Henrik-ka 0 Postad 30 Juni , 2023 Jag letar efter ny båt och vet inte vad jag ska köpa. Det jag letar efter en båt som har sex sovplatser och man kan sitta äta sex vid bords. Jag vill att båten gör minst har en marchfart på 12 -14 knop eller snabbar går också bra och har en pris klass på runt 200 000kr. jag hoppas att kan få bra förslag på båt modeler av er. Tack i förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 30 Juni , 2023 Du vet väl att en deplacerande båt gör ungefär lika många knop som den är lång i vattenlinjen? 12-14 knop betyder då en båt på dryga 15-16meter. I intervallet 12-14 knop går väldigt få mindre båtar riktigt bra. Inte ens min planande styrpulpetare på knappa 5 meter, så kraven kan bli svåra att uppfylla som jag ser det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 1 Juli , 2023 Just precis, 200.000 kr är ju väldigt snålt om du skall bo-bar båt. Men om du är på jakt efter en begagnad... Orrskärs båtar är bra, om än med en litet omständlig motorinstallation. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 1 Juli , 2023 3 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Just precis, 200.000 kr är ju väldigt snålt om du skall bo-bar båt. Men om du är på jakt efter en begagnad... Orrskärs båtar är bra, om än med en litet omständlig motorinstallation. Ser ut som om det finns en del att göra på den båten. Gasolslangen är nog det första jag skulle byta. Annars kanske en kandidat som ”projekt”. Nu går jag en del Off-topic, men… Jag förstår inte varför man låter saker förfalla på det sätt som Orrskären i länken. Skulle kunna bli riktigt fin med lite jobb med sandpapper, lack och annat fix. Varför gör man inte sånt löpande? Hoppas motor och drivlina är bättre skötta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser