Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

Rekommendera Poster

2023-06-26 vid 11:09 skrev Makro:

Eller ställ ner max varvet som jag nämnde, om du är rädd för att varva/ köra motorn för hårt.
Varmkör ordentligt och kör upp varvtalet till 3400 obelastad motor och sätt full-lastanslaget där, då ska du ha reducerat till 51 hk och motorn ska varva ca 3000 på fullgas om du har rätt propellerstorlek. Då bör du ha goda marginaler.

Niklas på Propellerservice i Surte utanför Göteborg är mycket bra om du bor i Västsverige/ Göteborgstrakten.

Hur sätter jag fulllastanslaget ? Har växel och gas reglage i båten. Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-26 vid 07:41 skrev Boanjohan:

Om det är ett Volvo Penta MS3 eller MS3B så ska det vara samma olja som i motorn!

Tror det är RB backslag 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Buddis:

Hur sätter jag fulllastanslaget ? Har växel och gas reglage i båten. Mvh 

Det är en justeringsskruv sitter på insprutningspumpen, ett mekaniskt stopp bara, har inget med bränslet att göra.
Med motorn avstängd så kan du röra regulatorarmen mot max och då ser du var den tar i.
Sen är det bara att justera ner läget på armen med motorn igång, normalt borde den varva 4-4500 på fullt utan belastning och det är detta läget som ska justeras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-27 vid 14:51 skrev Makro:

Det är en justeringsskruv sitter på insprutningspumpen, ett mekaniskt stopp bara, har inget med bränslet att göra.
Med motorn avstängd så kan du röra regulatorarmen mot max och då ser du var den tar i.
Sen är det bara att justera ner läget på armen med motorn igång, normalt borde den varva 4-4500 på fullt utan belastning och det är detta läget som ska justeras.

Tack :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

RB-backslaget fungerar så att när man har lagt i växeln, så får det inte finnas något hinder för att propelleraxeln kan röra sig framåt eller bakåt en bit till, beroende på växelval för att drivkonorna ska greppa ordentligt och inte slira. Kolla så att växelkabeln har extra frigång.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...