Lajnus 19 Postad 30 Juni , 2023 Någon som orkar hjälpa mig att tänka lite vad nästa steg i felsökning blir? Har en sjövattenkyld Yanmar SB-8 i min snipa. Återmonterade termostaten, bytte impeller och tog en första tur med båten i förra veckan. Motorn startade direkt, kollade att det kom normalt mycket kylvatten med avgaserna men efter ca 10 min gång så larmar tempen för överhettning. Kollar då efter vatten med avgaserna och då kommer det plötsligt inget kylvatten längre. Misstänkte först termostaten så stoppade motorn och monterade ur termostaten som var jättehet och vidöppen. Testade att starta motorn igen men fortfarande inget kylvatten med avgaserna. Testade då att montera loss slangen med sjövatten från impellerpumpen och kollade att det rann in normalt med vatten. Testade även att blåsa kraftigt i slangen för att blåsa bort evt sjögräs från silen på vattenintaget. Inget som såg konstigt ut. Monterade tillbaka slangen med invatten till impellerpumpen och monterade istället loss slangen ut från pumpen. Startade motorn och kollade att det kom bra med vatten ut från impellerpumpen, vilket det gjorde. Monterade tillbaka allt och testade att starta igen. Nu kom det kylvatten igen med avgaserna. Körde samma bit tillbaka igen ca 10 min utan problem med överhettning. Vad tusan kan det ha varit för fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 30 Juni , 2023 Där som det är trångast, tror jag är vattenanslutningen till avgaskröken. Kan förmodligen bygga upp av rostflagor o annat bös så det blir en strypning där. Likaså i termostatlockets utlopp. Nästa gång lyfter du av detta lock och startar motorn, då ska det forsa ut vatten där Jag kör utan termostat. Termostaten öppnar vid 50 - 60 grader vill jag minnas. Man ville ha låg temp för att minska rostbildningen i bl a blocket. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 32 Postad 30 Juni , 2023 Har varit med om att en plastpåse satt igen intaget motorn koka stannade och såg en påse flyta iväg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 30 Juni , 2023 De var som rackaren😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser