pseudonym 1 167 Postad 28 Juni , 2023 Finns kanske nån här som har en dragning åt modellbyggen? Själv har jag det och har nyligen beställt en vacker sak i trä. förebilden är åt det Italienska motorbåtsvarvet Riva:s vackra skapelser från slutet av 60-talet. Aquarama eller nåt liknande iallafall. Mycket mahogny och klarlack. Båten blir stor, 125 cm och runt 9 kg färdigbyggd (5,5 i kartongen). Radiostyrt och dubbla vattenkylda elmotorer. Blir nåt att bygga under sena mörka vinterkvällar. Aeronaut Comtesse heter den och kostar över 5’ för bara träsatsen, sedan tillkommer all elektronik på det. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 28 Juni , 2023 Lycka till! Jodå, en hel del modeller har det blivit genom åren, men det var längesedan, Billing Boats ”Calypso” som inte är helt färdig, och Robbes ”Hamnbugsierer III” hör väl till det tyngre tonnaget. Den senare med en ljud och en del andra funktioner. Nu har det blivit någon bogserbåt och flodpråmar i skala 1:87. Samt spårgående lokaltrafikfordon i mässing. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 28 Juni , 2023 10 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Lycka till! Jodå, en hel del modeller har det blivit genom åren, men det var längesedan, Billing Boats ”Calypso” som inte är helt färdig, och Robbes ”Hamnbugsierer III” hör väl till det tyngre tonnaget. Den senare med en ljud och en del andra funktioner. Nu har det blivit någon bogserbåt och flodpråmar i skala 1:87. Samt spårgående lokaltrafikfordon i mässing. H0 alltså? Då springer du väl en del hos Anders på Hobbycenter? På den tiden de hade flyg och annat rc-styrt var jag mycket där men numera med bara lite båtmodeller och resten H0 Märklin och Fleischmann har jag inga ärenden dit längre, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 28 Juni , 2023 Just nu skrev pseudonym: H0 alltså? Då springer du väl en del hos Anders på Hobbycenter? På den tiden de hade flyg och annat rc-styrt var jag mycket där men numera med bara lite båtmodeller och resten H0 Märklin och Fleischmann har jag inga ärenden dit längre, Njae, jag var där i höstas, och innan dess var det väl 20 år sedan. Jag har samlat under många år, och köpt på mig en hel del begagnat. Men det har den senaste tiden, i höstas och i våras varit många båtturer ut till spårvagnsfabriken på Styrsö, Swedtram har tagit ned skylten. Så det har varit minst hundra kilo etsad mässing och gjutgods. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 66 Postad 28 Juni , 2023 3 timmar sedan skrev pseudonym: Finns kanske nån här som har en dragning åt modellbyggen? Själv har jag det och har nyligen beställt en vacker sak i trä. förebilden är åt det Italienska motorbåtsvarvet Riva:s vackra skapelser från slutet av 60-talet. Aquarama eller nåt liknande iallafall. Mycket mahogny och klarlack. Båten blir stor, 125 cm och runt 9 kg färdigbyggd (5,5 i kartongen). Radiostyrt och dubbla vattenkylda elmotorer. Blir nåt att bygga under sena mörka vinterkvällar. Aeronaut Comtesse heter den och kostar över 5’ för bara träsatsen, sedan tillkommer all elektronik på det. Väldigt fin modell, hoppas du lägger ut lite bilder, mm under byggtiden. Kolla in https://www.stockholmsskalabat.se/index.php?option=com_kunena&view=topic&defaultmenu=250&Itemid=250&catid=10&id=578&limitstart=0 Inspirerande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 10 Oktober , 2023 2023-06-28 vid 22:16 skrev s841: Väldigt fin modell, hoppas du lägger ut lite bilder, mm under byggtiden. Kolla in https://www.stockholmsskalabat.se/index.php?option=com_kunena&view=topic&defaultmenu=250&Itemid=250&catid=10&id=578&limitstart=0 Inspirerande. Här kommer de första bilderna. En mycket trevlig byggsats med bra passform och inga fällor att trilla dit på. 9 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 145 Postad 10 Oktober , 2023 Kul !! Vi vill se mer. // Mats W 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 10 Oktober , 2023 Vad använder du för lim? Lustig färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 11 Oktober , 2023 (redigerade) 10 timmar sedan skrev Rascal: Vad använder du för lim? Lustig färg. Jag använder Titebond premium som fungerar både ute och inne, alltså vattentåligt. Även ca-lim för att punktfästa där det behövs. Även epoxi ingår i verktygslådan. Hela insidan ska ändå målas i matt vit. Redigerad 11 Oktober , 2023 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 11 Oktober , 2023 2 timmar sedan skrev pseudonym: Jag använder Titebond premium som fungerar både ute och inne, alltså vattentåligt. Även ca-lim för att punktfästa där det behövs. Även epoxi ingår i verktygslådan. Hela insidan ska ändå målas i matt vit. Jag förstår att du ska måla, kände bara inte igen färgen på limmet därför vart jag nyfiken. Ser ut att bli en mäktig båt. Lycka till och fortsätt visa bilder. Själv har jag träbåt i skala 1 till 1. Dvs 5,20 lång som ska torrsättas på lördag. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 11 Oktober , 2023 2 timmar sedan skrev Rascal: Jag förstår att du ska måla, kände bara inte igen färgen på limmet därför vart jag nyfiken. Ser ut att bli en mäktig båt. Lycka till och fortsätt visa bilder. Själv har jag träbåt i skala 1 till 1. Dvs 5,20 lång som ska torrsättas på lördag. Träbåt mår ju bäst av att vara uppe på land så kort tid som möjligt annars får de ju torrsprickor.👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 11 Oktober , 2023 2 timmar sedan skrev pseudonym: Träbåt mår ju bäst av att vara uppe på land så kort tid som möjligt annars får de ju torrsprickor.👍 Mahognybåtar måste upp och hinna torka innan frosten, annars fryser dom sönder. Sen ska dom helst i sjön tidigt på våren för att inte gå isär för mycket. Dom svenska träslagen (ek,fura) pallar ju med en frostnatt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 11 Oktober , 2023 Så här kommer båten att se ut färdigbyggd. Ska se om jag även kan få tag på en ljudmodul med V8 ljudet, annars kan man kanske bygga ihop en Arduino låda som styrs via RC-kontrollen? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 66 Postad 11 Oktober , 2023 3 timmar sedan skrev pseudonym: Så här kommer båten att se ut färdigbyggd. Ska se om jag även kan få tag på en ljudmodul med V8 ljudet, annars kan man kanske bygga ihop en Arduino låda som styrs via RC-kontrollen? Härligt att se framstegen, finns väldigt bra ljudmoduler (men dyra). Ser fram emot fortsättningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 Oktober , 2023 3 timmar sedan skrev s841: Härligt att se framstegen, finns väldigt bra ljudmoduler (men dyra). Ser fram emot fortsättningen... Jo jag har sett på usm-3 men som du just säger är de ohemult dyra, men med tanke på att modellen med elektroniken redan ligger på över 11000:- så får man nog vara beredd på att löpa linan ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 66 Postad 12 Oktober , 2023 16 timmar sedan skrev pseudonym: Jo jag har sett på usm-3 men som du just säger är de ohemult dyra, Man kan hitta usm-2 för några 100-lappar billigare, men vet inte hur stor skillnaden är, men som du skriver ang. utgifterna så är det ju "snuspengar". Blir sugen på att bygga något själv 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 107 Postad 12 Oktober , 2023 Otroligt snyggt bygge,bra jobbat vill se den färdig i sjön .Ronnie 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 Oktober , 2023 (redigerade) 21 timmar sedan skrev s841: Man kan hitta usm-2 för några 100-lappar billigare, men vet inte hur stor skillnaden är, men som du skriver ang. utgifterna så är det ju "snuspengar". Blir sugen på att bygga något själv Vad hindrar dig? Ett hobbybord eller en hörna räcker långt, man behöver inte en fullt utrustad träsnidarverkstad. Aeronaut har en hel del modeller att välja bland. Sedan finns ju Amati men jag tycker de har lite grövre utgångsmaterial att bygga med, inte de fina bitarna direkt. Aeronaut har ju några trevliga segelbåtar oxå. Här ett bygge med just usm-rc-2, just den tillverkas inte längre utan är utbytt mot efterföljaren usm-rc-3 vilken tydligen har fler funktioner och ljud. Redigerad 13 Oktober , 2023 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 13 Oktober , 2023 (redigerade) 15 timmar sedan skrev pseudonym: Vad hindrar dig? Ett hobbybord eller en hörna räcker långt, man behöver inte en fullt utrustad träsnidarverkstad. Aeronaut har en hel del modeller att välja bland. Sedan finns ju Amati men jag tycker de har lite grövre utgångsmaterial att bygga med, inte de fina bitarna direkt. Aeronaut har ju några trevliga segelbåtar oxå. Det finns ju även fartygsmodeller i mindre skala, 1:87 är väldigt lagom tycker jag. Här är ett annat fartyg i 1:87, från samma firma. Om man nu nöjer sig med fartyg i 1:87 behöver ju annars inte arbetsbordet bli så himla stort stort. Men om man nu skall bygga exempelvis en hamn och hela infrastrukturen i samma skala kan man behöva flera rum, hela huset😜. Sedan har det ju på senare tid etablerats "vuxenlego", ja på allvar, avancerade legobyggsatser som kan kosta sissådär 10.000 kr eller mer, "Titanic" och "Millennium Falcon" bland annat, bara det att fartyg byggda med Lego får så taskiga former särskilt i fören och aktern. Om man nu har för vana att handla i den där statliga butiken som säljer jästa och destillerade varor, så får man ju så småningom ett överskott på högkvalitativa glasförpackningar, buteljer, och flaskskepp behöver ju inte bli så stora, om man nu inte envisas att bygga "USS Gerald Ford" i en magnumbutelj, eller "Norwegian Bliss" i en damejeanne...🤗 Man kan ju alltid börja med att bygga en kajak i en souvenirbutelj.... det borde ju inte vara så svårt, och tar nog inte så stor plats, dessutom behöver man ingen tratt. Redigerad 13 Oktober , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 66 Postad 13 Oktober , 2023 6 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Vad hindrar dig? Ingenting, har plats och rätt mycket erfarenhet så det handlar mer om tid för det är mycket jag ska hinna med i mitt liv. Har några Graupner jag byggt under åren, men blev sugen på ett bygge helt i trä och vet av erfarenhet (Billing Boats och RC plan på 70-talet) att det tar sin tid, men hittar jag rätt modell så... Skala 1:87 känns för litet och flaskskepp för pilligt. En RC modell med många funktioner inkl. ljud känns mer lockande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 14 Oktober , 2023 20 timmar sedan skrev s841: Ingenting, har plats och rätt mycket erfarenhet så det handlar mer om tid för det är mycket jag ska hinna med i mitt liv. Har några Graupner jag byggt under åren, men blev sugen på ett bygge helt i trä och vet av erfarenhet (Billing Boats och RC plan på 70-talet) att det tar sin tid, men hittar jag rätt modell så... Skala 1:87 känns för litet och flaskskepp för pilligt. En RC modell med många funktioner inkl. ljud känns mer lockande. Det finns många vackra trevliga modeller med olika svårighetsgrad i byggsätt. Fiskebåtar eller räddningskryssare eller bogserbåtar är nog det som är vanligast med många funktioner. Jag fastnade dock för det klassiska stuket på snabbgående med dubbla motorer och raka axlar. Aeronaut som fabrikat är välkänt i Tyskland men mindre kända här men fina modeller av högkvalitet kännetecknar deras katalogutbud. Jag beställde min från en hobbyhandlare i Herrljunga och hämtade den en vecka senare. Har inte ångrat mig en sekund, har ytterligare en modell från samma tillverkare, en lotsbåt som har ett klassiskt utseende även den som passar i våra svenska vatten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 66 Postad 14 Oktober , 2023 3 timmar sedan skrev pseudonym: Fiskebåtar eller räddningskryssare eller bogserbåtar är nog det som är vanligast med många funktioner. Lustigt att du nämnde fiskebåt, funderar på "Jule Fischkutter" från just Aeronaut, hade varit kul med en mer svensk förlaga, men det verkar svårt att hitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 14 Oktober , 2023 3 timmar sedan skrev s841: Lustigt att du nämnde fiskebåt, funderar på "Jule Fischkutter" från just Aeronaut, hade varit kul med en mer svensk förlaga, men det verkar svårt att hitta. En klassisk räktrålare med många välarbetade detaljer.👍 https://aero-naut.de/produkt/jule-fischkutter/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 66 Postad 14 Oktober , 2023 Ja det var den jag syftade på, men hittade "Svea" Nordisk fisketrålare som jag blev förtjust i, men vet inget om kvalitén, ska kolla lite närmare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Oktober , 2023 Annars finns ju Amati models, en hel del fina modeller där bl,a denna skotska fiskekutter med enormt detaljerad däcksyta. https://store.amatimodel.com/en/models-amati-classic/product-scottish-fishing-vessel-fifie-b130009.html På Youtube finns flera byggserier med just denna Fifiebåten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Oktober , 2023 Då har jag kommit en liten bit till på båtbyggeriet. Ibland går det i en rasande fart och ibland står det nästan stilla även om man har gjort något så syns det knappt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 3 November , 2023 Det går framåt. Motorerna sitter där de ska, likaså axlarna. Provar in batteri och reglage för bästa balansen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 7 November , 2023 En fråga till dom lärde kommer här. Hur mycket gör steglister för båtens uppförande? Den här modellbåten är nästan helt platt akterut utan någon V-form att tala om. Nu skall jag ju ändå lägga en glasfiberväv med lamineringsepoxy och tänkte då på steglister av trekant som ger ökad stabilitet och lyftkraft. Skall man då sätta dom parallellt med bottens V-form eller i pilform ut mot kanterna? Se länken och kommentera gärna innan jag sätter fingrarna i limmet. https://www.silverboats.fi/fi-se/om-produkterna/petestep-r 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 7 November , 2023 4 timmar sedan skrev pseudonym: En fråga till dom lärde kommer här. Hur mycket gör steglister för båtens uppförande? Den här modellbåten är nästan helt platt akterut utan någon V-form att tala om. Nu skall jag ju ändå lägga en glasfiberväv med lamineringsepoxy och tänkte då på steglister av trekant som ger ökad stabilitet och lyftkraft. Skall man då sätta dom parallellt med bottens V-form eller i pilform ut mot kanterna? Se länken och kommentera gärna innan jag sätter fingrarna i limmet. https://www.silverboats.fi/fi-se/om-produkterna/petestep-r Rent allmänt tycker jag man ska vara försiktig med att gå in och peta i saker som man inte har prövat/provkört. Tittade på en video där man körde modellen och tyckte den verkade funka bra. Min Forslund-racer skala 1 till 1 har samma typ av bottenform som din modell och funkar bra utan någon form av lister. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 66 Postad 7 November , 2023 5 timmar sedan skrev pseudonym: En fråga till dom lärde kommer här. Hur mycket gör steglister för båtens uppförande? Den här modellbåten är nästan helt platt akterut utan någon V-form att tala om. Nu skall jag ju ändå lägga en glasfiberväv med lamineringsepoxy och tänkte då på steglister av trekant som ger ökad stabilitet och lyftkraft. Skall man då sätta dom parallellt med bottens V-form eller i pilform ut mot kanterna? Se länken och kommentera gärna innan jag sätter fingrarna i limmet. https://www.silverboats.fi/fi-se/om-produkterna/petestep-r I bästa fall ingenting, tror Aeronaut hade haft med dem i bygget från början om de behövdes/gjorde nytta. Grattis till bygget, går finfint! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser