeln, beroende kammens position kan pumpverkan vara väldigt liten, det känner man på pumpen då pumparmens slaglängd är liten. Gör istället så att skruva loss en eller flera bränsleledningar uppe vid spridarna, och kör runt motorn med hjälp av startmotorn, då skall det komma fram diesel inom några sekunder, samla upp dieseln med sådan där oljesugsmatta eller likande. Om det då inte kommer fram någon diesel får vi ta till nya funderingar. Sedan har den motorn väl inte fyra dieselpumpar, utan en med fyra pumpkammare en till varje cylinder. Lombardinis motorer har ju ofta en oljebytarpump, det är väl inte den du pumpat på…? Vi handpumpade endast för att fylla bränslefiltret, efter det har vi kört på startmotorn. Det kommer inte fram någon diesel alls om man lossar lite på bränsleledningen vid spridarna. Men vi har somsagt sett att det kommer fram diesel till punkt 2 på bilden. Så något bör ju pumpa fram dieseln så långt? Vi är helt säkra på att vi handpumpat på rätt pump, när vi blev bogserade till hamn fick vi lära oss, precis som du nämnde att motorn måste stå i rätt läge för att det ska gå att pumpa. https://comercialmendez.es/en/spare-parts/spare-parts-motors/lombardini-spare-parts/lombardini-ldw-1503-1603-2004-2204-injection-pump.html Det här ska vara det jag kallar för bränslepump iallafall. Tack för svar! 7 timmar sedan skrev Ronnienr10: Lombardini LDW 2204M) Den har väl inga spridare utan injektorer,den kan ni inte lufta som en med spridare.Sätt gasreglaget på ca halvgas och kör på startmotorn,då ska den fixa det av sig själv.Viktigt allt ska vara kopplat,inga lösa anslutningar .Det är höga tryck,kan orsaka skador,på person. Ronnie Det kommer tyvärr inte fram någon diesel till spridarna/injektorerna trots att allt är kopplat som det ska när man kör med startmotorn. Från vad vi kunnat se så kommer det endast fram diesel till punkt 2 på bilden. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 2 Juli , 2023 48 minuter sedan skrev EmilA: Vi handpumpade endast för att fylla bränslefiltret, efter det har vi kört på startmotorn. Det kommer inte fram någon diesel alls om man lossar lite på bränsleledningen vid spridarna. Men vi har somsagt sett att det kommer fram diesel till punkt 2 på bilden. Så något bör ju pumpa fram dieseln så långt? Vi är helt säkra på att vi handpumpat på rätt pump, när vi blev bogserade till hamn fick vi lära oss, precis som du nämnde att motorn måste stå i rätt läge för att det ska gå att pumpa. https://comercialmendez.es/en/spare-parts/spare-parts-motors/lombardini-spare-parts/lombardini-ldw-1503-1603-2004-2204-injection-pump.html Det här ska vara det jag kallar för bränslepump iallafall. Tack för svar! Det kommer tyvärr inte fram någon diesel till spridarna/injektorerna trots att allt är kopplat som det ska när man kör med startmotorn. Från vad vi kunnat se så kommer det endast fram diesel till punkt 2 på bilden. Tack för svar! Ok, då låter det som om du skall anlita en reparatör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 2 Juli , 2023 Ingen diesel kommer till spridaren på min motor om den mekaniska stoppen är utdragen. Jag luftar vid typ 1/4 gas. Kör med startmotorn, först då går högtryckspumpen. Luftning på samma vis gör jag de gånger motorns tomgång inte längre är stabil. Brukar hända i början på säsongen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 667 Postad 2 Juli , 2023 23 timmar sedan skrev EmilA: Tanken fylldes innan den togs upp i höstas och har ca. 20 drifttimmar sedan dess. Om man lämnar luftnings(?)problemet lite som andra säkert kan guida dig bättre inom - var tankade ni ifrån ? Sjömack med rak/blankdiesel (inga miljöutspädningar) eller bilmack ? Problemet med bilmackdieseln med mycket miljöjox i och framförallt "sommardieseln" är att den lär kunna paraffinera sig om den står under vintern. Vi har flera lokala lantbrukare som köper sin diesel i vår sjömack (det är "blankdiesel" utan RME m.m.) eftersom de säger sig annars få just dessa problem på maskiner som står över vintern (tröskor o.s.v.). Nu har du ju kört 20h sedan tankningen, men är det i år eller var det i höstas ? Om i år, har båten gått väldigt lugnt dessa första 20h (tänker mig om det blivit skiktning över vintern, men som inte rörts om förrän nu) ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EmilA 1 Postad 2 Juli , 2023 9 timmar sedan skrev Hybro: Ingen diesel kommer till spridaren på min motor om den mekaniska stoppen är utdragen. Jag luftar vid typ 1/4 gas. Kör med startmotorn, först då går högtryckspumpen. Luftning på samma vis gör jag de gånger motorns tomgång inte längre är stabil. Brukar hända i början på säsongen. Vi har försökt att lufta med startmotorn men utan att det kommer ut någon diesel eller bubblor överhuvudtaget efter högtryckspumparna. Tack för svar! 5 minuter sedan skrev IngemarE: Om man lämnar luftnings(?)problemet lite som andra säkert kan guida dig bättre inom - var tankade ni ifrån ? Sjömack med rak/blankdiesel (inga miljöutspädningar) eller bilmack ? Problemet med bilmackdieseln med mycket miljöjox i och framförallt "sommardieseln" är att den lär kunna paraffinera sig om den står under vintern. Vi har flera lokala lantbrukare som köper sin diesel i vår sjömack (det är "blankdiesel" utan RME m.m.) eftersom de säger sig annars få just dessa problem på maskiner som står över vintern (tröskor o.s.v.). Nu har du ju kört 20h sedan tankningen, men är det i år eller var det i höstas ? Om i år, har båten gått väldigt lugnt dessa första 20h (tänker mig om det blivit skiktning över vintern, men som inte rörts om förrän nu) ? Senaste tanken var i höstas vid Arkösund i sjömacken och ska vara blankdiesel, men enligt en del gubbar häromkring så "Kan man få vadsomhelst där ute". Dom 20 drifttimmarna är från i år och då har den gått lika lugnt som vanligt. Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 144 Postad 3 Juli , 2023 2023-07-01 vid 22:21 skrev Georg_Ohm: Sedan har den motorn väl inte fyra dieselpumpar, utan en med fyra pumpkammare en till varje cylinder. Kollar man på bilden så verkar konstruktionen vara ett mekaniskt sprut med separata högtryckspumpar för varje cylinder. Som ett Bosch PD-system, men i detta fallet sitter inte högtryckspumpen och injektorn sammanbyggda. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EmilA 1 Postad 21 Juli , 2023 Det blev en marina som fick ta över tillslut, och nu har vi fått klartecken att det är okej att hämta hem båten vilket vi ska göra nästa vecka. Anledningen till att dieseln var så vit trodde dom var pga. vatten. När högtryckspumparna har tryckt igenom vatten och diesel så har det blandats så pass att det inte längre separerar, när det sedan gått igenom returslangen till tanken så har det bara blivit värre. Detta ska då ha lett till att en av dom fyra högtryckspumparna kärvat ihop i det yttre läget vilket gjorde att ingen av dom andra pumparna kunde pumpa. Det är åtminstone så vi fått det förklarat för oss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser