stranden720 8 Postad 25 Juni , 2023 Luktade illa i båten när vi kom ner och var helt säker på att det var något läckage från septiktanken, efter mycket letande så kommer det från ett förbrukningsbatteri som det förmodligen är kortslutning i då. Har dubbla förbrukningsbatterier men bara det ena var väldigt varmt och luktade men mätte upp ca 10v i båda så jag antar att båda är slut? Har solpaneler ca 200w samt en victron regulator , kan det vara någon inställning som är felaktig så batterierna har överladdats? Ingen stänger väl av solpaneler nr man åker från båten. Vet ej hur gamla batterierna är men det är väl inte helt ovanligt att det helt enkelt är slut. Vill bara vara säker innan jag stoppar i 2 st nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 644 Postad 25 Juni , 2023 (redigerade) Låter som att du fått kortslutning i en cell. Då blir 12V-batteriet ett "10V" och alla övriga celler kommer koka eftersom den individuella cellspänningen blir för hög. Det luktar inget vidare när ett batteri "ventilerat" p.g.a. detta.... Det andra batteriet i parallell har ju blivit duktigt belastat och laddats ur av det defekta, till en nivå (10V) där det far ganska illa om det står ett tag. Om du sätter det på laddning snarast kan du kanske rädda det. Men är det lika gammalt som det andra skulle jag satsa på två nya och behålla detta hemma i garaget som reserv. Fabrikationsfel, ålder m.m. är ibland orsaker till kortis i cell. Men även överladdning kan ställa till med en del. Vad du bör göra är att kolla inställningarna i din regulator, Victron har ju fördelen att man kan konfigurera det mesta. Stäng av alla "smarta" laddningsmoder och se till att max spänning aldrig är mer än 14,0V. Batterierna blir fulladdade ändå, det tar dock kanske aningen längre tid precis på slutet. Men just på en solpanelsregulator är detta sällan ett praktiskt eller ens reellt problem av flera anledningar. Dels orkar panelerna sällan ge allt vad batterierna vill ha om de är dåligt laddade, och spänningen kommer inte orka hållas på de inställda 14,0V (eller ännu högre) i alla fall. Dels så när panelerna orkar ge vad batterierna vill ha vid 14,0V så är de ändå nästan fulla, så om dessa sista kanske 10% då tar lite längre tid kan man leva med. Fördelen är att batterierna inte kommer vara på gränsen till gasning, utan kommer få en mycket längre livslängd. Att ta bort "smarta" moder gör också att regulatorn inte får för sig att t ex höja spänningen för att snabbare ladda ett - som den tror - dåligt batteri, när du istället startat kylskåpet eller något annat i båten som drar. Och då batteriet egentligen är fulladdat och bara mår dåligt av den höga spänningen (liksom en del elektronik också kan göra). Tänk på att dessa regulatorer och inte minst batteriladdare som man köper oftast är designade för att vara kopplade till ett (löst) batteri. De smarta algoritmerna går ofta helt fel om det sitter förbrukare parallellt med detta batteri, så som vi har det i våra båtar. Ett batteri som man sedan ofta försöker "lura" att sluka i sig laddning så fort som möjligt, eftersom snabbast laddning verkar vara ett argument högt upp på kravlistan när man designar laddare. Och enda sättet att få ett bly/syrabatteri att sluka i sig högre ström är ju att höja spänningen. Resultatet är att batteriet frestas onödigt hårt. Redigerad 25 Juni , 2023 av IngemarE 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stranden720 8 Postad 25 Juni , 2023 5 minuter sedan skrev IngemarE: Låter som att du fått kortslutning i en cell. Då blir 12V-batteriet ett "10V" och alla övriga celler kommer koka eftersom den individuella cellspänningen blir för hög. Det luktar inget vidare när ett batteri "ventilerat" p.g.a. detta.... Det andra batteriet i parallell har ju blivit duktigt belastat och laddats ur av det defekta, till en nivå (10V) där det far ganska illa om det står ett tag. Om du sätter det på laddning snarast kan du kanske rädda det. Men är det lika gammalt som det andra skulle jag satsa på två nya och behålla detta hemma i garaget som reserv. Fabrikationsfel, ålder m.m. är ibland orsaker till kortis i cell. Men även överladdning kan ställa till med en del. Vad du bör göra är att kolla inställningarna i din regulator, Victron har ju fördelen att man kan konfigurera det mesta. Stäng av alla "smarta" laddningsmoder och se till att max spänning aldrig är mer än 14,0V. Batterierna blir fulladdade ändå, det tar dock kanske aningen längre tid precis på slutet. Men just på en solpanelsregulator är detta sällan ett praktiskt eller ens reellt problem problem av flera anledningar. Dels orkar panelerna sällan ge allt vad batterierna vill ha om de är dåligt laddade, och spänningen kommer inte orka hållas på de inställda 14,0V (eller ännu högre) i alla fall. Dels så när panelerna orkar ge vad batterierna vill ha vid 14,0V så är de ändå nästan fulla, så om dessa sista kanske 10% då tar lite längre tid kan man leva med. Fördelen är att batterierna inte kommer vara på gränsen till gasning, utan kommer få en mycket längre livslängd. Att ta bort "smarta" moder gör också att regulatorn inte får för sig att t ex höja spänningen för att snabbare ladda ett - som den tror - dåligt batteri, när du istället startat kylskåpet eller något annat i båten som drar. Och batteriet egentligen är fulladdat och bara mår dåligt av den höga spänningen (liksom en del elektronik också kan göra). Tänk på att dessa regulatorer och inte minst batteriladdare som man köper oftast är designade för att vara kopplade till ett (löst) batteri. De smarta algoritmerna går ofta helt fel om det sitter förbrukare parallellt med detta batterie, så som vi har det i våra båtar. Och detta batteri försöker man sedan ofta "lura" att sluka i sig laddning så fort som möjligt, eftersom snabbast laddning verkar vara ett argument högt upp på kravlistan. Och enda sättet att få ett bly/syrabatteri att sluka i sig högre ström är att höja spänningen. Resultatet är att batteriet frestas onödigt hårt. Aha tack för välformulerat svar. Du har bra koll 😀 Ska kolla igenom inställningarna på regulatorn. Ska till och beställa nya batterier nu, 2 st 100ah. Dom gamla är 100ah från biltema som idag kostar 1700:- /st men kanske då är det bättre att lägga till någon krona för annat fabrikat ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 644 Postad 25 Juni , 2023 (redigerade) 28 minuter sedan skrev stranden720: Dom gamla är 100ah från biltema som idag kostar 1700:- /st men kanske då är det bättre att lägga till någon krona för annat fabrikat ? Nej, Biltemas batterier är nog precis (eller t.o.m. minst) lika bra som andra. Cellhaveri och kassa batterier händer med alla fabrikat, och det beror nog oftare på hur de använts än fabrikatet tror jag. Eller otur, fabrikationsfel o.s.v. Fick cellhaveri på mitt Varta i en Audi A6, och verkstaden var inte förvånad då de haft många av den årsmodellen och det Vartabatteriet med kortslutna celler. Så även solen har fläckar.... Sedan kan det ju kännas bättre att ha ett "finbatteri", men det är nog det enda. Naturligtvis finns mängder av historier om batterier från det ena eller andra stället som havererat i förtid, men om ett batteri av annat fabrikat skulle klarat sig bättre är ju faktiskt ingen som vet. Inte sällan hittar man ju något annat skumt i samband med batterihaveriet också, som kanske haft ett finger med i spelet. Och som man rättar till. "Ja, de jag köpte sedan höll minsann dubbelt så länge". Hmmm...... Men Biltema är inte alltid så billiga längre, om man jämför med vad man kan köpa för på nätet. Fast om man behöver något bra och snabbt så är de ju en tillgång. De senaste gångerna har jag beställt batterier på nätet, från Tyskland (AGM 95Ah), då jag fick ge mycket mindre för Excide AGM 95Ah inkl frakt än vad ett Biltema dito skulle kostat. Har inte länken här, men du hittar den om du söker på Batteri och Tyskland tror jag. Annars kan nog någon hoppa in med den 😉 Redigerad 25 Juni , 2023 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 25 Juni , 2023 Kan det möjligen vara denna tyska firma? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dany_ms 66 Postad 25 Juni , 2023 @IngemarE, brilliant skrivet. ÄNTLIGEN fattar jag det där med kylen också. TACK!! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 25 Juni , 2023 2 timmar sedan skrev Dany_ms: @IngemarE, brilliant skrivet. ÄNTLIGEN fattar jag det där med kylen också. TACK!! Frugan blev litet sur i julas, skinkan fick inte plats i kylen, där stod 2x 180 Ah batterier…..🐷 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stranden720 8 Postad 25 Juni , 2023 5 timmar sedan skrev IngemarE: Nej, Biltemas batterier är nog precis (eller t.o.m. minst) lika bra som andra. Cellhaveri och kassa batterier händer med alla fabrikat, och det beror nog oftare på hur de använts än fabrikatet tror jag. Eller otur, fabrikationsfel o.s.v. Fick cellhaveri på mitt Varta i en Audi A6, och verkstaden var inte förvånad då de haft många av den årsmodellen och det Vartabatteriet med kortslutna celler. Så även solen har fläckar.... Sedan kan det ju kännas bättre att ha ett "finbatteri", men det är nog det enda. Naturligtvis finns mängder av historier om batterier från det ena eller andra stället som havererat i förtid, men om ett batteri av annat fabrikat skulle klarat sig bättre är ju faktiskt ingen som vet. Inte sällan hittar man ju något annat skumt i samband med batterihaveriet också, som kanske haft ett finger med i spelet. Och som man rättar till. "Ja, de jag köpte sedan höll minsann dubbelt så länge". Hmmm...... Men Biltema är inte alltid så billiga längre, om man jämför med vad man kan köpa för på nätet. Fast om man behöver något bra och snabbt så är de ju en tillgång. De senaste gångerna har jag beställt batterier på nätet, från Tyskland (AGM 95Ah), då jag fick ge mycket mindre för Excide AGM 95Ah inkl frakt än vad ett Biltema dito skulle kostat. Har inte länken här, men du hittar den om du söker på Batteri och Tyskland tror jag. Annars kan nog någon hoppa in med den 😉 Kanon, ska kika. Ursäkta många frågor men det sks väl inte vara något problem att stoppa I landström och slå igång laddaren samtidigt som solpanelerna laddar om allt är korrekt utfört? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 644 Postad 26 Juni , 2023 (redigerade) 8 timmar sedan skrev stranden720: Kanon, ska kika. Ursäkta många frågor men det sks väl inte vara något problem att stoppa I landström och slå igång laddaren samtidigt som solpanelerna laddar om allt är korrekt utfört? Inga problem alls att köra båda samtidigt. Bly/syrabatterierna skall ju laddas med en konstant spänning, sedan slukar de i sig vad de behöver och alltså bestämmer laddströmmen själva. Laddenhetens uppgift är att vara ett "spänningsaggregat", nätadapter, som levererar just denna konstanta spänning. Om den sedan kommer från solpanelen eller landströmsladdaren (eller båda hjälps åt) spelar ingen roll. Skulle batterierna vilja sluka i sig mer ström än vad som kan levereras (vanligt med solpaneler) kommer spänningen som levereras att sjunka/sänkas tillfälligt till den punkt där strömmen gått ner till vad som för stunden kan levereras till batterierna. Men ser också att du har CTEK-laddare. De är kända för att ha "smarta" algoritmer som må vara smarta om det bara var ett löst batteri som laddades lite ibland, men i våra installationer så ställer de ofta till mer skada än nytta. Inte minst har vissa en automatisk "avsulfaterings/rekondfunktion" som får för sig att skicka pulser på 16-17V till batteriet vid lite oklara tillfällen. Elektroniken i båten jublar....😝 Jag har inte varit någon direkt förespråkare för Victron, men har alltmer börjat gilla dem efter att ha sett många batterier som lämnat in i förtid (troligen beroende på alltför aggresiva laddare). Så mycket att jag nyligen skaffade en landströmsladdare av just det fabrikatet. Fördelen är att man på dem kan ställa in spänning och stänga av dessa för oss inte så lämpliga "aggresiva" laddmoder. Givetvis måste man då veta exakt vad man gör, men det är få som erbjuder den möjligheten. Redigerad 26 Juni , 2023 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stranden720 8 Postad 26 Juni , 2023 19 minuter sedan skrev IngemarE: Inga problem alls att köra båda samtidigt. Bly/syrabatterierna skall ju laddas med en konstant spänning, sedan slukar de i sig vad de behöver och alltså bestämmer laddströmmen själva. Laddenhetens uppgift är att vara ett "spänningsaggregat", nätadapter, som levererar just denna konstanta spänning. Om den sedan kommer från solpanelen eller landströmsladdaren (eller båda hjälps åt) spelar ingen roll. Skulle batterierna vilja sluka i sig mer ström än vad som kan levereras (vanligt med solpaneler) kommer spänningen som levereras att sjunka/sänkas tillfälligt till den punkt där strömmen gått ner till vad som för stunden kan levereras till batterierna. Men ser också att du har CTEK-laddare. De är kända för att ha "smarta" algoritmer som må vara smarta om det bara var ett löst batteri som laddades lite ibland, men i våra installationer så ställer de ofta till mer skada än nytta. Inte minst har vissa en automatisk "avsulfaterings/rekondfunktion" som får för sig att skicka pulser på 16-17V till batteriet vid lite oklara tillfällen. Elektroniken i båten jublar....😝 Jag har inte varit någon direkt förespråkare för Victron, men har alltmer börjat gilla dem efter att ha sett många batterier som lämnat in i förtid (troligen beroende på alltför aggresiva laddare). Så mycket att jag nyligen skaffade en landströmsladdare av just det fabrikatet. Fördelen är att man på dem kan ställa in spänning och stänga av dessa för oss inte så lämpliga "aggresiva" laddmoder. Givetvis måste man då veta exakt vad man gör, men det är få som erbjuder den möjligheten. Jag förstår, tror jag kommer att välja att ej slå igång laddaren även om jag ligger på landström då jag tror att vi klarar oss på solpanelerna då vi endast har kylen igång och laddar någon telefon. Slår nog bara igång 230 uttagen.Jag återkommer förmodligen 😁 när jag kommer ner till båten och ska stänga av dom "smarta" funktionerna på regulatorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 26 Juni , 2023 (redigerade) En sådan där stor Ctek 300 har jag också, men sannolikt en tidigare modell. Det har visat sig både för båtens förre ägare och för mig all bilstereoapparater ombord gått sönder när landström varit kopplat. Nu har jag en teori, att det inte har varit spänningen enbart som fått dessa apparater att lämna in, utan kanske en kombination med hur dessa laddare arbetar med att dom ge en del pulsad spänning ut. Sedan då heter det ju att denna typen av smarta laddare, oavsett fabrikat, egentligen inte är så smarta, eller kanske snarare att vi använder dom på fel sätt än vad det från början var tänkt. Du har ju visserligen en DC-DC omvandlare i form av de båda cteckarna under den stora, så detta problem kanske inte finns hos dig. Men laddare i stort kan ju inte veta att dom både skall ladda batterier och mer eller mindre indirekt driva ett kylskåp, när kylen sätter igång känner laddaren av det och försöker att kompensera den effektförlusten som då uppstår genom att gå upp till maxladdning med förhöjd spänning och kanske också med att pulsa ut spänningen. -Javisst, som redan har skrivits, visst kan du ladda in från olika håll samtidigt. Kombinationen generator plus solcellspaneler går ju också bra. Redigerad 26 Juni , 2023 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 26 Juni , 2023 4 timmar sedan skrev stranden720: Jag förstår, tror jag kommer att välja att ej slå igång laddaren även om jag ligger på landström då jag tror att vi klarar oss på solpanelerna då vi endast har kylen igång och laddar någon telefon. Slår nog bara igång 230 uttagen.Jag återkommer förmodligen 😁 när jag kommer ner till båten och ska stänga av dom "smarta" funktionerna på regulatorn. Klokt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser