Steffesmat 5 Postad 30 Juni , 2023 (redigerade) Hej alla! Har tagit över en Monark 520 med Johnson 40 vro hp. Den går bra med växel i, länge. Tomgången dör den efter några sekunder. Nu är det 2 förgasare och ser 2 munstycken (tror jag) som står olika. Kan det vara lågfartmunstycken? se inringad i bild. Ger jag mig på att skruva på munstyckena (ser info om liknande dilemman. 2,25 varv etc.. eller ställer jag med hjälp av vajer skruvarnas anordning? Med vänlig hälsning, Stefan PS. Det andra munstycket är lite dolt (det nedre) Redigerad 30 Juni , 2023 av Steffesmat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 Juli , 2023 https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard/40hp/vj40teletb-1993/carburetor-all-40-models-early-production Börja med att försiktigt dra blandningsnålarna i botten under det att du räknar varven och sedan ut igen. Pss kan du alltid hitta tillbaka. De behöver inte stå helt lika. Leta upp en beskrivning hur du justerar tomgången på en 2T (det skall ske med växel i). Finns flera här på MG men säkert också på t.ex. Youtube. Börja med blandningsskruvarna, men följande kan vara bra att känna till om du inte får till det. Generellt gäller att den initiala varvtals/effektökningen när man ger gas från tomgång sker genom att höja (tidigarelägga) tändningen. Först efter denna fas börjar spjällen öppna mer samtidigt som tändningen höjs vartefter. Den initiala höjningen sker oftast redan när växeln läggs i. Tändningen når sitt max innan spjällen öppnat helt, så mot slutet påverkas bara gasspjällen. Du ser hur det funkar om du kopplar bort gasvajern och "handgasar" med motorn avstängd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steffesmat 5 Postad 1 Juli , 2023 4 timmar sedan skrev guestsson: https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard/40hp/vj40teletb-1993/carburetor-all-40-models-early-production Börja med att försiktigt dra blandningsnålarna i botten under det att du räknar varven och sedan ut igen. Pss kan du alltid hitta tillbaka. De behöver inte stå helt lika. Leta upp en beskrivning hur du justerar tomgången på en 2T (det skall ske med växel i). Finns flera här på MG men säkert också på t.ex. Youtube. Börja med blandningsskruvarna, men följande kan vara bra att känna till om du inte får till det. Generellt gäller att den initiala varvtals/effektökningen när man ger gas från tomgång sker genom att höja (tidigarelägga) tändningen. Först efter denna fas börjar spjällen öppna mer samtidigt som tändningen höjs vartefter. Den initiala höjningen sker oftast redan när växeln läggs i. Tändningen når sitt max innan spjällen öppnat helt, så mot slutet påverkas bara gasspjällen. Du ser hur det funkar om du kopplar bort gasvajern och "handgasar" med motorn avstängd. Ok! Tack så hjärtligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser