Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
namdo

Albin O21 delvis under vatten

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Träbåten lastades för tungt med större sällskap och tog in lite vatten från en mindre springa högre upp i aktern som jag missat att ha Ettan i. Samtidigt hade någon av gästerna råkat komma åt brytaren till länspumpen. Resultatet blev att vatten efter 45 minuter nådde upp till nedre delen av motorn, i princip hann vattnet gå precis över propelleraxeln innan felet åtgärdades och vattennivån sjönk. Det hela upptäcktes genom att drivremmarna började slå upp vatten.

 

Kan vatten som nått så långt upp på motorn ha trängt sig in och vad kan göras för att minimera ev. framtida problem från denna händelse? Något särskilt som bör kollas eller bytas? Detta skedde i en kanal så salthalten troligen lägre än till havs.

 

Jag har efter denna händelse också noterat att oljenivån i backslaget minskat kraftigt sedan jag kollade senast, kanske relaterat?

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en automatisk länspump så skulle jag ta bort strömbrytaren så att detta inte händer igen!

I övrigt kolla att motoroljan ser ut som den ska och har rätt nivå. Fyll olja i backslaget och håll koll ofta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då låter det ändå som att det inte är någon fara å färde för motorns rörliga delar, men skall hålla koll på nivåerna.

 

När vi pratar olja till motor och backslag för en O21. Oljan som var i från förra året såg ut som kaffe med för mycket mjölk, kanske någon syntetisk variant. Har nu köpt SAE 30 gräsklipparolja istället, för att använda till både motor och backslag. Är detta korrekt förfarande för en o21?

 

Tack för hjälpen

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev namdo:

Då låter det ändå som att det inte är någon fara å färde för motorns rörliga delar, men skall hålla koll på nivåerna.

 

När vi pratar olja till motor och backslag för en O21. Oljan som var i från förra året såg ut som kaffe med för mycket mjölk, kanske någon syntetisk variant. Har nu köpt SAE 30 gräsklipparolja istället, för att använda till både motor och backslag. Är detta korrekt förfarande för en o21?

 

Mätstickan för backslaget har dessutom inte ett sträck vid 1 liter (som manualen anger som rekommenderad volym) och fyller man upp så att hela den platta delen av mätstickan är täckt så blir det långt över 1 liter. Hur petigt är detta?

 

Tack för hjälpen

Ser oljan ut som på filmen så har du fått in vatten i oljan och behöver byta olja flera gånger till den är utan vatten(gråbrun skum och eller färg)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var tråkiga nyheter för det är just så det ser ut i backslaget. Denna färg noterades redan före att motorn blev delvis vattentäckt, så det kanske finns ett mer grundläggande problem med vatteninträngning.

 

Men då antar jag att vatteninträngningen till backslaget innebär ett servicebehov? Kan man fuska med något sådant och nöja sig med att byta olja regelbundet fram tills upptagning eller är det mer akut?

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev namdo:

Det var tråkiga nyheter. Denna färg på oljan fanns redan före motorn blev delvis vattetäckt, så det verkar finnas ett mer grundläggande problem med vatteninträngning. Motorns olja har inte denna färg, så det verkar vara isolerat till backslaget.

 

Men då antar jag att vatteninträngningen till backslaget innebär ett servicebehov? Kan man fuska med något sådant och nöja sig med att byta olja regelbundet fram tills upptagning eller är det mer akut?

OK ska läsa lite noggrannare i framtiden (hoppas jag)

Bra att det inte va i motorn.

Byt olja några gånger i backslaget och håll noggrann koll på oljan, kan vara så att tidigare ägare inte servat backslaget på många år.

Bästa är självklart att ta reda på om det läcker in vatten i backslaget och åtgärda snarast möjligt.

Allt annat är väl lite som köpa en lott (oftast nit lotter)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu frångår jag den ursprungliga frågeställningen, men vad kan vara skälet till att vatten tränger in i backslaget vid normal drift (dvs ej motor under vatten)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev namdo:

Nu frångår jag den ursprungliga frågeställningen, men vad kan vara skälet till att vatten tränger in i backslaget vid normal drift (dvs ej motor under vatten)?

Tyvärr kan jag inte hjälpa dej med det, har bara skruvat med Albin motorer för många år sen så jag kommer inte ihåg hur kylsystemet är uppbyggt.

Kan det inte varit vatten över backslaget innan du köpte båten så vattnet kommit in då?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På nån Volvomotor, 3 cylindrig äldre i ombordare gick kylvattnet via backslaget sen till impellerpumpen.

 

Kan vara så att om det nu är samma, att backslaget frusit sönder, typ spruckit.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Hybro:

På nån Volvomotor, 3 cylindrig äldre i ombordare gick kylvattnet via backslaget sen till impellerpumpen.

 

Kan vara så att om det nu är samma, att backslaget frusit sönder, typ spruckit.

Nja, tror du tänker på 40-serien där jag har sett backslagets oljekylare sitta på impellerpumpens sugsida.

Men dels har väl O21 inget hydrauliskt backslag, dels finns det knappast oljekylare på det oavsett.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 hours ago, Wildeside said:

Tyvärr kan jag inte hjälpa dej med det, har bara skruvat med Albin motorer för många år sen så jag kommer inte ihåg hur kylsystemet är uppbyggt.

Kan det inte varit vatten över backslaget innan du köpte båten så vattnet kommit in då?

 

Skulle det inte krävas ganska mycket restvatten för att få 1 liter ny olja, som vi fyllde i efter köpet förra året, att ändra färg?

 

Eller så kanske det räcker med någon centiliter som vispas runt inne i backslaget för att skapa en sådan emulsion? I sådana kanske problemet löser sig självt genom några oljebyten.

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det vanligaste sättet det kommer in vatten i backlaget är genom tätningarna på manöveraxeln. Då måste det också vara så mycket vatten i båten att det står upp en bit på backslagskåpan. Tätningarna är enkla och tätar bara inifrån så att oljan inte ska läcka ut.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu kanske jag är ute och cyklar eller allmänt yrar omkring.

Kan man inte provtrycka kylvattensystemet förutsatt att backslaget är vattenkyld?

Har provtryckt kylsystem på vanliga bilmotorer i min ungdom.

Har ingen aning om eventuellt tryck på systemet för provtryckning så det får du forska vidare på om inte någon skriker rakt ut att det va det dummaste någon kommit på att protrycka kylvattensystemet på en gammal Albin motor.

Får väl se vad forumets deltagare kommer fram till.

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev namdo:

 

Skulle det inte krävas ganska mycket restvatten för att få 1 liter ny olja, som vi fyllde i efter köpet förra året, att ändra färg?

 

Eller så kanske det räcker med någon centiliter som vispas runt inne i backslaget för att skapa en sådan emulsion? I sådana kanske problemet löser sig självt genom några oljebyten.

Vet att det inte behövs mycket vatten för att förstöra oljan men vet inte hur mycket vatten det behövs för att förstöra 1 liter olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Hybro:

På nån Volvomotor, 3 cylindrig äldre i ombordare gick kylvattnet via backslaget sen till impellerpumpen.

 

Kan vara så att om det nu är samma, att backslaget frusit sönder, typ spruckit.

Albin 0-21 har inte vattenkylt backslag, däremot har snarlika motorn Volvo Penta MB10 MS-backslag av samma sort som som många av dom äldre Volvo Penta-dieslarna, och det backslaget är vattenkylt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...