hallonBoat 21 Postad 29 Juni , 2023 Hej! Min maxi 77 har en penta md5b inombordare, med en mätare för kylvattentemperaturen som inte funkar. Oklart om den någonsin funkat för förra ägaren men tydligt att den personen försökt få den att funka utan resultat. Bla. hade en biltema mätare installerats men inte kopplats in. Tog en bild på kablage, på Mälarens övre del finns två oinkopplade stift som jag inte vet vad de är till för. Nedan finns tre kontakter märkta + och G, den tredje tror jag är märkt -. Till + går en röd kabel till/från kontrolllampan för kylvattentemperaturen. Till G går en gul kabel märkt "Lamp Temp", gissar att det kan vara en kabel för bakgrundsbelysning? Till - är en svart kabel som verkar vara jord kopplad samt en blå kabel som kanske kan gå till givaren kopplad. Jag har felsökt genom att koppla minuskabeln till jord på motorn, då ser jag att visaren rör sig upp till startläget (0). Jag har även mätt resistansen i givaren med multimeter inställd på 200 ohm, fick då ett värde på 194.2, och då hade motorn varmkörts tidigare. Har någon ett kopplingschema eller kännedom över hur dessa gamla mätare skall vara inkopplade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 29 Juni , 2023 (redigerade) 10 timmar sedan skrev hallonBoat: Hej! Min maxi 77 har en penta md5b inombordare, med en mätare för kylvattentemperaturen som inte funkar. Oklart om den någonsin funkat för förra ägaren men tydligt att den personen försökt få den att funka utan resultat. Bla. hade en biltema mätare installerats men inte kopplats in. Tog en bild på kablage, på Mälarens övre del finns två oinkopplade stift som jag inte vet vad de är till för. Nedan finns tre kontakter märkta + och G, den tredje tror jag är märkt -. Till + går en röd kabel till/från kontrolllampan för kylvattentemperaturen. Till G går en gul kabel märkt "Lamp Temp", gissar att det kan vara en kabel för bakgrundsbelysning? Till - är en svart kabel som verkar vara jord kopplad samt en blå kabel som kanske kan gå till givaren kopplad. Jag har felsökt genom att koppla minuskabeln till jord på motorn, då ser jag att visaren rör sig upp till startläget (0). Jag har även mätt resistansen i givaren med multimeter inställd på 200 ohm, fick då ett värde på 194.2, och då hade motorn varmkörts tidigare. Har någon ett kopplingschema eller kännedom över hur dessa gamla mätare skall vara inkopplade? Hej! Kanske lättast att dra nya kablar och ta bort dom gamla? + skall kopplas till en anslutning på tändningslåset som har spänning när tändningen är påslagen. Det kan tänkas att den anslutningen heter 15. Det du ringat in med ? är ju lamphållaren till instrumentbelysningen. Den kan du dra ut och kontrollera om det finns en lampa i den och kolla att den isåfall är hel. G (=ground) är anslutningen som skall kopplas till givaren. Det du markerat med "jord" är inte jord utan sannolikt minus. Förövrigt en hemsk koppling som kommer att orsaka kontaktproblem om den inte redan gjort det. Begreppen jord / ground börjar fasas ut, i båtsammanhang är det bättre att använda minus. Dessa instrument brukar vara kopplade så här: + plus in från tändningslåsets nummer 15. G till givare, klart! Givaren ligger i serie med minus, som heter G på instrumentet. Givaren är ju sedan "jordad" i motorblocket. på andra instrument, oljetryck, tankmätare och liknade kan den anslutningen istället heta S, signal, men VDO brukar använda G. Så är det då + och - till lampan, + från en strömbrytare som brukar sitta i panelen, - tja... någonstans, en plint, en minusskena med bra minusanslutning. Man kan testa instrumentet genom att koppla loss kabeln från givaren och hålla den mot en fri yta utan färg på motorblocket, då skall temp.mätaren gå i botten. Detta skall vara ett snabbt test, jag kan tänka mig att instrumentet inte gillar detta, då det får i princip 12 volt direkt in i sin spole. Resistansen, det elektriska motståndet i givaren skall vara ungefär 10-180 ohm där 10 ohm är varmt och 180 ohm är kallt... eller om det nu är tvärtom, tänk att jag aldrig minns hur det skall vara... Du mäter mellan anslutningen på givaren och en bra minuspunkt på motorblocket. Du kan även skruva ur givaren, koppla din multimeter mellan anslutningen och givarens gods, värm på med en varmluftspistol och se om resistansen ändras. Redigerad 29 Juni , 2023 av Georg_Ohm 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 29 Juni , 2023 Min förklaring i ord kanske blev litet omständig. Här är ett standardkopplingsschema för tank, temp och oljetrycksinstrument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hallonBoat 21 Postad 29 Juni , 2023 4 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Hej! Kanske lättast att dra nya kablar och ta bort dom gamla? + skall kopplas till en anslutning på tändningslåset som har spänning när tändningen är påslagen. Det kan tänkas att den anslutningen heter 15. Det du ringat in med ? är ju lamphållaren till instrumentbelysningen. Den kan du dra ut och kontrollera om det finns en lampa i den och kolla att den isåfall är hel. G är anslutningen som skall kopplas till givaren. Det du markerat med "jord" är inte jord utan sannolikt minus. Förövrigt en hemsk koppling som kommer att orsaka kontaktproblem om den inte redan gjort det. Dessa instrument brukar vara kopplade så här: + plus in från tändningslåsets nummer 15. G till givare, klart! Givaren ligger i serie med minus, som heter G på instrumentet. Givaren är ju sedan "jordad" i motorblocket. på andra instrument, oljetryck, tankmätare och liknade kan den anslutningen istället heta S, signal, men VDO brukar använda G. Så är det då + och - till lampan, + från en strömbrytare som brukar sitta i panelen, - tja... någonstans, en plint, en minusskena med bra minusanslutning. Man kan testa instrumentet genom att koppla loss kabeln från givaren och hålla den mot en fri yta utan färg på motorblocket, då skall temp.mätaren gå i botten. Detta skall vara ett snabbt test, jag kan tänka mig att instrumentet inte gillar detta, då det får i princip 12 volt direkt in i sin spole. Resistansen, det elektriska motståndet i givaren skall vara ungefär 10-180 ohm där 10 ohm är varmt och 180 ohm är kallt... eller om det nu är tvärtom, tänk att jag aldrig minns hur det skall vara... Du mäter mellan anslutningen på givaren och en bra minuspunkt på motorblocket. Du kan även skruva ur givaren, koppla din multimeter mellan anslutningen och givarens gods, värm på med en varmluftspistol och se om resistansen ändras. Tack för dina utförliga svar! Jag funderar på att lossa både mätaren och givaren för att testa att de funkar var för sig. Jag tänkte då koppla de till ett 12v batteri och värma givaren för att se om mätaren ändras. Kan man då koppla givare och mätare direkt till batteriets poler eller bör man han en säkring eller motstånd emellan så de inte överhettas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 29 Juni , 2023 1 timme sedan skrev hallonBoat: Tack för dina utförliga svar! Jag funderar på att lossa både mätaren och givaren för att testa att de funkar var för sig. Jag tänkte då koppla de till ett 12v batteri och värma givaren för att se om mätaren ändras. Kan man då koppla givare och mätare direkt till batteriets poler eller bör man han en säkring eller motstånd emellan så de inte överhettas? När man kopplar någonting, någonstans så skall man ju alltid ha en säkring, nära batteriet. Det är ju då egentligen kabeln som du skyddar, säkringen löser ut om det blir kortis. Nu vet jag inte vad du har för säkringar hemma, men 3 A räcker. Om du bara har 10A så går ju det bra det med. Men du kan ju göra det enklare för dig, börja med att testa givaren, koppla multimetern med inställning för motståndsmätning och värm på givaren med varmluftspistolen, eller stoppa ned den i en kastrull med vatten på spisen och notera vad instrumentet ger för värden när temperaturen stiger. Men om nu instrumentet givit utslag när du kopplade 12V direkt till det så fungerar det... eller gjorde det iallafall då, dom brukar hålla, men är inte avsedda för den spänningen direkt, jag pajade en bränsletankmätare till en gammal bil på det viset, kopplade fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 29 Juni , 2023 Det ligger ute tempmätare med givare på Tradera just nu. Auktionen slutar om tre dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hallonBoat 21 Postad 29 Juni , 2023 38 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Det ligger ute tempmätare med givare på Tradera just nu. Auktionen slutar om tre dagar. Tack för tipset! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hallonBoat 21 Postad 4 Juli , 2023 2023-06-29 vid 15:20 skrev Georg_Ohm: När man kopplar någonting, någonstans så skall man ju alltid ha en säkring, nära batteriet. Det är ju då egentligen kabeln som du skyddar, säkringen löser ut om det blir kortis. Nu vet jag inte vad du har för säkringar hemma, men 3 A räcker. Om du bara har 10A så går ju det bra det med. Men du kan ju göra det enklare för dig, börja med att testa givaren, koppla multimetern med inställning för motståndsmätning och värm på givaren med varmluftspistolen, eller stoppa ned den i en kastrull med vatten på spisen och notera vad instrumentet ger för värden när temperaturen stiger. Men om nu instrumentet givit utslag när du kopplade 12V direkt till det så fungerar det... eller gjorde det iallafall då, dom brukar hålla, men är inte avsedda för den spänningen direkt, jag pajade en bränsletankmätare till en gammal bil på det viset, kopplade fel. Jag har en fråga till gällande kontrolllampan. Känner du till något om vart logiken för när kontrolllampan skall tändas brukar sitta? Styrs det av enheten som håller lampan eller skickar givaren bara en "signal" till lampan efter att en viss temperatur uppnåts? Varför jag undrar är för att om jag byter ut givaren måste ju den nya i så fall både sända signal till lampan vid viss temperatur men också kontinuerligt sända signal till mätaren. Jag har förstått det som att vissa givare har två stift just för detta ändamålet, men innebär det då att en givare med ett stift inte funkar i ett system med både mätare och kontrolllampa? Och brukar i så fall alla givare tända lampan vid ungefär samma temperatur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 4 Juli , 2023 1 timme sedan skrev hallonBoat: Jag har en fråga till gällande kontrolllampan. Känner du till något om vart logiken för när kontrolllampan skall tändas brukar sitta? Styrs det av enheten som håller lampan eller skickar givaren bara en "signal" till lampan efter att en viss temperatur uppnåts? Varför jag undrar är för att om jag byter ut givaren måste ju den nya i så fall både sända signal till lampan vid viss temperatur men också kontinuerligt sända signal till mätaren. Jag har förstått det som att vissa givare har två stift just för detta ändamålet, men innebär det då att en givare med ett stift inte funkar i ett system med både mätare och kontrolllampa? Och brukar i så fall alla givare tända lampan vid ungefär samma temperatur? Det finns tre typer av oljetrycksgivare, kombinerade för lampa och instrument, enbart till instrument och enbart till kontrollampa. Jag misstänker att du har två av modellen "enbart" en för instrumentet och en för kontrollampan. "Oljetrycksvakten", som den egentligen heter som som styr kontrollampan är helt "digital" vid långt oljetryck kopplar den ihop anslutningen med sitt gods, alltså i praktiken den "jordar" lampan i motorn gods, eftersom oljetryckslampan är konstant ansluten till plus när tändningen är påslagen så tänds lampan. När oljetrycket stiger bryts denna förbindelse och lampan slocknar. Således kan du testa lampan genom att kolla loss kabeln på anslutningen och hålla den emot motorns gods, då skall lampan tändas. Nu vet jag inte vad gränsvärdet ligger, men det står ju i reparationshandboken jag tror att någon länkade till längre upp i tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hallonBoat 21 Postad 4 Juli , 2023 8 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Det finns tre typer av oljetrycksgivare, kombinerade för lampa och instrument, enbart till instrument och enbart till kontrollampa. Jag misstänker att du har två av modellen "enbart" en för instrumentet och en för