earendel 4 Postad 26 Juni , 2023 Hej Min 270 drev är väldigt trögväxlat. Hur kan jag kolla var felet ligger? Reglaget, drevet eller kabeln ? Alan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 26 Juni , 2023 13 minuter sedan skrev earendel: Hej Min 270 drev är väldigt trögväxlat. Hur kan jag kolla var felet ligger? Reglaget, drevet eller kabeln ? Alan Koppla isär grejerna och kolla vilken av dom som kärvar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 26 Juni , 2023 2 timmar sedan skrev Rascal: Koppla isär grejerna och kolla vilken av dom som kärvar. Bra idé Jag vet att 280 och 290 blir svårväxlade om reglagekabeln är för tajt spänd. Vid tärningen i drevets växelväljare skall det vara litet glapp, likadant i reglaget. Det är heller inte ovanligt att man har en massa mekanisk tröghet i reglaget. Jag vet också att reglagekabeln till växeln lever ett hårt liv i Volvo-Pentadreven, då en del av kabelns yttersta del i princip går under vattnet, så det är ju aldrig fel att byta den kabeln, och då byter man den till förgasaren eller insprutningspumpen samtidigt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 27 Juni , 2023 Om backhaken kärvar blir det trögt att få i backen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
earendel 4 Postad 27 Juni , 2023 Hej, tack för alla tips. Jag kopplade loss kabeln vid drevet och kollade reglaget och den känns bra. Jag kan växla drevets växlare med handkraft. Är det normalt eller skall det växla lätt? Alan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser