Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Batsmans

Motor för förstagågsköpare

Rekommendera Poster

Hej!

Ska för första gången köpa båt och har några funderingar om motorer. 
Motorer jag kollat på är tex Volvo penta 431 och AQ171C.

 

Det två saker jag framförallt undrar över. Timmar finns det nånstans antal körda timmar på en motor är registrerade? Alltså typ som man kan se hur många km en bil har kört.

Samma fråga med service. En bil har ofta en servicebok man kan kolla. Brukar det finnas liknande vid båtar?  De visningar jag har varit på har det inte  funnits men svårt att ta säljarens ord för det båten faktiskt varit på service varje är.

 

Vad anser ni att man som köpare kan förvänta sig?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aq171 skulle jag välja bort direkt. Det är visserligen en trevlig motor men då det är 16 ventiltopp så är det en specialavgaslimpa som , vad jag vet, inte tillverkas längre. Finns visserligen några företag som svetsar rostfria till dyra pengar, Några av dessa utförandena lider av att delarna spricker. Lite andra delar som är udda och svåra/omöjliga att få tag på.
 

Aq431 är en 4.3 V6:a finns under lite olika beteckningar bla Aq205, Har för mig att 431 har balansaxel.

Då motorn är en beprövad Cheva (GM) i grunden så är den ganska skottsäker. Bättre bottenvrid i en V6:a än en uppskrämd rak 4:a.

 

Ang timmar så finns det ingenstans om det inte sitter en timräknare på instrumentpanelen. Dock inget som garanterar timmarna, då instrumentet inte är låst till just den motorn.

 

Tyvärr bara säljarens ord, om inte service är gjord på varv/verkstad då bör det ju finnas kvitton.

 

Ska man köpa motorbåt bör man kunna lite och göra lite tester kan man inte det så ska man nog ta med sig någon sakkunnig.

 

Man kan inte förvänta sig något, utan kritiska ögon är ett måste, man även med kritiska ögon och kunnande så går det tyvärr åt helv... ibland.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En sak som är viktig, oavsett inombordsmotor, det är om motorn är sjövattenkyld eller fäskvattenkyld.

Benämningarna kan vara litet vilseledande.

 

På en sjövattenkyld motor pumpas vatten direkt utifrån in i motorns kylkanaler, motorer är av gjutjärn rostar, illa är det om båten gått i våra insjöar, värre om den gått i Östersjön och det kan vara katastrof om den tillbringat många år i västerhavet. Köp ingen båt med en motor som är sjövattenkyld! Förr eller senare, oftast förr, får du byta ut den.

 

En färskvattenkyld motor har två kylsystem, ett sekundärt där det det cirkulerar en glykolblandning inne i motorn, precis som på en bilmotor, denna vätska passerar även en värmeväxlare där det primära kylsystemet med sjövatten eller havsvatten utifrån pumpas in och kyler det sekundära systemet. Lik förbaskat passerar sjövattnet avgaskröken och kanske några andra delar som så rostar.

De allra flesta kanske alla (?) europeiska motorerna är idag färskvattenkylda.

 

Sedan skall du på bensinmotorer väldigt noga kontrollera bränslesystemet, klart det skall ju kollas på dieslar också, men bensin är ju ändå bensin, som är väldigt lättantändligt.
Om en motor med förgasare inte gått på ett tag skall det egentligen inte lukta bensin rent allmänt, klart att det kan komma litet bensindoft från förgasaren eller förgasarna. En nyligen körd förgasarmotor kan lukta litet mer men inte så att det sticker i näsan. Motorer mad bränsleinsprutning skall inte lukta bensin öht om du nu inte sticker in nosen en bit i spjällhuset.

 

Sedan skall su kolla så att det är rent och snyggt i motorrummet, det skall inte finnas något oljesöl som kan tyda på en oljeläcka. Helst skall det inte heller stå något vatten under motorn och under durkarna i resten av båten. Klart litet äldre båtar kan ju läcka litet, men det får inte röra sig om storleksordningen ”liter”. Bränsleslangar skall vara hela och fina utan torrsprickor.

 

I motorrummet skall det finnas en kraftfull fläkt som innan start och under tankning skall sättas igång och den skall suga in luft i motorrummets nedre delar och evakuera den högre upp, bensinångor är ju tyngre än luft.

 

Kolla motoroljan, oljenivån, lukten, den får inte lukta härsket och ff.a inte lukta bensin.

Oljan skall inte vara vit/brun för då har det läckt in vatten i motorn.

Motorn skall vara lättstartad även när den är kall.

Tändkablarna skall vara hela och fina utan torrsprickor.


Sedan skall man ju också kolla backslag, propelleraxel och propellern. Om nu båten har axel.

Det skall gå lått att växla, propelleraxeln skall rotera fint utan slag, propellern skall inte ha några skador.

 

Om det är drev så skall man genast kolla oljan i det, den skall se ut och lukta som olja skall göra, den får inte se ut som kaffe latte för då har det läckt in vatten i drevet. Även här skall det vara lätt att växla utan allt för mycket missljud, ett visst ”klonk” kan förekomma, och då är många gånger motorns tomgångsvarv för högt. Även här skall propellern vara oskadd. Drevlyften skall fungera utan problem.

Det skall gå att styra lätt, många inombordare med drev har servostyrning, och den skall inte läcka olja.

 

Drivremmar till generator, servostyrning och kanske andra grejer skall vara hela och fina utan torrsprickor.
 

Sedan är det ju inte bara motorn man skall stirra sig blind på, det är ju så mycket mer med själva båten. Hur ser den ut..? Pentryt, köket och en eventuell toalett kan ju avslöja massvis om hur ägaren skött och använt båten.  Kapell är dyrt att sy upp, hur ser det ut, dragkedjor? kapellfönster?

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...