Buddis 1 Postad 27 Juni , 2023 2023-06-26 vid 11:09 skrev Makro: Eller ställ ner max varvet som jag nämnde, om du är rädd för att varva/ köra motorn för hårt. Varmkör ordentligt och kör upp varvtalet till 3400 obelastad motor och sätt full-lastanslaget där, då ska du ha reducerat till 51 hk och motorn ska varva ca 3000 på fullgas om du har rätt propellerstorlek. Då bör du ha goda marginaler. Niklas på Propellerservice i Surte utanför Göteborg är mycket bra om du bor i Västsverige/ Göteborgstrakten. Hur sätter jag fulllastanslaget ? Har växel och gas reglage i båten. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buddis 1 Postad 27 Juni , 2023 2023-06-26 vid 07:41 skrev Boanjohan: Om det är ett Volvo Penta MS3 eller MS3B så ska det vara samma olja som i motorn! Tror det är RB backslag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 27 Juni , 2023 44 minuter sedan skrev Buddis: Hur sätter jag fulllastanslaget ? Har växel och gas reglage i båten. Mvh Det är en justeringsskruv sitter på insprutningspumpen, ett mekaniskt stopp bara, har inget med bränslet att göra. Med motorn avstängd så kan du röra regulatorarmen mot max och då ser du var den tar i. Sen är det bara att justera ner läget på armen med motorn igång, normalt borde den varva 4-4500 på fullt utan belastning och det är detta läget som ska justeras. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buddis 1 Postad 28 Juni , 2023 2023-06-27 vid 14:51 skrev Makro: Det är en justeringsskruv sitter på insprutningspumpen, ett mekaniskt stopp bara, har inget med bränslet att göra. Med motorn avstängd så kan du röra regulatorarmen mot max och då ser du var den tar i. Sen är det bara att justera ner läget på armen med motorn igång, normalt borde den varva 4-4500 på fullt utan belastning och det är detta läget som ska justeras. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 28 Juni , 2023 Hej. RB-backslaget fungerar så att när man har lagt i växeln, så får det inte finnas något hinder för att propelleraxeln kan röra sig framåt eller bakåt en bit till, beroende på växelval för att drivkonorna ska greppa ordentligt och inte slira. Kolla så att växelkabeln har extra frigång. Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser