Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
ibuff

Ingen temperatur från ekolod

Rekommendera Poster

Hej alla,

Jag har en Finnmaster 62 DC från 2016 som är ny för mig från i år. 

Jag har noterat att jag inte får någon temperaturangivelse på ekolodet och funderar vad det kan bero på? Jag uppdaterade firmware i GPSen för ett tag sedan (temperaturen fungerade inte innan heller) och fick då en ganska märklig felkod att ekolodet var kortslutet. Jag kunde ignorera felet och då fungerade ekolodet fint. 

GPS/Ekolod är en Garmin echomap 91sv. Jag vet inte vad det är för givare (eftersom jag inte hittat den). 

Några frågor:
-Jag kan inte hitta givaren någonstans. Jag hade trott den skulle sitta på akterspegeln, men där sitter den absolut inte. Har ni några idéer var man kan hitta den?

-Har jag fel som förväntar mig att jag också ska få temperatur? Kan det vara så att det inte sitter en termometer i ekolodsgivaren?
-Kan ekolodsgivaren (och termometern) vara felinkopplad på något sätt?
-Kan ekolodsgivaren (och termometern) bara vara felaktigt konfigurerad i min Garmin echomap?

Med vänlig hälsning,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att givaren sitter på utsidan skrovet? Är den bara limmad på insidan mot skrovet så kan det ju bli svårt att få nån vattentemperatur. Du kanske ska följa kablarna från din EchoMap och se vart dom går till att börja med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är min hypotes också. Jag tror den sitter på insidan. 

Men det kanske bara är så enkelt? Då får jag ingen vattentemperatur? 

Jag ska testa att följa kablarna vid nästa tillfälle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ger inte givaren en temp oberoende av var den sitter? Vattentemp om den sitter i vatten, skrovtemp om den sitter på insidan av skrovet. Om den funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev Rascal:

Ger inte givaren en temp oberoende av var den sitter? Vattentemp om den sitter i vatten, skrovtemp om den sitter på insidan av skrovet. Om den funkar.

Inte en sådan här t.ex., https://www.garmin.com/sv-SE/p/573584#specs

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Detta är ett känt fel på Garmins akterspegelsgivare som heter GT20 eller GT21 att tempsensorn i dessa lägger av. Min visade alldeles för höga värden, varför jag trodde att den var inställd på grader farenheit istället för celsius, men så var det inte. Senare visade den bara --, men djupangivelsen var korrekt.

Du kan se vilken givare du har i plottern, under inställningar och givare. Du kan också ställa in vilka data som skall visas på skärmen, och där kan man välja bort temperaturangivelsen, men om du ställer in allting för "fabriksinställning" borde temperaturangivelsen visas.

Det är vanligt att man limmar fast akterspegelsgivare och andra givare inuti skrovet, tempen skall ju visas ändå, men då kanske den inte är helt representativ för temperaturen i vattnet.

För att hitta givaren du får väl följa kabeln, en ganska mjuk svart kabel, kanske omkring 8 mm tjock. Det kan ju tänkas att du finner en kabel som leder till en fastlimmad rund burk med någon vätska i, då sitter det en givare i den. Men du kan ju också finna en bordsgenomföring med en givare i.

Felkopplat tror jag inte att det är, eftersom det finns kontaktdon som inte går att vända åt fel håll. men ibland kan det behövas en adapter då instrumentet och givaren har olika antal pinnar i kontakterna, men om du får djupangivelser utan problem är det inte felkopplat eller fel i adaptern.

Men det kan ju vara så att just din givare inte har temp.sensor, att den har det men att den sensorn är trasig, eller att temperaturangivelsen på skärmen är bortvald.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Kane:

Inte en sådan här t.ex., https://www.garmin.com/sv-SE/p/573584#specs

Precis.

Ekolodsinstrumentet är ju vanligen förberett för många olika typer av givare. Kanske har tidigare ägare försökt byta givare i någon setup i hopp om att få vattentemperaturen också, men att den inte supportas av den givare du har ?  Då kommer rimligen ett felmeddelande från ekolodet att givaren är kass, eftersom den inte känner av temperatursensorn på sina pinnar i kontaktdonet.

Givaren vet ju inte om den sitter på in- eller utsidan, så om den har (en fungerande) temperatursensor kommer den ju givetvis visa temperaturen. Och om den sitter på insidan blir det skrovtemperaturen. Men är det en givare specifikt för montering/limning på insidan har den ju av naturliga skäl sällan en temperatursensor.

Som sagt - börja med att leta upp givaren som redan föreslagits. Kolla sedan - om möjligt - vilken givare som instrumentet tycker sig ha. Googla på denna beteckning för att få en bild, och se om det stämmer med utseendet på din givare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev IngemarE:

Givaren vet ju inte om den sitter på in- eller utsidan, så om den har (en fungerande) temperatursensor kommer den ju givetvis visa temperaturen. Och om den sitter på insidan blir det skrovtemperaturen. Men är det en givare specifikt för montering/limning på insidan har den ju av naturliga skäl sällan en temperatursensor.

Jag förutsatte att det var ett lod med en givare för tempgivande som inte fungerade. Förhastad slutledning, ber om ursäkt🙏

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan skrev Rascal:

Jag förutsatte att det var ett lod med en givare för tempgivande som inte fungerade. Förhastad slutledning, ber om ursäkt🙏

jag skulle väl sagt ungefär så här. har inte alla det?

Alltså temp.sensor, men det är ju inte självklart att alla har det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Inte alls självklart, i synnerhet inte när det handlar om inombordsgivare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Bägge mina givare saknar tempgivare och jag har aldrig saknat den infon, så länge vattnet håller sig så kallt att motorn kyls så är jag nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för kloka synpunkter. Jag ska försöka se om jag kan följa kabeln till sensorn, identifiera den för att se om den faktiskt har termometer. 

Mvh

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan skrev ibuff:

Tack för kloka synpunkter. Jag ska försöka se om jag kan följa kabeln till sensorn, identifiera den för att se om den faktiskt har termometer. 

Mvh

Det kan du inte se på kabeln, kanske inte ens på givaren, men det brukar ju finnas något artikelnummer som du kan googla på.

Annars en billig lösning, jag har köpt en billig digital termometer på BT, givaren sitter fast på en genomföring av brons i båtens botten, där vattnet från diskhon rinner ut.

Den termometern visar ju vattentempen i ytvattnet, och badtemperaturen kan bli farligt varm då man hällt ut potatisvattnet.. ja enligt termometern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...