kontrollampan. "Oljetrycksvakten", som den egentligen heter som som styr kontrollampan är helt "digital" vid långt oljetryck kopplar den ihop anslutningen med sitt gods, alltså i praktiken den "jordar" lampan i motorn gods, eftersom oljetryckslampan är konstant ansluten till plus när tändningen är påslagen så tänds lampan. När oljetrycket stiger bryts denna förbindelse och lampan slocknar. Således kan du testa lampan genom att kolla loss kabeln på anslutningen och hålla den emot motorns gods, då skall lampan tändas. Nu vet jag inte vad gränsvärdet ligger, men det står ju i reparationshandboken jag tror att någon länkade till längre upp i tråden. Tack för ditt svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 624 Postad 5 Juli , 2023 19 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Det finns tre typer av oljetrycksgivare, kombinerade för lampa och instrument, enbart till instrument och enbart till kontrollampa. Jag misstänker att du har två av modellen "enbart" en för instrumentet och en för kontrollampan Men nu var det ju inte oljetrycket utan vattentempen det handlar om, ju.... Annars håller jag med. Fast talar ni om samma "lampa" ? Undrar om det ens finns varningslampa för hög temp på den panelen, det @hallonBoat väl kallar "kontrollampan". Det finns i vart fall inte inbyggt i den instrumentmodellen. Tycker det verkar lite skumt också med kabeln "LAMP TEMP" som ser ut att sitta på instrumentets givaranslutning. Men inget finns på bakgrundsbelysningslampan, om det nu är det som denna kabel är till för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 5 Juli , 2023 (redigerade) 40 minuter sedan skrev IngemarE: Men nu var det ju inte oljetrycket utan vattentempen det handlar om, ju.... Annars håller jag med. Fast talar ni om samma "lampa" ? Undrar om det ens finns varningslampa för hög temp på den panelen, det @hallonBoat väl kallar "kontrollampan". Det finns i vart fall inte inbyggt i den instrumentmodellen. Tycker det verkar lite skumt också med kabeln "LAMP TEMP" som ser ut att sitta på instrumentets givaranslutning. Men inget finns på bakgrundsbelysningslampan, om det nu är det som denna kabel är till för. Ok, mycket mos i melonen nu... Men det är ju så att det som vanligt i begagnade båtar finns en massa tvivelaktiga kopplingar. Ju fler ägare båten haft, desto fler konstiga kopplingar. Men det finns väl ingen varningslampa för hög för vattentemperaturen? iallafall hos pentamotorer. (På min Citroën finns en lampa, eller lysdiod som lyser när temperaturen inte uppnått arbetstemp...) Det absolut vanligaste är ett det finns två varningslampor, ibland kompletterade med en summer, oljetryck och laddning. Redigerad 5 Juli , 2023 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 5 Juli , 2023 42 minuter sedan skrev IngemarE: ... med kabeln "LAMP TEMP" som ser ut att sitta på instrumentets givaranslutning. ... Tja, det är väl viktigt att lamporna håller rätt temperatur...😜 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 422 Postad 8 Juli , 2023 Självklart finns det minst 2 standards på givare, amerikansk och europeisk. Det blev jag varse när jag mekade med en franskbyggd båt, tror det var en US tankgivare som reagerade inversen mot europastandard. När det gäller motorgivare vet jag inte om det finns olika standards. Verkar det konstigt kan datablad var en bra vän i ens förtvivlan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hallonBoat 21 Postad 16 Juli , 2023 2023-07-05 vid 11:27 skrev Georg_Ohm: Ok, mycket mos i melonen nu... Men det är ju så att det som vanligt i begagnade båtar finns en massa tvivelaktiga kopplingar. Ju fler ägare båten haft, desto fler konstiga kopplingar. Men det finns väl ingen varningslampa för hög för vattentemperaturen? iallafall hos pentamotorer. (På min Citroën finns en lampa, eller lysdiod som lyser när temperaturen inte uppnått arbetstemp...) Det absolut vanligaste är ett det finns två varningslampor, ibland kompletterade med en summer, oljetryck och laddning. Det rör sig om en en penta md5, dessa har vanligtvis tre varningslampor + summer. Kontrollampan jag syftade på är lampa nr 3 på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 16 Juli , 2023 Ok. Då är ju den ansluten till tempgivaren nummer 16 på bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kblomster 82 Postad 17 Juli , 2023 (redigerade) 2023-07-04 vid 12:45 skrev hallonBoat: Jag har en fråga till gällande kontrolllampan. Känner du till något om vart logiken för när kontrolllampan skall tändas brukar sitta? Styrs det av enheten som håller lampan eller skickar givaren bara en "signal" till lampan efter att en viss temperatur uppnåts? Varför jag undrar är för att om jag byter ut givaren måste ju den nya i så fall både sända signal till lampan vid viss temperatur men också kontinuerligt sända signal till mätaren. Jag har förstått det som att vissa givare har två stift just för detta ändamålet, men innebär det då att en givare med ett stift inte funkar i ett system med både mätare och kontrolllampa? Och brukar i så fall alla givare tända lampan vid ungefär samma temperatur? I originalpanelen till MD5 är larmet inkopplat på mätaren på nåt sätt men jag vet inte vid vilken temperatur eller vilket motstånd den bryter eller hur den är inkopplad. Moderna tempgivare funkar sällan så, där har man som du säger två kontakter, en för mätaren (ger ett motstånd som varierar med temperaturen) och en för larmet (bryter vid en viss temperatur). Du skulle i teorin kunna fortsätta ha larmet inkopplat på mätaren, men om du ändå funderar på att köpa en ny givare så skaffa en med två kontakter och koppla in larmet på givarens larmkontakt. Larmtemperaturen är ofta 95 +/- 3 grader vilket nog är samma som original på MD5. Tempgivare är dock inte är standardiserade och det finns ingen garanti att mätaren kommer visa rätt. För oljetrycksgivare finns det flera standarder men ändock standarder, men för tempgivare finns inget alls vad jag vet. På min tempgivare från Wema är 40°C lika med 260 ohm; på VDO:s givare är samma värde ofta 287,4 ohm (men inte alltid; de har ett antal konstiga varianter i sortimentet). Din mätare är ju dock inte graderad så det kanske inte spelar någon större roll. Larmtempen skulle jag dock vilja vara lite mera säker på. Min MD7 hade ingen tempmätare från början, bara larm, så jag har satt dit en mätare i efterhand och skaffade då Wemas givare med separat larmkontakt. Redigerad 17 Juli , 2023 av kblomster Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 972 Postad 17 Juli , 2023 6 minuter sedan skrev kblomster: I originalpanelen till MD5 är larmet inkopplat på mätaren på nåt sätt men jag vet inte vid vilken temperatur eller vilket motstånd den bryter eller hur den är inkopplad. Moderna tempgivare funkar sällan så, där har man som du säger två kontakter, en för mätaren (ger ett motstånd som varierar med temperaturen) och en för larmet (bryter vid en viss temperatur). Du skulle i teorin kunna fortsätta ha larmet inkopplat på mätaren, men om du ändå funderar på att köpa en ny givare så skaffa en med två kontakter och koppla in larmet på givarens larmkontakt. Larmtemperaturen är ofta 95 +/- 3 grader vilket nog är samma som original på MD5. Tempgivare är dock inte är standardiserade och det finns ingen garanti att mätaren kommer visa rätt. För oljetrycksgivare finns det flera standarder men ändock standarder, men för tempgivare finns inget alls vad jag vet. På min tempgivare från Wema är 40°C lika med 260 ohm; på VDO:s givare är samma värde ofta 287,4 ohm (men inte alltid; de har ett antal konstiga varianter i sortimentet). Din mätare är ju dock inte graderad så det kanske inte spelar någon större roll. Larmtempen skulle jag dock vilja vara lite mera säker på. Min MD7 hade ingen tempmätare från början, bara larm, så jag har satt dit en mätare i efterhand och skaffade då Wemas givare med separat larmkontakt. Köpte vid ett tillfälle en ny VDO-tempgivare med samma reservdelsnummer som den gamla trots det skiljer det 10 grader på instrumentet!! Kontrollmätte och det skilde även ett antal ohm mellan dom, så kvaliteten verkar vara ojämn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser