Ockelbo 0 Postad 7 Augusti , 2005 Hej igen alla hjälpsamma. Bytte motor på min båt i våras, köpte då en Johnson 60hk -91. Motorn var då helt nyrenoverad, borrade cylindrar, nya kolvar och helt genomgången av en firma. Det första som krånglade var att motorn började gå orent när man körde i högre fart. Nu är det väldigt sällan jag kör full fart med den, i princip aldrig, men den skall väl ändå klara av det!!? Ibland går den bra, ibland inte. Nu har det även blivit så att ibland, ( allt mer ofta) när jag ska köra iväg med den så går den orent, den går bra på tomgång, startar lätt osv, men när man ger gas för att åka iväg så låter det som att en cylinder inte tänder eller nåt, båten står då med nosen rakt upp i luften då den inte orkar plana ut. Håller man kvar gasen i det läget kan man höra att det låter som att det poffar från nån cylinder??!! Efter ca 3-5 försök att komma iväg brukar det släppa och då kommer orken tillbaka o båten far iväg. Nu senast igår när jag var ute flera timmar med den så blir det så att när man får den att gå rent så finns det inte riktigt samma kraft/ork i båten, detta märks då det tar betydligt längre tid för båten att plana ut... För tillfället är jag så otroligt trött på allt som heter båtmotor. Köpte denna motor då den förra krånglade för mycket, men inte ens nu slipper man bekymren. Är det någon som vet vad det kan vara för något som krånglar?? Har kollat bränsleanslutningar och bytt dem samt bensinslang. Kan inte så mycket om motorer för övrigt. Än en gång tacksam för hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo 0 Postad 7 Augusti , 2005 Glömde säga också att den vanligtvis går bra när den är kall... men så fort man kört den varm brukar problemet komma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo 0 Postad 8 Augusti , 2005 Är det verkligen ingen som vet vad det kan vara för fel när det låter som att en cylinder inte vill vara med o tända riktigt....?? Inte ens några gissningar...?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 8 Augusti , 2005 Låter som klassisk loppa på stiftet, eller ett dåligt stift, som inte vill vara med när motorn är varm. Tvåtaktare är ganska känskliga när det gäller stiften. Ut med tändstiften och gör rent dom ordentligt, och kontrollera så att avståndet på elektroden är ca 0,8-1mm. Kan också vara en av tändhattarna/kablarna som inte har kontakt, eller som ger överslag någonstans. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LasseF 0 Postad 8 Augusti , 2005 Har du kollat hur tändstiften ser ut? Är något olikfärgat de andra? Byt i så fall plats på tändstiften och kör en vända och se om felet finns kvar på samma cylinder eller om det är tändstiftet som spökar. Det kan även vara en tändkabel eller en tändspole som inte funkar som den ska. Eller sätt i en ny omgång stift och kolla om felet kvarstår, då har du konstaterat att det inte är stiften i alla fall. Felet ligger troligen på tändningssidan som du beskriver det så börja där. Mvh LasseF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo 0 Postad 8 Augusti , 2005 Ok.. Tackar, är på väg redan nu, ska prova byta stift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 8 Augusti , 2005 Om stiften är ok.... Ta ett komp prov på cylindrarna och se om dom ligger jämt.. Om den nu var nyrenoverad så borde kompet ligga på över 10,5. Hur jämnt ligger dom? Är det en seriös firma som renoverade den, så ring upp dom och kolla vad dom hadde för komp efter renoveringen. Då kan du även fråga om förgasarjusteringen. Har själv renoverat en liknande, när jag kört 15-20 timmar så hadde den ena förgasarens luftmunstycke ändrat sig lite...till följd att den tappade kraft och började (bröla) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 8 Augusti , 2005 Hej, en mkt viktig sak att kolla är om den är uppgraderad, dvs med större munstycken och flytt av vatten strålen med kylvattnet. Hade en sån här snurra och jag hade inte gjort det, min ena kolv smalt så det blev ett hål i den, då gick den riktigt dåligt. gick bra på tomgång, men när man la i växeln så mer eller mindre dog den. Om möjligt prova och gör ett komp test på den så märker du rätt fort om det är ngt med kolvarna. Detta problem uppstod då blyet i bensinen försvann och då kyler inte tillräckligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser