Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Nickeuppsala

Vp aq145a 280drev går bara 7knop

Rekommendera Poster

Sjösatte båten för att fira midsommar på sjön, men vid provkörning visar det sig att båten går som en påse sk*t. Går fint på tomgång men vid gaspådrag misstänker den och toppfarten är endast 7knop, ibland bara 5knop luktar mycket oförbränd bensin vid körning och vill gärna dö när man läger från neutral till gas framåt får lixom smyga smyga på gasen vid full gas misständer motorn och dör drar jag tillbaka lite lite på gasen så går den med nån enstaka misständning emellanåt men som sagt fullgas och toppar 5-7knop.

motor och drev är aq145a med 280 drev, ingen olja i kylarvattnet och inget vatten i oljan, nya stift och kablar sitter i!

 

mvh

Nicke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Nickeuppsala:

Sjösatte båten för att fira midsommar på sjön, men vid provkörning visar det sig att båten går som en påse sk*t. Går fint på tomgång men vid gaspådrag misstänker den och toppfarten är endast 7knop, ibland bara 5knop luktar mycket oförbränd bensin vid körning och vill gärna dö när man läger från neutral till gas framåt får lixom smyga smyga på gasen vid full gas misständer motorn och dör drar jag tillbaka lite lite på gasen så går den med nån enstaka misständning emellanåt men som sagt fullgas och toppar 5-7knop.

motor och drev är aq145a med 280 drev, ingen olja i kylarvattnet och inget vatten i oljan, nya stift och kablar sitter i!

 

mvh

Nicke

Är tändföljden rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Rascal:

Är tändföljden rätt?

Tändföljden ska vara rätt men kan dubbelkolla en tredje gång imorgon men borde inte den gå dåligt även på tomgång då? Jag är helt ny på inombordare dock!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Nickeuppsala:

Tändföljden ska vara rätt men kan dubbelkolla en tredje gång imorgon men borde inte den gå dåligt även på tomgång då? Jag är helt ny på inombordare dock!

Man kan lura sig på rotationsriktningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Rascal:

Man kan lura sig på rotationsriktningen.

För visst är 1342 rätt följd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Rascal:

Man kan lura sig på rotationsriktningen.

Och visst går det moturs på aq145a?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Nickeuppsala:

Och visst går det moturs på aq145a?

1342 låter rätt.

Riktningen kommer jag inte ihåg, du får lyfta på fördelarlocket och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Rengör förgasarna. Se till att alla munstyckena är rena och öppna. Kolla även att kulorna i axpumpsmunstyckena inte sitter fast. Kolla också hur sliten kamremmen är och om den ev. har kuggat över.

Ingemar

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Rengör förgasarna. Se till att alla munstyckena är rena och öppna. Kolla även att kulorna i axpumpsmunstyckena inte sitter fast. Kolla också hur sliten kamremmen är och om den ev. har kuggat över.

Ingemar

Tack👍👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns farsans Volvo 343.

Han körde aldrig bilen fort, var nöjd.

Så skulle jag vid tillfälle låna denna.

 

Ett litet böööö-ljud, och allmänt slö.

Kikade över denna, som som föreslagits ovan.

Märkningen på drev, stämde inte med märken på kamremmen. Felade en kugg.

Lossade och la rätt.

 

Jösses, nu vaknade alla kusar.

 

Fars bil blev som ny!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, var en tänxkabel som satt fel så gick bara på 2cyl, tyvär gick båten bara ca 4tim för att sedan inträffa motorras ute på öppet vatten :( eftersom jag är ny Pål inombordare så funderar jag på hur motorn kunde rasa. Tempmätaren stod mitt emellan så altså inte gått varm, mitt på sjön hacka den till sen rykte det ur motorluckan, stängde direkt av båten för att konstatera att motorn var tom på olja fyllde på 2-3lit olja blev straxt under max på stickan starta båten inget knack gick fint i ca 10min för att tvärdö motorn satt fast går inte runt men med lika mycket olja på stickan som efter jag fyllt på. Några idéer om vad som gick snett?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår jag dig rätt när du skriver att när du fick motorn att gå rent så gjorde den det i 4 timmar, och att den sannolikt gått torr på olja?

Och att det nu inte går att dra runt motorn med startmotorn? eller har du kopplat en hysa och spärrnyckel på vevaxelns remskiva och försökt dra runt motorn?

 

Att köra motorer utan olja är ju inte alls bra. Det är ju lätt att tro att det är något, några lager, ramlager eller så som skurit.

Och nu hade oljan inte läckt ur motorn? och du har kollat så att det inte är oljesöligt under motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Förstår jag dig rätt när du skriver att när du fick motorn att gå rent så gjorde den det i 4 timmar, och att den sannolikt gått torr på olja?

Och att det nu inte går att dra runt motorn med startmotorn? eller har du kopplat en hysa och spärrnyckel på vevaxelns remskiva och försökt dra runt motorn?

 

Att köra motorer utan olja är ju inte alls bra. Det är ju lätt att tro att det är något, några lager, ramlager eller så som skurit.

Och nu hade oljan inte läckt ur motorn? och du har kollat så att det inte är oljesöligt under motorn?

Du förstår helt rätt, provat med spärrskaft sitter stumt eller iaf satt nu efter att stått över natten kanske den släppt? Problemet är att båten ligger illa till vid en båtklubb nu och behöver tas upp idag :( och närmaste upptagningsplats är 250-300m ifrån båten finns det nån möjlighet att dom kan släppa efter dom svalnat! Förmodligen är det lagren som skurit dock konstigt att den gick så fint efter påfyllnad av olja utan att knappt knacka, tror det gått in olja i kylvattnet men som sagts innan tempmätaren har legat stabilt så förstår inte riktigt, kan jag kört på för höga varv för länge?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Nickeuppsala:

Du förstår helt rätt, provat med spärrskaft sitter stumt eller iaf satt nu efter att stått över natten kanske den släppt? Problemet är att båten ligger illa till vid en båtklubb nu och behöver tas upp idag :( och närmaste upptagningsplats är 250-300m ifrån båten finns det nån möjlighet att dom kan släppa efter dom svalnat! Förmodligen är det lagren som skurit dock konstigt att den gick så fint efter påfyllnad av olja utan att knappt knacka, tror det gått in olja i kylvattnet men som sagts innan tempmätaren har legat stabilt så förstår inte riktigt, kan jag kört på för höga varv för länge?

Himla otur!

Svårt att svara på mer exakt vad i felet består.

Motorer som gått varma pga kylvattenbortfall kan ju "nypa" alltså kolvarna eller snarare kolvringarna kan fastna i loppet om dom expanderar för mycket, och om man då har tur kan det släppa när motorn har kallnat.

Men om det har kommit in vatten i motoroljan så brukar man ju kunna se det lätt, iallafall om detta skjett under tiden motorn går och om det är mer än några centiliter...

Då blir oljan i färg och konsistens ungefär som kaffe latte, eller O´boj, men smakar och luktar inte alls som dessa drycker..😲 Den luktar alltså rätt illa, Jag brukar likna det vid en härsken lukt, ja det luktar ju iallafall inte om olja skall göra. Detta då om du fått vatten i oljan.. Tvärtom, olja i kylvattnet, då är det mer utspätt, men brukar ju se det om man häller upp litet sådant skadat kylvatten i något glas eller likande, det kan bli en fet hinna och lukar kanske mer olja än glykol om det nu är betydande mängder.

 

Att flytta båtar där motorn inte går har jag ju gjort många gånger, oftast andras båtar, motorlösa segelbåtar på väg till eller från mastkranen är väl det vanligaste...  Men om hamnen har stolpar som akterförtöjningar och om det inte blåser för mycket eller från fel håll, brukar det gå någorlunda bra att dra sig fram mellan stolparna till upptagningsplatsen. Om det är stort avstånd mellan bryggorna kan det ju vara vissa problem att komma vidare, men en medhjälpare på bryggan och en lång kastlina kan underlätta. 

Annars kanske det finns någon ungdom i någon motoriserad mindre båt som kan ställa upp mot rimlig ersättning.

Det kan väl också vara så att båtklubbar har någon form av "servicebåt" för interna ändamål?? nä jag vet inte, jag har min båt i en kommunal småbåtshamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...