Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Gäst Tomas

Katalysator

Rekommendera Poster

Gäst Tomas

Hej Sitter och funderar lite på det här med miljön och båtar, kan man sätta in en katalysator på en båt? Borde väl gå rent teoretiskt men funkar det i praktiken? Jag har en inombordare en B20 visst borde det gå? Men var sätter man en sån den blir ju hiskeligt varm. Är det nån som testat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog går det, men det förutsäter att du sätter in avgaskylningen först efter katalysatorn, och i princip att du använder en bils avgaslimpa, för att hålla avgastemperaturen uppe, så att katalysatorn hinner bli varm. En bilkatalysator behöver en temp. på runt 600ºc för att fugnera bra, och kan bli t.om. 1000ºc. Så inget attltså att ha i en båt... Och om du skulle montera en vattenmantel på katalysatorn, så medför det ju, att tempen på katalysatorn sjunker, så att den inte kanske igen fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men egentligen borde det väl inte vara så svårt att hitta en lösning... kanske räcker det att man monterar en vattenmantel som inte ligger i direkt kontakt med katen, utan någon cm ifrån, så att katalysatorn tillåts vara varm men man skyddar övriga delar...? något att tänka på för alla båtbyggare och motorkonverterare... Miljötänkandet kommer till havet/sjön också! //Billy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tomas

Det verkar krångligt, och som sagt värmen är nog det största problemet, men men får klura vidare eller så får man väl konvertera till etanol ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Visst skulle det gå ganska enkelt om man bara ville. Gör katten vattenmatlad med en skikt i mellan som isolerar så den håller tempen upp utan att ge för mycket värmestrålning utåt, busenkelt om man gör det från fabrik. Men jag tror inte vinsten blir så stor endå för katten gör ju nytta på bilar som körs direkt i tätbefolkade städer genom att reducera NOx, CO och HC. De är ju inte det stora problemet på sjön med mycket glesare trafik. Där är nog CO2 problemet i och med växthuseffekten som katten inte kan göra något åt. Bättre då att gå över till Etanol som inte ger någon växthuseffekt alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är etanol renare än bensin och diesel...

Men att den inte skulle ge någon växthuseffekt är fel. Det bildas koldioxid, CO2, när man kör med etanol också. 

Koldioxid och vatten bildas alltid vid förbränning av kolväten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det stämmer men CO2 utsläppen vid förbränning av etanol är bra mycket mindre än vid förbränning av bensin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att etanolen räknas som miljövänlig beror på att, mängden växtlighet som krävs för att utvinna etanol, är tillräcklig för att uppta koldioxiden som förbränningen avger. Detta kallas det naturliga kretsloppet, och till skillnad från förbränning av fossila bränslen blir det ett nollsummespel.

I sig avger etanol lika mycket växthusgaser som bensin vid förbränning.

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

jag har köpt en nidelv med en gammal md17c i och funderar nu kring katalysator. Är det någon därute som har monterat en sådan på båten och testat? Det finns ju universal för ca 1000kr på Biltema men såsom det anges så blir de så varma att det kanske inte funkar?

Är det någon som kan fylla på med mer information?

Vänliga hälsningar

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eh har jag helt hjänsläpp nu....är inte md17 en diesel? diesel och katalysator (för bensinmotor som biltemas är) fungerar inte, det du skall ha är nog ett parikelfilter för diesel, men jag tror inte det fungera i båt med kalla avgaser och kylvatten i avgaserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför tror alla politiker att miljön blir bättre av att höja alla skatter och avgifter?? Sänk skatten till 1:- litern på akrylatbensin vid sjömackarna. Så skulle det få effekt på miljön. Att jag får betala

15:-/l. för vanlig soppa påverkar bara min plånbok, inte miljön smiley-frown.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste dessutom ha insprutning på din bensinmotor, eftersom det är oerhört svårt att styra förgasaren så att du hela tiden ligger vid lambda 1.(bränsle/luftblandningen)

Avseende katalysatorer till dieselmotorer finns det också, och används frekvent idag.

Som sagt så är det mycket svårt med katalysatorer i båtar pga. den höga värmeutvecklingen. jag har ingen uppfattning om hur man skall lösa det, i en bred skala, på ett säkert sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...