ulfie81 1 Postad 29 Juni , 2023 halloj Hade motorn (monterad) på service igår. Hämtade sjösatte och kände att båten gick lite annorlunda. Såg när jag hissade upp motorn vid bryggan att den nu sitter ett eller två hål högre upp än när jag lämnade. Vad jag kände när jag körde båten var: stabilare i sjön, behövde inte trimma något, dock... tappade lite toppfart, typ 2-3 knop. ventilerade lite vid skarp sväng Man kan ju tycka att en auktoriserad verkstad ska ha koll på hur motorn satt innan den plockades av för service, kan hända att den var "felaktigt" innan och verkstan "rättade" till det. Oavsett, jag har inte tid åka tillbaka till verkstan för att få det återställt, deras öppettider matchar mina kontorstider, katastrofmycket att göra innan semesterdags etc. Till frågan :) finns det några för/nackdelar med höjd motor? har ju standard propeller på nu men har funderingar på rostfritt till nästa säsong, då brukar väl rekommenderas höja ett snäpp? Tack på förhand //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 29 Juni , 2023 Är det en liten motor där man justerar riggvinkeln med en pinne så är det lätt löst. Eller menar du att motorn varit avmonterad och sedan påmonterad i andra bulthål än vad den satt i tidigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 29 Juni , 2023 Kolla på vilken höjd sitter kavitationsplattan, den skall sitta i nivå med botten eller någon enstaka centimeter högre. Men att du tappar fart låter inte bra, normalt vinner man lite i toppfart då vattenmotstånd från riggen blir lägre. Priset blir att propellern ventilerar i skarpa svängar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfie81 1 Postad 29 Juni , 2023 2 timmar sedan skrev Jorgen01: Är det en liten motor där man justerar riggvinkeln med en pinne så är det lätt löst. Eller menar du att motorn varit avmonterad och sedan påmonterad i andra bulthål än vad den satt i tidigare? japp varit avmonterad, 80hk mercury så ingen liten pjäs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfie81 1 Postad 29 Juni , 2023 2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe: Kolla på vilken höjd sitter kavitationsplattan, den skall sitta i nivå med botten eller någon enstaka centimeter högre. Men att du tappar fart låter inte bra, normalt vinner man lite i toppfart då vattenmotstånd från riggen blir lägre. Priset blir att propellern ventilerar i skarpa svängar. Jag hade lite motvind och möjligtvis liiite tyngre last än jag brukar, kan hända farten försvann där. Får prova lite mer. men faktum kvarstår att de monterade motorn "fel" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 29 Juni , 2023 3 minuter sedan skrev ulfie81: men faktum kvarstår att de monterade motorn "fel" Oavsett om den nya monteringen är rätt/bättre så skulle de sagt att de monterat den annorlunda. 2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe: Kolla på vilken höjd sitter kavitationsplattan, den skall sitta i nivå med botten eller någon enstaka centimeter högre. Här har du svaret på om det är rätt eller inte. Brukar gå att ta in båten mot stranden och vada i och lägga en planka på ca en meter längs botten på båten så ser du. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfie81 1 Postad 29 Juni , 2023 1 timme sedan skrev ChristerN: Oavsett om den nya monteringen är rätt/bättre så skulle de sagt att de monterat den annorlunda. Här har du svaret på om det är rätt eller inte. Brukar gå att ta in båten mot stranden och vada i och lägga en planka på ca en meter längs botten på båten så ser du. Får prova det, vet inte riktigt när man får tid till det bara, får vänta tills semestern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 29 Juni , 2023 Jag tycker såhär. Om service firman på eget bevåg utan att fråga dig monterat tillbaka motorn annorlunda än vad den satt när du lämnade in båt med motorn monterad så tycker jag att du kan kräva att firman monterar om motorn på samma nivå som tidigare. Om det betyder att dom kommer till dig och gör det på plats eller att dom kommer och hämtar båten och gör det i sin verkstad är upp dom. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 29 Juni , 2023 5 timmar sedan skrev ulfie81: Till frågan finns det några för/nackdelar med höjd motor? har ju standard propeller på nu men har funderingar på rostfritt till nästa säsong, då brukar väl rekommenderas höja ett snäpp? I regel brukar det vara en fördel, byter du till en stålpropp så kommer den troligen sluta ventilera också. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser