Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
Gustav8009087

Kapell - problem, hatkärlek eller en förutsättning?

Rekommendera Poster

Jag har alltid haft ett komplicerat förhållande till kapellet på 5-7 meters dc / br båtar. De går sönder med tiden, har alltid för trånga kapellgarage, utgör måsarnas bajsplats nr1 och är sällan trevliga att åka under med imma och resonans. Osv. 

Å andra sidan. Utan kapell har du pollen, och fiskmåsar rakt i båten istället. 

Jag vet inte exakt vad min fråga är. Men visst har jag några seglarvänner som känner igen sig? Hur tänker ni? Har vi någon tillverkare som löst det är med kapell bättre än med 35 knappar, spännen och remmar? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, kanske bygga ett fast tak? I princip placera ett "köksbord" på båten. En platt överdel med fyra ben, två framtill och två baktill. Längs sidan kan man fästa kapellstycken som kan rullas ner och upp efter behag. Den bör göras lätt buktad eller lutad för att få bra avrinning, och den bör vara signifikant högre baktill än framtill för att inte fånga vind och flyga av i högre farter. Om fästena för benen görs i form av rörhållare (med säker låsning) kan man göra så att hela taket går att lyfta av och bäras i land av två personer.

Kräver förstås att man är lite händig. Kräver också att man adderar lite barlast i botten av skrovet för att kompensera för den påtagligt höjda tyngdpunkten, för annars tappar man stabilitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...