Niklasx 0 Postad 29 Juni , 2023 Hej. Har en gammal Mercury 40hk 2-takt, från tidigt 90-tal. Har problem med att summern tjuter. När jag vrider om nyckeln så börjar den låta, även om motorn inte är igång, det räcker alltså med att vrida om nyckeln till startläge för att summern ska dra igång. Vrider jag tillbaka nyckeln typ 2mm så tystnar den, och med motorn på så fortsätter den gå som det ska. I övrigt startar den på direkten och låter fint. Oljan är påfylld och skvallerstrålen ser bra ut. Känns som ett elproblem i "boxen" där summern sitter?? Tacksam för förslag eller idéer vad detta kan bero på och hur jag kan gå vidare med felsökning. /Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 604 Postad 29 Juni , 2023 17 minuter sedan skrev Niklasx: När jag vrider om nyckeln så börjar den låta, även om motorn inte är igång, det räcker alltså med att vrida om nyckeln till startläge för att summern ska dra igång. Vrider jag tillbaka nyckeln typ 2mm så tystnar den, och med motorn på så fortsätter den gå som det ska. Slutar summern alltså att tjuta när motorn startat ? Det normala för summervarningen på en båtmotor rent generellt är ju att den är kopplad till en eller flera "akuta" varningslampor, t ex varningslampan för oljetryck eller hög temp. Därför är det ju fullt normalt att summern ljuder så snart tändningen är påslagen och innan motorn startar, då oljetryckslampan lyser. Det är också en form av "självtest" på att systemet fungerar. Ibland finns en switch att stänga av summern med, om man t ex behöver stå med tändningen på länge och inte vill lyssna på oljudet. Men det är som sagt inte så vanligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklasx 0 Postad 29 Juni , 2023 Tack för svar! Var visst lite otydlig. Summern tjuter konstant, både om motorn är av och när den går. Vride jag tillbaka nyckeln litegrann så tystnar summern, men motorn snurrar på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 29 Juni , 2023 För de flesta utombordare gäller att: När man vrider startnyckeln från "Off" till "Run" påverkas två olika strömbrytare i tändningslåset. 1. Den strömbrytare som stoppar motorn i "Off"-läget öppnas, dvs är inte längre kortsluten. 2. Den strömbrytare som ger + 12 V till instrument och summer sluts. Dessa två strömbrytare är helt oberoende av varandra, de är alltså inte direkt elektriskt sammankopplade. För din utombordare gäller dessutom att: När du vrider tillbaka nyckeln några mm öppnas strömbrytare 2 så att summern tystnar. Strömbrytare 1 påverkas ännu inte, så motorn fortsätter att gå. Fortsätter du att vrida så sluts strömbrytare 1 varpå motorn stannar. Det finns i huvudsak två anledningar till att summern låter. Dåligt med olja i oljetanken eller hög temperatur. Om du kan utesluta verkliga fel så är det sannolikt ett givarfel. Mig veterligen så har Merc med förgasare till skillnad från OMC/Evinrude/Johnson ingen övervakning av att oljepumpen funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklasx 0 Postad 29 Juni , 2023 Video över summerns beteende: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser