Pear4Life 13 Postad 27 Juni , 2023 Hej på er. Jag har en fråga som kan tyckas ganska dum... känns nämligen som man (läs jag) borde kunna detta... Men... Då man inte verkar kunna få tag i torkarblad som fungerar till mina hållare (adapters) så behöver jag tydligen byta armarna. Dock verkar det svårt att hitta så långa armar jag har (72cm från infästning till cc på torkarbladet)... har verkligen letat. Jag har dubbelarmar men vill inte dra sönder något... men hur lossar man dessa? Något jag behöver veta innan jag börjar pilla med detta? Ja jag har sökt information om detta utan att ha kommit någon vart 😕 Tips mottages från någon som kanske vet 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 255 Postad 27 Juni , 2023 Bytade på vår gamla Nimbus 29C till ROCA W12 torkarmotorer och ROCA parallellarmar. Se på ROCA:s hemsida. För att få loss de befintliga torkararmarna, lyft den lilla plåtkåpan som sitter över torkarmotorns axlar , kan sitta efter alla år så kör med rostlösare och bruka våld med en polygrip för att lyfta kåpan. Härunder sitter muttrar som låser armarna mot axeln med koniska splines, en liten avdragare erfordras, (BTema har torkaravdragare). Har för mig att jag köpte 560 mm(ställbar längd)parallell armar genom Hjertmans eller Watski. ROCA W12 motor har automatisk parkering av torkaren(var man vill på sektorn) samt justerbar vridningsvinkel och två hastigheter med möjlighet till intervallstyrning med extra styrbox. Styrboxen kan även synka flera torkar motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 28 Juni , 2023 (redigerade) Hej! Erlandssons har justerbara parallellarmar som är max 450mm, det kan vara så att dessa är av fabrikat Roca. Dessa parallellarmar är avsedda för torkarmotorer med enbart en utgående axel. Men det ser ju ut som om du kan göra en lättrenovering av dina parallelltorkararmar, kanske tillockmed utan att behöva ta loss dem. Plastfästet för torkarbladet ser ju ut som det brukar göra, sådana som brukar finnas med i förpackningen när man köper torkarblad till bilen. Det brukar ju finnas några olika modeller medskickade. Jag tycker att Bosch torkarblad är bäst. På nuvarande båt kompletterade jag med två nya torkarmotorer från Biltema. Dessa är förutom färgen identiska med motorer från American Bosch som är nästintill identiska med Rocas motorer. Locket över "växellådan" ser annorlunda ut. Ställbar svepvinkel och valbart parkeringsläge till höger eller vänster. Jag sprayade mina vita... fungerar väldigt bra, det är väl sjätte eller sjunde säsongen nu. Jag köpte "rostfria" och mattsvarta parallelltorkararmar fabrikat Roca, och dom var väl inte speciellt rostfria. Annars är ju grejer från Roca av väldigt bra kvalitét. Just det, det finns speciella avdragare för torkararmar. Sedan har jag en billig lösning på hur du kopplar ihop två torkarmotorer till en strömställare utan att respektive torkarmotors parkeringslägen rör till det. Redigerad 28 Juni , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser